«افشین سنگ چاپ» بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس به آسیب شناسی و بررسی چاریی افول سال های اخیر هنرهای نمایشی و مشخصا سینمای ایران در مقوله نقش آفرینی و بازی بازیگران پرداخت و در این خصوص بیان داشت: یکی از دلایل اصلی این وضعیت، نبود سیستم استعدادیابی واقعی است. استعدادیابی در حال حاضر به صورت تصادفی انجام میشود و چون افراد آموزشهای لازم را نمیبینند، یا دچار توهم میشوند یا مشکلاتی را درک نمیکنند که باعث میشود خود را از دایره خارج کنند.
وی افزود: دلیل این که میگوییم باید استعدادیابی به صورت علمی و سیستماتیک انجام شود، این است که این فرآیند باید تمام ویژگیهای یک فرد را تحلیل کند؛ شخصیت، خانواده، محل بزرگ شدن، ضعفها و قوتها. این تحلیلها به تیمهای استعدادیابی کمک میکند تا افراد مناسبی را شناسایی کنند.
سنگچاپ با بیان این مطلب که بسیاری از کشورهای دنیا به این نتیجه رسیدهاند که باید تیمهای استعدادیابی تشکیل دهند اظهار داشت: تحت این شرایط سبب می شود تا جامعه هنری تغذیه شود و هر روز شاهد ظهور آرتیستهای جدید باشیم. وقتی چنین سیستمهایی وجود ندارد، اتفاقات غیرمنتظرهای مثل حالا میافتد.
این بازیگر تئاتر متذکر شد: مسئله دیگری که باید به آن اشاره کرد، آموزشهای دانشگاهی و آموزشهای تئاتری است. این موضوع بسیار گسترده است و نمیتوان در چند جمله آن را جمعبندی کرد. به نظر من، تیمهای استعدادیابی باید دوباره مانند گذشته فعال شوند. برای مثال، دستیاران کارگردانها و اعضای گروههای کارگردانی که حرفهای بودند، خودشان هم استعدادیاب بودند.
وی ادامه داد: من هم یکی از آنها بودم و همیشه فکر میکردم که باید دست افرادی که در این حوزه تخصص دارند را بگیریم. اما حالا که شرایط تغییر کرده، شاهد این انحطاط و افت در بازیگری هستیم.
بازیگر فیلم های سینمایی «هولیا» و «جیب بر خیابان جنوبی» در خصوص مسن شدن جامعه کمدی سینمای کشور بیان کرد: وضعیت کمدینها به شدت نگرانکننده است. بسیاری از کمدینها که در گذشته جوان و پرانرژی بودند، حالا پیر شدهاند و مجبورند نقشهای جوانتر از سنشان را بازی کنند. این به دلیل کمبود نیرو در این عرصه است.
«افشین سنگ چاپ» در پایان این گفت و گو با بیان این مطلب که متاسفانه در کشور ما چنین سیستمهایی وجود ندارد. خاطرنشان ساخت: در حال حاضر، مباحث زیادی در این زمینه مطرح میشود اما به طور عمیق و عملی به آن پرداخته نمیشود. اگر ما هم بخواهیم بازیگر و هنرمند قوی داشته باشیم، باید به این بخش از حرفه توجه کنیم. باید به تشکیل تیمهای استعدادیابی توجه جدی داشته باشیم، چرا که بدون آن، نمیتوانیم استعدادهای واقعی را کشف کنیم.
ارسال نظر