شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۰:۱۹

تهیه‌کننده «رویاشهر»:

متأسفانه همچنان نسبت به «انیمیشن» اجحاف وجود دارد/ امیدواریم «سینماداران» با «سینمای انیمیشن» برخورد بهتری داشته باشند

انیمیشن سینمایی «رویاشهر»

سینماپرس: مصطفی حسن‌آبادی با اشاره به اینکه پرداختن به مفهوم منجی و امام زمان (عج) در آثار انیمیشن برای کودکان می‌تواند کمی ثقیل باشد، گفت: سعی کردیم این مفهوم را برای کودکان قابل فهم باشد

به گزارش سینماپرس، مصطفی حسن‌آبادی تهیه‌کننده انیمیشن سینمایی «رویاشهر» که این روزها بر پرده سینماهای کشور در حال اکران است، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، اظهار کرد: با توجه به بازخوردهایی که از انیمیشن «بنیامین» گرفتیم و با توجه به نظر کارشناسان که بر پتانسیل ایده اصلی این انیمیشن تأکید داشتند، به این نتیجه رسیدیم که این ایده با محوریت اینکه ما از زاویه دیگر و با نگاهی متفاوت به آن بپردازیم، وجود دارد.

حسن‌آبادی خاطرنشان کرد: به طور کل پتانسیل موضوعات آخرالزمانی و مباحثی از این دست در آثار انیمیشن بالاست و با توجه به طرح‌های مختلفی که وجود داشت به این نتیجه رسیدیم که ایده «بنیامین» قابلیت بازپرداخت در زاویه‌ای دیگر را دارد. پس از رسیدن به ایده، رویداد «رویازی» را فرصتی دیدیم تا بتوانیم از نظر حمایتی با حوزه هنری همکاری کنیم و پس از اینکه «رویاشهر» ارائه شد و رویداد «رویازی» برگزار شد، حوزه هنری به عنوان برگزارکننده این رویداد و یکی از حامیان اصلی این پروژه پیشنهاد سرمایه‌گذاری بر این اثر را مطرح کرد. ایده اولیه «رویاشهر» از طرف ما شکل گرفته و هیچ سفارشی در ایده و محتوای اثر وجود ندارد.

این تهیه‌کننده درباره ثقیل بودن مفاهیم منجی و امام زمان (عج) برای مخاطب کودک، گفت: در دو انیمیشن «بنیامین» و «رویاشهر» یک سری از دوستان و عزیزانی که در حوزه‌های کودک فعالیت می‌کردند به ما خیلی کمک کردند تا ما بتوانیم مفاهیمی تا این حد بزرگ و ثقیل را برای کودکان بیان کنیم. در «بنیامین» با یک سری بازخوردها روبرو شدیم، برخی از برداشت‌هایی که از بچه‌ها نسبت به فیلم داشتیم ما را تحت تأثیر قرار می‌داد و واقعاً بچه‌ها برداشت‌های عمیقی داشتند و ما فکر نمی‌کردیم که بتوانیم به واسطه یک اثر انیمیشن چنین مفاهیمی را انتقال دهیم. این موضوع را در «رویاشهر» هم دنبال کردیم و البته با نگاهی به نقاط ضعف «بنیامین» سعی کردیم «رویاشهر» اثر کامل‌تری باشد و مخاطب کودک بتواند با این اثر ارتباط بهتری برقرار کند.

وی افزود: برای ما این نکته هم حائز اهمیت بود که موضوع منجی را به شکلی در این انیمیشن بیان کنیم که مخاطب بین‌المللی هم بتواند با آن ارتباط برقرار کند و آن را بفهمد. تمام سعی ما قابل درک و قابل فهم بودن مفهوم منجی در این انیمیشن بود و نمی‌دانم چقدر توانستیم در این مسئله موفق عمل کنیم ولی قطعاً در کارهای بعدی از این تجارب به دست آمده استفاده خواهیم کرد.

این تهیه‌کننده در ادامه درباره استفاده از کهن الگوهای ایرانی اظهار کرد: در چند مورد به صورت خیلی کوتاه از کهن الگوهای ایرانی استفاده کردیم که در نسخه جشنواره فجر استفاده از این کهن الگوها بسیار بیشتر است اما در نسخه اکران شده مواردی مثل رابطه پدر و پسر و اتفاقی که بین این دو کاراکتر رقم خورد را می‌توان نشانه‌هایی از قصه رستم و سهراب دید اما این رابطه با توجه به بازخوردهایی که در جشنواره گرفتیم در نسخه اکران شده این رابطه کمی تلطیف‌تر شده و شاید نمی‌شد این موضوع و این رابطه پدر و پسری را در این فیلم با توجه به مخاطبان «رویاشهر» مطرح کنیم. به طور کل در آثار انیمیشن ایرانی که ساخته می‌شوند شاهد هستیم که تولیدکنندگان این آثار سعی دارند قهرمان‌هایی را نشان دهند که با فرهنگ ما هم‌راستا هستند و ما هم قطعاً چنین تلاشی داشتیم و علاوه بر اینکه به موضوع بومی بودن قهرمان توجه داشتیم به صادر کردن فرهنگ ارزشمندمان به دیگر کشورهای دنیا نیز توجه داشتیم.

