سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۲

یادداشت یک مستندساز در اعتراض به تغییر زمان برگزاری جشنواره سینما حقیقت/

تعویق جشنواره «حقیقت» به عنوان چتر سینمای مستند کشورمان، اشتباه است

سینما حقیقت

سینما پرس - گروه سینما/ پژمان مظاهری‌پور یادداشتی را در رابطه با تاخیر در زمان برگزاری جشنواره سینما حقیقت در اختیار سینما پرس قرار داد و در بخشی از آن عنوان کرد: تعویق جشنواره «حقیقت» به عنوان چتر سینمای مستند کشورمان، اشتباه است.

سینماپرس- جشنواره «سینما حقیقت» پس از چند دوره برگزاری دیگر تبدیل به یکی از جشنواره های معتبر و مهم در حوزه ملی و بین المللی شده است، گویا مسئولان این جشنواره به دلایلی نا موجه زمان برگزاری جشنواره را به تاخیر انداخته اند، که این مسئله با واکنش فیلم سازان و علاقمندان به این حوزه رو به رو شده است، پژمان مظاهری پور از کارگردان های حوزه مستند و عضو هیات داوران صندوق مستند ایران در سومین دوره جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران ( سینما حقیقت ) و عضو هیأت داوران بخش مستند پانزدهمین جشن سینمای ایران ۱۳۹۰ بوده است، وی که تاکنون تهیه کنندگی وکار گردانی فیلم های مستند با موضوع باستان شناسی وتاریخ و محیط زیست زیادی را در کارنامه خود داشته است و در کانامه وی آثاری چون چون «غبار سرخ»، «دریاچه ای که بود»، فیلم های موزه آبگینه وسفالینه های ایران، شاهنامه شاه تهماسب، وارثان کیومرث، انسان طغیانگر، داستان چند هزار ساله یک شهر، وادی هفت واد، دریاچه ای که بود، داستان تولید برق در ایران، دستگرد یزد شاپوران، غبار سرخ، ایران از پس هزاره ها و … به چشم می خورد، در واکنش به تغییر زمان جشنواره «حقیقت» یادداشتی را در اختیار سینما پرس قرار داد است، متن این یادداشت به شرح زیر است: 

 

به تعویق افتادن زمان برگزاری جشنواره حقیقت اشتباه است زیرا جشنواره های سینمایی معتبر به شهری که محل برگزاری آنها است و زمانی که هر ساله برگذار می شوند شناخته می شوند، شش دوره گذشته جشنواره سینما حقیقت که تنها جشنواره تخصصی سینمای مستند ایران است در آبان ماه هر سال برگذار شده است. جشنواره حقیقت جشنواره ای  فراگیر و بدون محدودیت موضوع است که به عنوان چتر سینمای مستند کشورمان شناخته می شود، تلاش های مستند سازان سینمای ایران در آن انعکاس میابد و در محافل بین المللی هم بعد از شش سال جای خود را پیدا کرده است همچنین در کنار این جشنواره فعالیت بازار یابی بین المللی انجام می شود که هر چند چرخه بازار کمی دارد اما می توان به امکان بازار یابی چند فیلم در سال به صورت بین المللی امید وار بود.

 

 چند سال پیش هم زمزمه اش بود که جشنواره را در شهر دیگری برگذار کنند که با مخالفت مستند سازان مواجه شد، طبق اعلام رسمی مرکز گسترش به سه دلیل برگزاری این جشنواره را به تعویق افتاده است، اول: تداخل زمانی آن با جشنواره رشد و فیلم کوتاه تهران، دوم: هم زمانی با روز های ماه محرم و صفر، سوم: دلیل سوم تکرار دلیل اول است اما با این تفاوت که برگذاری جشنواره آوینی هم به آن اضافه شده است.

 

هر سال این جشنواره همراه دو جشنواره رشد و فیلم کوتاه تهران برگذار می شد، چطور است که تداخل امسال آن ناراحت کننده شده؟ مهر ماه  تا آبان ماه هشت هفته است می توان هشت جشنواره بدون تداخل داشت، هر سه جشنواره را هم که مرکز گسترش برگذار نمی کند، هرکدام از این جشنواره ها توسط سازمانی مستقل برگذار می شود، بهتر است جشنواره های موضوعی که شتابزده برگذار می شوند زیر نقد قرار گیرند.

 

اما درباره هم زمانی جشنواره با روز های محرم و صفر، رویداد های مهم تر از جشنواره حقیقت در سال های گذشته هم زمان با ماه های محرم و صفر و رمضان برگذار شده و مشکلی هم برایشان پیش نیامده است نمونه اش جشنهای دهه فجر  و جشنواره فیلم فجر و عید نوروز است، اکنون بیاییم و بگوییم چون محرم است دهه فجر را امسال در فروردین جشن میگیریم؟ و عید نوروز هم چون مصادف با رمضان و یا ماه صفر شده به اول تیر ماه موکول شده؟

 

 نکته آخر هم برگذاری جشنواره آوینی است که تاریخ اختتامیه اش اعلام شده، این جشنواره موضوعی و بومی است و هر سال هم در زمان های متفاوت برگذار شده چه اشکالی دارد که زمان آن را تغییر دهند؟

 

اما سئوال آخر اینجاست که چرا نظر خواهی نشد؟ در موارد دیگر برنامه جلسه های دیدار صمیمی رئیس مرکز با مستند سازان برگذار می شد اما این بار سئوالی از مستند سازان نشد. انجمن مستند سازان سینمای ایران و انجمن تهیه کنندگان سینمای مستند ایران بیش از پانصد عضو دارند. می شد اتاق فکر تشکیل داد و چاره جست.   

                                   

و در پایان امیدوارم که جشنواره حقیقت در زمان اعلام شده برگذار شود.

 

انتهای پیام/ع/ن.ف

 

  

 

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.