یکشنبه ۲۷ تیر ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۷

برترین‌های بخش تئاتر جشنواره ملی جوان ایرانی معرفی شدند؛

پایان پر حاشیه ترین بخش جشنواره جوان ایرانی

بخش هنرهای نمایشی جشنواره ملی جوان ایرانی

پرونده اولین جشنواره ملی جوان ایرانی در روزهای پایانی خود قرار دارد و همه روز شاهد برگزاری اختتامیه بخش های مختلف این جشنواره هستیم. عصر روز گذشته بخش تئاتر این جشنواره نیز با معرفی برترین‌ها در بخش‌های کودک، عروسکی، صحنه‌ای و آیینی و سنتی به پایان رسید؛ تا پر حاشیه ترین بخش این جشنواره که از سوی هنرمندان بخاطر رعایت نشدن شرایط سنی هنرمندان مورد انتقاد بودن نیز پایان یابد.

به گزارش خبرگزاری سینمای ایران، مراسم اختتامیه نخستین جشنواره تئاتر ملی جوان ایرانی با حضور اسفندیار رحیم‌مشائی مشاور فرهنگی رئیس جمهور و مهرداد بذرپاش رئیس سازمان ملی جوانان، با حضور جمعی از هنرمندان نواره در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر برگزار شد.

این مراسم با ارائه گزارش تصویری علی سلیمانی دبیر جشنواره در رابطه با مراحل مختلف جشنواره آغاز شد و در ادامه مهرداد بذرپاش رئیس سازمان ملی جوانان دو هدف اساسی از برگزاری این جشنواره را معرفی جوانان مستعد کشور و شکستن حصار محدودیت در عرصه دولتی و غیر دولتی دانست و گفت: سال اول این جشنواره سعی داشتیم تا در حد نسبی بین اهداف خود عمل کنیم.  در پانزده پخش این جشنواره سعی شد فاصله‌ها برای دیده شدن جوانان ایرانی از روستاها تا تئاتر شهر کم شود.

در ادامه این مراسم خسرو احمدی به نمایندگی از هیات داوران بخش کودک و نمایش عروسکی به قرائت بیانیه این بخش پرداخت و در ادامه شهرام کرمی، معاونت امور فرهنگی سازمان ملی جوانان و علی سلیمانی جوایز این بخش را اهدا کردند.

هیات داوران در بخش نویسندگی هیچ یک از آثار را مورد توجه ندانست و در بخش موسیقی کودک و نمایش عروسکی لوح تقدیر به حسین فولادچی برای ساخت موسیقی نمایش "آوای بیستون" اهدا شد. در بخش طراحی صحنه جایزه رتبه اول به الهام زنبوری و زهرا رودکی، جایزه رتبه دوم محمدرضا عباسی و فاطمه ذوقی و جایزه رتبه سوم میلاد حسین‌زاده و آیدا دولت‌آبادی اهدا شد.

در بخش طراحی و ساخت عروسک نیز هیات داوران هیچ یک از گروه‌ها را لایق دریافت جایزه ندانست و رتبه دوم این بخش به فاطمه ذوقی اهدا شد. رتبه سوم این بخش نیز به زهرا رودکی و الهام زنبوری تعلق گرفت.

در بخش بازیگری کودک و تئاتر عروسکی نیز هیات داوران لوح تقدیر و جایزه ویژه خود را به نگین عباسی و حسین نور محمدی اهدا کرد و رتبه اول این بخش بهنام شرفی، رتبه دوم یاسر خاسب و رتبه سوم علی رضا محزون با ارائه جوایزی تقدیر به عمل آمد.

در بخش عروسک‌گردانی این بخش نیز از رتبه اول شیدا استادنیا برای عروسک‌گردانی عروسک خسرو، سامان فرشیدنیا و سمیرا یزدان‌پژوه و رتبه دوم محسن خورولک و شیواتربند و شیدا استادنیا و همچنین رتبه سوم از میثم بیدقی با ارائه جوایزی تقدیر به عمل آمد.

در بخش کارگردانی این بخش نیز با ارائه جوایز از رتبه دوم گیتا بهادری و رتبه سوم فاطمه ذوقی تقدیر شد و هیات داوران نیز هیچ اثری را لایق دریافت جایزه در رتبه اول ندانست و ضمن تشکر از تمامی گروه‌های شرکت‌کننده این بخش از نمایش "بی قصه" از اردبیل تقدیر شد.