وی درباره نمادپردازی‌های صورت گرفته در این انیمیشن سینمایی که می‌توانند نشانه‌هایی سیاسی باشند، گفت: یکی از موضوعات مهم که در «رویاشهر» دنبال کردیم همین مسئله بود که ما در سراسر جهان مکان‌هایی داریم که از نظر ظاهر شاید بسیار دلربا باشند اما در واقع اینطور نیست. جالب است بگویم ما در صداگذاری و آهنگسازی با دوستانی همکاری کردیم که این دوستان هم به مفهوم «رویاشهر» تأکید داشتند و می‌گفتند که موضوع مطرح شده در این اثر را لمس کرده‌اند و من از افراد بسیاری این نکته را شنیدم؛ افرادی که می‌گفتند مدتی نسبتاً طولانی در این کشورها زندگی کرده‌اند و ابهت و زیبایی این کشورها در نگاه اول انسان را مسحور می‌کند اما در ادامه وقتی بازه‌ای زمانی سپری می‌شود پی می‌بریم که این زیبایی در باطن وجود ندارد و ما هر وقت که از ایران دور بودیم همیشه دلمان برای این کشور تنگ شده است و این اظهاراتی است که بسیاری از دوستان درباره «رویاشهر» به ما می‌گفتند؛ کسانیکه شاید حتی در موارد کلی این فیلم با ما همراه نبودند.

این تهیه‌کننده تأکید کرد: تصور و نگاه افرادی که نتوانسته‌اند به دیگر کشورها بروند نگاه و زاویه دیدشان دقیقاً همان نگاهی است که رسانه‌ها ارائه داده‌اند و فکر می‌کنم ۹۵ درصد مردم ایران هیچوقت به کشورهای آفریقایی نرفته باشند و وقتی از مردم می‌خواهیم آفریقا را توصیف کنند، نظرشان برآمده از آن چیزی است که رسانه معرفی کرده است. انیمیشن در پرداختن به این موضوع که لزوماً آنچه که رسانه‌ها می‌گویند نمی‌تواند درست و دقیق باشد و ما با قصه‌پردازی می‌توانیم ذهن کودکان را برای مواجه شدن با این واقعیت‌ها آماده کنیم. من فکر می‌کنم آنچه که «رویاشهر» به آن می‌پردازد موضوع بسیار مهمی است چون ظواهری که دیگر کشورها از خودشان ارائه می‌دهند جذاب است و این نگرش را حتی در نسل‌های قبل‌تر هم ایجاد کرده‌اند که کشورهای بسیار مناسبی برای زندگی هستند و لازم است که ما به نگاه منطقی‌تر و درست‌تری درباره آن‌ها برسیم و ما سعی کردیم در «رویاشهر» چنین نگرشی داشته باشیم، زیبایی‌ها و نکات مثبت را ببینیم و بپذیریم اما به لایه‌های زشت و ناپسند هم اشاره کنیم.

تهیه‌کننده انیمیشن سینمایی «بنیامین» در ادامه گفت: ساخت این اثر حدود ۴ سال طول کشید و نزدیک به ۲۰۰ نفر از هنرمندان این عرصه به ما کمک کردند و اغلب هم در کاشان فعالیت کردند و این باعث افتخار است که ما اولین استودیویی هستیم که خارج از تهران توانستیم دومین اثرمان را به پرده سینماها برسانیم. قطعاً هر هنرمندی به صورت خودآگاه و ناخودآگاه از آثار مطرح و موفق الهام می‌گیرد و ما هم از این موضوع استثنا نبودیم، ما با جدیت همه آثار روز دنیا را دنبال می‌کنیم و حتما در طراحی فضا، لوکیشن، کاراکترها تا موارد از آثار موفق و مهم دنیا الهام گرفته‌ایم.

در پایان اظهار کرد: «رویاشهر» در ابتدای راه اکران است و امیدواریم سینماداران با سینمای انیمیشن برخورد بهتری داشته باشند. متأسفانه همچنان نسبت به انیمیشن اجحاف وجود دارد و امیدواریم با «رویاشهر» شرایط کمی بهتر شود و سانس‌های بهتری به سینمای انیمیشن اختصاص دهند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.