سه‌شنبه ۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۳

در گفتگو با سینماپرس عنوان شد

نجفیان: همراهی قلبی با سوژه و بهره مندی از ذوق و سلیقه هنری شاخص‌های اصلی یک تولید خوب مذهبی است

رسول نجفیان *

سینماپرس: رسول نجفیان بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون کشورمان صبح امروز گفت: در زمینه ساخت فیلم های عاشورایی باید ذوق و سلیقه فیلمساز را اولین شاخص برای تولید اثر در نظر گرفت، اما آنچه که اهمیت بیشتری دارد همدلی و همراهی قلبی فیلمساز با موضوع است.

وی  در گفتگو با خبرنگار سینماپرس در مورد اینکه فیلم های عاشورایی برای تاثیرگذاری بیشتر بر مخاطب باید از چه شاخصه هایی استفاده کنند توضیح داد: اگر اثری ساخته شود که کار دل باشد و کارگردان با اعتقاد قلبی سراغ آن موضوع رفته باشد، فیلمش قطعا ً برمخاطب تاثیرات مثبتی خواهد داشت و اگر با نگاه کاسبکارانه و از روی ریا فیلم عاشورایی ساخته باشد بی شک مردم آن را پس خواهند زد.

نجفیان در ادامه افزود: وقتی فیلمی از روی عشق و علاقه قلبی ساخته شود، برای مخاطب ماندگار می شود؛ به قول معروف هر چه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند و  سینما و هنر هم به دلیل ارتباط مستقیم با دل و احساس باید از این قانون تبعیت کنند البته نباید از داشتن دانش و اطلاعات مسائل پیرامون هنر هم غفلت کرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: وقتی  دو مولفه ،علاقه و دانش با هم آمیخته شود، قطعاً زیباترین و ماندگارترین آثار سینما و تلویزیون ساخته خواهند شد و  اگر در تاریخ سینمای ایران و جهان بنگریم متوجه می شویم آثاری ماندگار شده اند که از این دو مولفه پیروی کرده اند.

نجفیان تصریح کرد: البته در زمینه ساخت فیلم های عاشورایی باید ذوق و سلیقه فیلمساز را اولین شاخصه برای تولید اثر در نظر گرفت. فیلمساز باید علاوه بر علاقه و نیاز قلبی، به اثری که می سازد کاملاً ایمان کامل داشته باشد و باید هدف خود را از همان ابتدای کار مشخص کند.

وی در ادامه افزود: در کنار مولفه های مذکور، فیلم نامه یکی از عناصر مهم در تولید و ماندگاری آثار مذهبی، تاریخی و عاشورایی است؛ به بیان دیگر فیلم نامه به دلیل خاصیت شاکله بودن در شکل گیری یک اثر هنری، باید از انسجام خوب داستانی، روایات مستندگونه، شخصیت پردازی دقیق، منسجم و تاحدودی بی نقص، تحقیقات میدانی و پژوهشی و ... برخوردار باشد.

وی بیان داشت: در حال حاضر مشکل اصلی ضعف فیلم های مذهبی و عاشورایی ما فیلم نامه است. فیلم نامه نویسان ما باید کمی دایره مطالعات خود را گسترش بدهند تا بتوانند در هر نوع موضوعی قلم بزنند و آثار ماندگار و جاودان  به ویژه در زمینه کارهای عاشورایی خلق کنند.

بازیگردان سریال «شاهگوش» یادآور شد:  به عنوان مثال وقتی شما یک فیلمنامه ضعیف را به یک کارگردان خوب می دهید، طبیعی است که هیچ چیز از آن در نمی آید اما زمانی که یک متن خوب را به حتی کارگردان درجه متوسط هم بدهید اثری شاخص  و ارزشمند از آن استخراج می کند.

رسول نجفیان  در پایان این گفتگو خاطرنشان کرد: در کنار تمامی این نکات، وقتی در تک تک صحنه‌های عاشورا دقيق می‌شويم، تمام آن لحظات شورانگيز جز عشق الهی معنا و مفهوم  ديگری ندارد؛ اين عشق است که انسان را از خاک داغ کربلا به رضوان الهی پرواز می‌دهد؛ هر کدام از چهره‌های کربلا، درس هايی به ما می‌دهند و عاشورا، حقيقتی به وسعت همه تاريخ شيعه است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.