سه‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲

طرحی که می‌تواند موفق تر اجرا شود

پای حرف سینماداران درباره طرح اکران «افطار تا سحر»/ کاهش همکاری رسانه ملی با سینمایی‌ها در ماه رمضان؛ چرا؟

قاصد اشرفی-صابری

سینماپرس: علیرضا انتظاری/ طرح اکران «افطار تا سحر» از جمله برنامه های موفقی است که در چند سال گذشته شرایط را برای فروش بیشتر آثار سینمایی در ماه مبارک رمضان فراهم آورده است. چند تن از سینماداران در گفتگو با سینماپرس خواستار همکاری بیشتر رسانه ملی در معرفی و تبلیغ این طرح از طریق شبکه های مختلف شده اند.

طرح «اکران افطار تا سحر» که اینک چندسالی است از عمرش می گذرد طی تمامی این سال ها با استقبال نسبی مخاطبان همراه بوده است. البته طی سال های ابتدایی که از اجرایی شدن این طرح می گذشت این میزان استقبال بسیار بیشتر از سال های اخیر بود چرا که اصولاً مردم همیشه از طرح های تازه، اقبال بیشتری به عمل می آورند. 

این امر مهم باعث شده تا از این ماه به عنوان یکی از پرمخاطب ترین ماه های اکران فیلم ها یاد شود که خوشبختانه با همکاری نهادهای مسئولی همچون نیروی انتظامی این امر به خوبی تحقق پیدا کرده است، از سوی دیگر با مشارکت شورای صنفی نمایش و سازمان سینمایی، برای اینکه مردم راحت‌تر به سالن‌های سینما بروند بحث کاهش قیمت بلیت سینماها در این ماه مورد بررسی قرار گرفت تا مردم استقبالی پرشور تر از هنر هفتم در این ایام داشته باشند.

موفقیت های پی در پی و گسترده فیلم های اکران شده در ایام ماه مبارک رمضان باعث شده تا اعتماد سینماگران به اکران فیلم هایشان در این ایام بیش از پیش جلب شود. اینک با توجه به اینکه در سال جاری نیز قرار است این طرح در ایام ماه مبارک رمضان اجرایی شود با محمدرضا صابری مدیرعامل شرکت سینمایی «نور تابان»، سیدفرجام آژیر مدیر پردیس سینمایی «راگا» و محمدقاصد اشرفی رئیس انجمن سینماداران گفتگویی داشتیم که ماحصل آن در ذیل مطلب نقل شده است:

محمدقاصد اشرفی رئیس انجمن سینماداران در رابطه با طرح اکران افطار تا سحر به خبرنگار سینماپرس گفت: من مطمئن هستم که میزان استقبال مخاطبان از این طرح در سال جاری نسبت به سال های گذشته بسیار بیشتر خواهد بود چرا که ما در سال جاری فیلم های مهم و مطرحی را داریم که همگی جزو آثار پر مخاطب محسوب می گردند.

وی سپس در پاسخ به این سوأل که چرا فیلم های خاطره انگیز و قدیمی در طرح اکران امسال افطار تا سحر نمایش داده  نمی شوند اظهار داشت: من اصولاً با اکران این گونه آثار بسیار موافق هستم اما به دلیل آنکه ظرفیت سالن های ما در شهر تهران بسیار محدود است و اکران آثار قدیمی می تواند مانعی برای فیلم های روز روی پرده محسوب شود ترجیح داده ایم که امسال این گونه آثار را اکران نکنیم.

اشرفی در ادامه این گفتگو با اشاره به اینکه ما برای برخی از فیلم هایپرفروش تسهیلات ویژه ای برای اکران در نظر گرفته ایم توضیح داد: از آنجا که جشنواره بین المللی فیلم فجر ارزیابی یک ساله فیلم های سینمایی ایران است و سینماداران نیز این فیلم ها را در در این ایام تماشا  کرده و برخی آثار را پرفروش قلمداد می کنند، بر اساس مصوبات انجمن از این آثار در طول سال حمایت های ویژه ای صورت می پذیرد از جمله آنکه اکران ۴ هفته ای آن ها در ماه مبارک رمضان، جزو زمان اکران شان محسوب نخواهد شد.

رئیس انجمن سینماداران تأکید کرد: مردم برای دیدن یک فیلم ملاک ها و پارامترهای زیادی را در نظر دارند از جمله آنکه چه کسی کارگردانی یک فیلم را بر عهده دارد و یا اینکه چه بازیگرانی در فیلم بازی می کنند از این رو ما بر اساس نیازهای مخاطبان عام که رونق گیشه را به همراه دارند برخی از فیلم ها را جزو آثار پرفروش می دانیم و از آن ها حمایت می کنیم.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: سینما همیشه و تحت هر شرایطی نیاز به نظرات دغدغه مندان، کارشناسان و صاحب نظران دارد و همچنان ما نیاز داریم تا طرح های جدیدی برای استقبال مخاطبان در ایام عادی و مناسبت های ویژه ارائه شود. در هر صورت امیدواریم که چرخه اقتصادی سینما همیشه در گردش باشد تا هم سینماگران، هم سینماداران و هم عامه مردم از نتایج آن آن بهره مند گردند.

