چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۶

معرفی کتاب سینمایی؛

«روانشناسی و زیبایی شناسی سینما» حلقه واسط ولی گمشده سینما

  روانشناسی و زیبایی‌شناسی سینما

کتاب «روانشناسی و زیبایی شناسی سینما» کتاب روان شناسی و زیبای شناسی سینما از ژان دیمیتری توسط پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی در سال ۱۳۸۸ در ۲۵۰۰ نسخه به انتشار رسیده و شاپور عظیمی آن را ترجمه کرده است. روانشناسی و زیبای شناسی سینما ابتدا در سالهای ۱۹۶۳-۱۹۶۵ منتشر شد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، در بخش معرفی کتاب این هفته به کتاب «روانشناسی و زیبایی شناسی سینما» اثر ژان میتری فرانسوی خواهیم پرداخت. کتاب زیبایی شناسی و روانشناسی سینما حلقه واسط گمشدهای است میان نظریه های کلاسیک فیلم مانند آنچه بلابالاش، آیزنشتاین و هوگو مانتسیربرگ می گفتند با آنچه زبان شناسان و نشانه شناسان مانند کریستین متز اظهار می کردند. ژان میتری یکی از نظریه پردازان بزرگ فرانسوی در سینما است و دراین کتاب بحثی کلی راجع به نگره‌ها و نظریه‌های سینمایی، از جمله نقدی به نظریه‌های  آندرن بازن، دارد و در این میان از پدیدارشناسی فیلسوف فرانسوی موریس مرلو پونتی نیزاستفاده كرده است.

کتاب «روانشناسی و زیبایی شناسی سینما» اثری است هم درباره فیلم و هم درباره نظریه فیلم.در واقع درون کتاب دست کم سه هدف عمده می یابیم که  در هر یک از آنها ،میتری تلاش می کند که به شکل قابل درکی آنها را تحقق بخشد.روانشناسی تجربه سینمایی،نظریه زیبایی شناسی-زبان شناسی فیلم به عنوان نشانه ای از بیانی نمادین و تاریخ انتقادی نظریه فیلم.

کتاب زیبایی شناسی و روانشناسی سینما حلقه واسط گمشده ای است که میان نظریه های کلاسیک فیلم مانند آنچه بلابالاش، آیزنشتاین و هوگو مانتسیربرگ می گفتند با آنچه زبان شناسان و نشانه شناسان مانند کریستین متز اظهار می کردند. ژان میتری یکی از نظریه پردازان بزرگ فرانسوی در سینما است و دراین کتاب بحثی کلی راجع به نگره‌ها و نظریه‌های سینمایی، از جمله نقدی به نظریه‌های  آندرن بازن، دارد و در این میان از پدیدارشناسی فیلسوف فرانسوی موریس مرلو پونتی نیزاستفاده كرده است.

میتری ظرفیت های نمادین و القایی سینما را کاوش می کند. به نظر او فیلم چیزی بیشتر از هنر است. او بر این تمایز اصرار دارد دارد زیرا فیلم می تواند به یک نسبت به سخن و زبان بدل شود. فیلم چگونه دلالت می کند؟ فیلم چگونه حرف می زند و از چه سخن می گویید؟ این دو پرسش بزرگ کتاب است و در قلب نظریات انتقادی و زیبایی شناسی اش قرار دارد. کاوش سینما به عنوان یک نظام زبانی که می تواند به سوی تشریح ایده ها پیش برود، آن هم از طریق روایت واقعیت ملموس.

میتری، زیبایی‌شناسی، را به عنوان یك گام رو به جلوی روشنگر طراحی كرد كه از پیشینیان فاصله بگیرد و اشتباه‌های آن‌ها را تصحیح كند. در ابتدا به ماهیت تمامی انواع فیلم‌ها می‌پردازد و و سپس، فرم‌ها با سینما در تمام سبك و تجلیات آن بررسی می کند. سینمایی که مد نظر میتری است،آن دسته از فیلم های را شامل می شود  که ما را از روزمرگی دور می کند و جهانی را مجسم و سر زنده را نشان می دهد که معنای نمادین و احساسی عمیق در آنها یافت می شود.روانشناسی و زیبایی شناسی  سینما زمانی پا به عرصه وجود گذاشت که تغیر الگوی مهمی از تاریخ مطالعات سینمایی در حال وقوع بود و این کتاب در آن زمان نقش محوری را اجرا می کرد.

 کتاب روان شناسی و زیبای شناسی سینما از ژان دیمیتری توسط پژوهشگاه  فرهنگ و هنر اسلامی در سال ۱۳۸۸ در ۲۵۰۰ نسخه به انتشار رسیده و شاپور عظیمی آن را ترجمه کرده است. روانشناسی و زیبای شناسی سینما ابتدا در سالهای ۱۹۶۳-۱۹۶۵ منتشر شد. این شرح و دفاعیه ای است از یک نوع خاص سینما،ی ک سینمای مهم که یقینا تنها در نوع خودش نیست. میتری از تمام ابزار های روشن فکرانه ی روزگار خودش ،از جمله تئوری روان شناسی و پدیدار شناسی استفاده کرده است تا این نوع سینما را بیش از انواع دیگر، مهم جلوه دهد. او به این ترتیب ماهیت و جوهری را تعریف می کند که همان احساس «شگفتا که» است.

ژان میتری یکی از مدرسان نخست تاریخ و تئوری سینما بود و یکی از کسانی که زیبایی شناسی فیلم را به عنوان موضوعی جدی برای مطالعه به رسمیت شناخت. میتری ادعا می‌كند كه كتابش بر سلیقه محض متكی نیست، بلكه به تحلیل علمی از ظرفیت و قابلیت‌های پرمعنی و منحصر به فرد خود سینما اتكا كرده است. میتری در این كتاب به سینما و آفرینش، مؤلف فیلم، تولید استاندارد و هنرمندان و صنعتگران، تصویر فیلم، تصویر ذهنی، تصویر سینمایی، مونتاژ، ریتم سینمایی، روان‌شناسی مونتاژ، رنگ و گفتار و صدا در سینما، ادبیات سینما، درام شناسی فیلم، منطق فیلم و... می‌پردازد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.