چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۳

انتخابی سخت برای مردم؛ سینما یا ویدئو؟ / ۴

نیک بین: مسئولان در برابر نقش رسانه های مجازی در کاهش مخاطبان سینما تدبیر کنند

محمد نیک بین*

سینماپرس: محمد نیک بین تهیه کننده سینما گفت: رسانه های گوناگون در حوزه مجازی با توجه به تعدد و کثرتی که دارند به ستیزی نابرابر علیه سینما برخاسته و مردم را جذب خود کرده اند؛ لذا مسئولان باید تدبیر و فکری اساسی برای جذب مخاطبان به سینما بکنند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «کاغذ خروس نشان» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: اگر دو دهه قبل و پیشتر از آن ما شاهد استقبال کم نظیر مخاطبان از فیلم های سینمایی بودیم دلیلش رقابت کم میان رسانه ها بود. در آن زمان حتی «ویدیو» هم وجود نداشت و تنها تعداد معدودی از افراد بودند که چنین دستگاهی را در منازل خود داشتند. در آن دوران مانند این روزها که مدیاهای گوناگون و شبکه های اجتماعی فراوان ظهور و بروز پیدا کرده اند، رسانه ای وجود نداشت و حتی مردم با کامپیوتر و اینترنت نیز آشنایی چندانی نداشتند و تنها رسانه ای که می توانست برای آن ها جذابیت داشته باشد سینما بود که جاذبه بسیار زیادی را برای مردم ایجاد می کرد.

وی در همین رابطه خاطرنشان کرد: در حال حاضر اکثریت مردم درگیر رسانه های مختلفی هستند و همین تلفن های همراه که کارآیی و قابلیت های بسیار بالایی دارد باعث شده مردم حتی در مهمانی ها، مسافرت ها و کوچه و خیابان نیز با گوشی های خود سرگرم باشند. از این رو سینما در این زمانه برای جذب مخاطبان سینما نیاز به راهکارهای گوناگونی از جمله تبلیغات گسترده و همچنین تولید فیلم هایی با کیفیت های بالا دارد تا بتواند مخاطبان را به سالن های سینما بکشاند.

نیک بین با تأکید بر اینکه در حال حاضر بهترین فیلم های روز سینمای جهان در کشور ما به سهولت و با قیمت های بسیار نازلی در دسترس مردم قرار دارند اظهار داشت: همین مسئله باعث شده تا ضربه جدی به اقتصاد سینمای کشور وارد شود. مردم در حال حاضر می توانند با هزینه کردن مبلغ ناچیز کمتر از ۲ هزار تومان به فیلم های روز هالیوود که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند دسترسی داشته باشند و از این رو دیگر سینمای ایران برای آن ها به کلی جذابیت خود را از دست داده است و معلوم نیست به چه دلیلی مدیران سینمای کشور راهکاری برای این معضل مهم نمی اندیشند!

این تهیه کننده سینما در بخش دیگری از این گفتگو قیمت بسیار پایین آثار سینمایی ایران را که در شبکه نمایش خانگی توزیع می شوند یکی دیگر از دلایل دوری مخاطبان از سینما برشمرد و تصریح کرد: تا زمانی که سینما برای برخی مدیران این چنین بی اهمیت باشد نمی توانیم به آن فکر کنیم که روزی سینمای ایران دوباره به رشد و تعالی می رسد. در کشور ما قیمت یک دی وی دی فیلم سینمایی از نرخ ۱ بلیت سینما پایین تر است این در حالی است که در اغلب کشورهای دنیا قیمت دی وی دی فیلم ها حداقل ۲/۵ برابر قیمت بلیت سینماها است تا بدین ترتیب مخاطبان را به سالن های سینما جذب کنند.

وی ادامه داد: تا زمانه ای که نرخ تهیه فیلم های سینمایی در شبکه نمایش خانگی این چنین ناچیز باشد و از سوی دیگر سالن های سینمای ما در سراسر کشور کیفیت لازم و مطلوب را نداشته باشند نمی توانیم انتظار داشته باشیم که مخاطبان برای تماشای فیلم های سینمایی به سالن های سینما بروند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «تسویه حساب» در ادامه این گفتگو تصریح کرد: از سوی دیگر در حال حاضر اغلب فیلم های سینمایی برای مخاطبان کمترین جذابیتی ندارند و سازندگان آثار به نیازهای عموم مخاطبان برای تولید آثارشان توجه چندانی نشان نمی دهند. همچنین امکان تبلیغات درستی برای فیلم های سینمایی در کشور ما وجود ندارد. این در حالی است که تبلیغات به دیده شدن یک فیلم سینمایی توسط مردم کمک شایانی می کند و تجربه نشان داده حتی فیلم هایی که کمترین جذابیتی برای مخاطبان نداشته اند در صورت تبلیغات از سازمان صدا و سیما توانسته اند به فروش خوبی دست پیدا کنند.

نیک بین افزود: متأسفانه در کشور ما تنها فیلم های سفارشی که حمایت ارگان ها و سازمان های دولتی را دارند برای تبلیغات در صدا و سیما امکان خوبی مهیا می شود و سایر فیلم های سینمایی به ویژه فیلم هایی که در بخش خصوصی سینما تولید شده اند اغلب با شکست های جبران ناپذیری روبرو می گردند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «واکنش پنجم» در خاتمه این گفتگو به تغییر ذائقه و سبک زندگی مخاطبان امروزی اشاره کرد و گفت: جدا از تمامی این مسائل ما باید برای جذب مخاطبان سینما راهکارهای جدیدی را بیندیشیم تا مخاطبان امروزی را به سالن های سینما بکشانیم که یکی از بهترین این راهکارها ساخت سالن های سینمایی در یک مجموعه تفریحی است که مخاطبان بتوانند ضمن تماشای یک فیلم سینمایی به امکانات دیگری از نظیر رستوران، کافی شاپ، مراکز خرید و... دسترسی داشته باشند تا بدین ترتیب اگر در سال تنها ۱ شب می خواهند برای سینما وقت بگذارند احساس نکنند که آن شب را از دست داده اند و می توانستند کارهای مهمتری را انجام دهند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.