سیدفرجام آژیر مدیر پردیس سینمایی «راگا» در این باره اظهار داشت: مردم مناطق جنوب شهر بیشتر به جهت فضای مذهبی و وجود هیأتهای مختلف مایل هستند که در شبهای ماه مبارک رمضان به عبادات مخصوص این ماه بپردزند و یا زودتر استراحت کنند تا برای برخاستن هنگام سحر مشکلی نداشته باشند لذا ما نمی توانیم بر خلاف مناطق شمال تهران امید چندانی به استقبال گسترده از این طرح داشته باشیم. هر چند که ما از ساعت ۹ تا ۱۲ شب مخاطبان نسبتاً خوبی را برای فیلم های اکران شده در این طرح داشته ایم اما از ساعت ۱۲ شب به بعد انتظار چندانی برای استقبال مخاطبان نداریم.

این مدیر سینمایی سپس با اشاره به اکران فیلم سینمایی «رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش که بعد از شب های احیاء در سراسر کشور روی پرده خواهد رفت، گفت: از همین حالا امیدواریم که این فیلم به دلیل مضمون مذهبی خود بتواند با میزان استقبال بسیار خوبی از سوی مردم شهرری مواجه شود. «رستاخیز» فیلمی است که می تواند تمامی مردمی که حتی دغدغه اندکی نسبت به مسائل دینی دارند را به سالن های سینما بکشاند و از این رو ما برای هفته آخر این طرح استقبال خوبی از سوی مخاطبان در پردیس سینمایی «راگا» را پیش بینی م کنیم.

آژیر در بخش دیگری از این گفتگو سریال های مناسبتی تلویزیون را به نوعی رقیب سینما در ایام ماه مبارک رمضان برشمرد و خاطرنشان کرد: تلویزیون از گذشته های دور تاکنون همواره به عنوان رقیبی سرسخت برای سینما محسوب می شده و این رقابت در ایام ماه مبارک رمضان نیز همچنان ادامه دارد. سریال های مناسبتی در هر حال برای مخاطبان سینما هم از جذابیت خاصی برخوردارند و نمی توان انتظار داشت که مردم بعد از افطار به جای تماشای این آثار به سینماها بیایند.

وی با تأکید بر اینکه مرور آثار سینمایی گذشته می تواند برخی از مخاطبان خاص سینما را در این طرح به سالن های سینما بکشاند، اظهار داشت: متأسفانه امسال صحبتی دال بر اکران فیلم های قدیمی سینما در طرح افطار تا سحر صورت نگرفته اما ما آمادگی کامل داریم که سانس هایی را هم به این گونه فیلم ها اختصاص دهیم چرا که تجربه گذشته نشان داده که برخی از مخاطبان از این گونه فیلم ها استقبال خواهند نمود. 

مدیر پردیس سینمایی «راگا» ادامه داد: ما در ایام ماه مبارک رمضان فیلم های سینمایی «عصر یخبندان» به کارگردانی مصطفی کیایی، «نهنگ عنبر» به کارگردانی سامان مقدم، «آتیش بازی» به کارگردانی بهمن گودرزی و... را در پردیس سینمایی راگا اکران خواهیم کرد.

در ادامه این گزارش، محمدرضا صابری مدیرعامل شرکت سینمایی «نور تابان» و سخنگو و دبیر انجمن سینماداران نیز درباره طرح ویژه اکران «افطار تا سحر» گفت: پیش بینی ما حاکی از این است که امسال به دلیل حضور فیلم های بسیار شاخص و عامه پسند این طرح با موفقیت چشمگیری روبرو شود.

وی ادامه داد: فیلم های «گینس» به کارگردانی محسن تنابنده، «عصر یخبندان» به کارگردانی مصطفی کیایی، «نهنگ عنبر» به کارگردانی سامان مقدم و ... از جمله فیلم هایی هستند که علاوه بر فروش مطلوبشالن در حال حاضر، از هم اکنون مطمئن هستیم در این ماه مبارک هم با استقبال کم نظیر مخاطبان  مواجه خواهند شد. 

وی در بخش دیگری از این گفتگو ضمن ابراز قدردانی از معاونت اجتماعی نیروی انتظامی برای حمایت ویژه از طرح اکران افطار تا سحر گفت: خوشبختانه نیروی انتظامی تهران بزرگ امسال تدابیر بسیار خوبی را در نظر گرفته تا سینماها بتوانند تا سحر میزبان مخاطبان و علاقمندان به هنر هفتم باشند. من معتقدم که تمامی نهادها و ارگان ها باید دست در دست هم بدهند تا مردم در ایام این ماه مبارک بتوانند ضمن برخورداری از یک خوراک فرهنگی مناسب، برای اوقات فراغت خود تفریح سالمی داشته باشند.

سخنگو و دبیر انجمن سینماداران سپس با تأکید بر اینکه هر سینماداری مختار است برای سینمای خود سانس های دلخواهش را تأمین نماید، اظهار داشت: ما امسال برای سانس سینماها هیچ محدودیتی قائل نشدیم و سینماداران مختار هستند تا از بعد از اذان مغرب تا یک ساعت قبل از سحر سانس های مورد نظر خود را با توجه به شرایط جغرافیایی، فیلم های در حال اکران و میزان استقبال مخاطبان شان تعیین نمایند. البته تمامی این ها منوط به این مسئله است که فیلم های اکران شده در ایام ماه مبارک مخاطب داشته باشند در غیر این صورت سینماداران می توانند تا نیمه شب به اکران فیلم ها بپردازند.

 

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.