در ادامه این مراسم اسفندیار رحیم‌مشائی مشاور امور فرهنگی رئیس جمهور برگزاری این جشنواره را برای ارج نهادن به مقام ایرانی و درودی بر جوانان افتخارآفرین ایرانی دانست و افزود: کارشناسان در اظهارنظرهای خود در ارتباط با جوانان همواره به آنان کم لطفی کرده و آنان را قشر پرهزینه و کم‌فایده ارزیابی می‌کنند، این در حالی است که برای ایران عزیز ما پس از فطرت چند ساله برای پیدا کردن جایگاه واقعی‌اش نیاز به جوان دارد و نیازمند شور نشاط و توانایی آینده سازان ایران است و آینده ایران در عرصه بین‌الملل مرهون وجود دختران و پسران است و در این میان تئاتر با نقش بی‌بدیل خود موجب پایداری هنر است.

در ادامه این مراسم جوایز بخش خیابانی این جشنواره اهدا شد. در بخش طرح و ایده ضمن تقدیر از امیر کربلایی‌زاده، علی‌اصغر خطیب‌زاده و جمشید عسگری، از رتبه اول علی عطایی و علی رحیمی، رتبه دوم آرش ساربان و علی بنائیانو رتبه سوم حسین عبدالهی با ارائه جوایزی تقدیر شد.

در بخش کارگردانی این بخش نیز ضمن تقدیر از علی‌اصغر خطیب‌زاده از رتبه اول آرش ساربان و علی بنائیان، رتبه دوم لیلا پوربختیاری و رتبه سوم مرضیه آزادی خالص، رضا برات‌زاده، علی عطایی و علی رحیمی با ارائه جوایزی تقدیر به عمل آمد.

در بخش بازیگری نمایش خیابانی نیز با تقدیر از احمد صمیمی، میلاد مولوی، علی رحیمی، حسام خلیل‌نژاد و امین وحیدپور رتبه اول این بخش محمدهادی عطایی، رتبه دوم مجید وحیدی، آرش ساربان و رتبه سوم عاطفه زمانی، سیدمحمود موسوی و سیدعباس بهبودی معرفی شدند.

از نکات قابل توجه در بخش خیابانی این بود که اکثر برگزیدگان از جوانان نبوده و شرایط سنی اعلام شده از سوی جشنواره را دارا نبودند. این مسئله که بخش تئاتر این جشنواره را پر حاشیه کرده بود در بخش های آئینی و سنی و صحنه ایی نیز وجود داشت.

در ادامه این مراسم جوایز بخش آئینی این جشنواره اهدا شد. در این بخش با تقدیر از نمایش‌های "تراژدی آب" و "جمجمه خاتون" جایزه اول این بخش به نمایش "بیس" جایزه دوم به نمایش‌های "رزم آخر" و "آهنگ ابل" و جایزه سوم به نمایش "تمنای باران" اهدا شد.

در بخش صحنه ایی نیز جوایز با حضور حضور اسفندیار رحیم مشائی، مهردادبذرپاش و مجتبی خشایارفرد مدیر کل جشنواره جوان ایرانی اهدا شد. در بخش موسیقی از آرش عزیزی تقدیر و جایزه بهترین طراحی لباس به شهرزاد بهزاد اهدا شد و در بخش طراحی صحنه از امین کرمی‌زاده و بابک پیدارسی تقدیر شد و در بخش بهترین نمایشنامه با تقدیر از رضا شفیعیان رتبه اول رضا گشتاسب، رتبه دوم مازیار ملکی و پویا بیگی و رتبه سوم مهدی کوشکی معرفی شدند.

در بخش بازیگری نیز با تقدیر از دنیا مقدم‌راد جایزه بازیگری اول به الهام شعبانی، تعلق گرفت و زری عظیمی و معصومه رحمانی جوایز دوم و سوم را کسب کردند.

در بخش بازیگری مرد جایزه اول به تینو صالحی، اهدا شد و جایزه دوم و سوم به مسعود شاه‌کرمی و سامان دارابی رسید.

در بخش کارگردانی با تقدیر از مهدی برمندنیا، با ارائه جوایزی از رتبه اول این بخش غلامحسن شمس، رتبه دوم رضا گشتاسب و رتبه سوم مازیار ملکی و پویا بیگی تقدیر شد.

انتخاب ویژه هیات داوران در بخش کارگردانی نیز نمایش "مثل خوابی در سه‌شنبه پیش" به کارگردانی رضا گشتاسب معرفی و با اهدا جوایزی تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.