یکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۱

فیلم فجر و عوامل پشت صحنه/3

یزدانیان: تم موسیقی «روزگاری عشق و خیانت» از توطئه‌ داستان فیلم شکل می‌گیرد

پیمان یزدانیان آهنگساز در نشست بررسی موسیقی فیلم

پیمان یزدانیان؛ که با سه فیلم در جشنواره فیلم فجر حاضر است درباره ساخت موسیقی آنها گفت: موسیقی فیلم «روزگاری عشق و خیانت» به کارگردانی داود بیدل که در بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر حضور دارد از بافت به صورت ارکسترال برخوردار اما تم ها به صورت ایرانی است.

پیمان یزدانیان؛ که با سه فیلم در جشنواره فیلم فجر حاضر است درباره ساخت موسیقی آنها به سینماپرس گفت: موسیقی فیلم «روزگاری عشق و خیانت» به کارگردانی داود بیدل که در بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر حضور دارد از بافت به صورت ارکسترال برخوردار است اما تم ها به صورت ایرانی است که موضوعات آن خیانت و توطئه‌ای است که در فیلم شکل می گیرد ولی مثلا تم موسیقی آن به خصوص در تیتراژ اول از خاطرات کودکی، میهن، رمانس و اینکه قرار است توطئه‌ای در آن شکل بگیرد نشات می گیرد.

وی ادامه داد: موسیقی «روزگاری عشق و خیانت» به شکل کلاسیک و سازهای آن ارکستر است که در آن از سازهای سنتی هم استفاده نشده است ولی در کل تم موسیقی آن به موضوع و جغرافیا فیلم مربوط است.

یزدانیان همچنین درباره فیلم سینمایی «طبقه حساس» گفت: این فیلم ششمین همکاری من با کمال تبریزی است و تاکنون بیشترین تعداد فیلم را با آقای تبریزی انجام دادم که در نوع خودش برای من یک رکورد محسوب می شود، سبک کارگردانی کمال تبریزی به شکل خیلی متنوع انجام شده است و این بهترین اتفاق برای یک آهنگساز خواهد بود که با یک فیلمساز در تیپ‌های مختلف کار می کند، همانطور که فیلمساز خودش را در موضوعات مختلف کشف می کند آهنگساز هم به موازات به کار خودش بپردازد.

وی افزود: دوستانی که فیلم را دیدند به این نکته اشاره کردند که موسیقی «طبقه حساس» خیلی از جنس فیلم است ولی برای بافت موسیقی آن از ساز ایرانی، زهی و الکترونیک استفاده شده است که کاملا یک جنس موسیقی تلفیقی می باشد.

یزدانیان با اشاره به فیلم «فصل فراموشی فریبا» خاطرنشان کرد: آقای رافعی ابتدا نظرشان این بود که از موسیقی های ساخته شده استفاده کنیم اما وقتی فیلم را دیدم گفتم که بهتر است تم مخصوص این موسیقی را برایش بنویسم که پذیرفتند و بلافاصله متن موسیقی آن را نوشتم اما دو ماه بعد ضبط آن انجام شد که در آن از پیانو،ویولون سل و فولوت ریکورد که خیلی کم حجم و در برخی جاها سازها به شکل دودو(دوتایی) و حتی سلو(تک‌ساز) استفاده شدند.

وی ادامه داد: موسیقی «فصل فراموشی فریبا» فقط یک تم و موتیف دارد که مرتب در طول فیلم با آرایش و رنگ بندی های مختلف پخش می شود اما در فیلم «طبقه حساس» چند تم وجود که تم قالب مرتبط به شخصیت اصلی است.

یزدانیان در پاسخ به اینکه آیا فشار کار برای رساندن فیلم‌ها به جشنواره فیلم فجر بر کیفیت کارها تاثیر می گذارد، افزود: این فشارها هر سال وجود دارد ولی من موسیقی فیلم «روزگار عشق و خیانت» در ماه مهر تمام کردم و به همین دلیل این کار خیلی با صبر و حوصله انجام شد، اما ساخت موسیقی فیلم سینمایی «طبقه حساس» با فشار همراه بوده است و این فشار تولید است.

وی ادامه داد: نوشتن تم ها، موسیقی و.. یک بخش است و بخش دیگر تولید است، بخش تولید موسیقی بخش بزرگ یک کار است و تصور این نیست که فقط بریم و موسیقی را ضبط کنیم بلکه با چه شرایطی باید ضبط کنیم مهم است؟ اینکه با چه میکروفونی و در کدام استودیو ضبط کنیم؟ و احتیاج به کار مهندسی و مدیریت تولید دارد، این قسمت خیلی حساس می باشد و مسلما اگر بخواهیم کار افت نکند باید فشار بیشتری را تحمل کنیم.

آهنگساز «آب و آتش» خاطرنشان کرد: اگر برای یک آهنگسازی یک فیلم من به جای 20 ساعت، 80 ساعت زمان بگذارم و این هزینه بالایی را در برخواهد داشت ولی در نهایت کیفیت این اثر باعث می شود، همیشه سعی کردم تا کارهایی را که ارائه می دهم استاندارد بین المللی داشته باشد، منظور بخش آهنگسازی نیست چون هیچ ادعایی ندارم و سعی کردیم استاندارها رعایت شود تا بعد با یک مسترینگ به بازار عرضه می کنیم.

یزدانیان درباره تعامل بین آهنگساز و فیلمساز گفت: اگر آهنگساز، فیلمساز را بشناسد و همینطور بالعکس، در نظر داشته باشید آهنگسازانی مثل انتظامی،علیقلی،خلعتبری و.. چقدر کار کرده اند، برای همین فیلمساز با شناخت کامل از سلیقه آهنگساز با او کار خواهد کرد.

وی افزود: آهنگساز در هر کاری یک خلاقیت ویژه ای دارد که ممکن کارجدیدی را انجام دهد، من یادم است در فیلم سینمایی «سیمای زنی در دوردست» علی مصفا من را به سمتی هدایت کرد که هیچ وقت با آن مواجه نشده بودم و باعث شد بعدها هم از آن در کارهایم استفاده کنم ولی در کل سلیقه یک آهنگساز مشخص است و اشتباه تهیه کننده و کارگردان است که با آهنگسازی توافق می کنند که با سلیقه هایشان مغایر است، اما در نهایت شناخت،اعتماد و گفتگو باعث می شود که این تعامل بین فیلمساز و آهنگساز شکل بگیرد.

آهگساز «شب های روشن» یادآور شد: یکی از آهنگسازهای که دوستان من هم است، 22 قطعه نوشته بود که 6 قطعه از آن در فیلم اصلا استفاده نشد، در حالی که ضبط و مسترینگ این فیلم خیلی زمان می برد، این از این موضوع نشات می گیرد که فیلمساز نسبت به فیلمش شناخت کامل ندارد و فیلمساز باید شناخت کامل داشته باشد و بارها من نظر دادم که اینجا موسیقی کار نکنیم بهتر است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.