سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۳

چرا خوانندگان به اجراهای خارجی روی آورده‌اند/3

رامین بهنا: دوران رکود هنر ایران را سپری می کنیم/ روند مجوز گرفتن نسبت به سال های قبل بهتر شده است

رامین بهنا

سینما پرس- گروه هفت هنر/ رامین بهنا معتقد است: در حال حاضر روند مجوز گرفتن و برپایی کنسرت نسبت به سال های قبل بهتر شده است ولی در کل دوران رکود هنر ایران را سپری می کنیم.

رامین بهنا آهنگساز، نوازنده پیانو و سرپرست گروه موسیقی بهنا، در گفت و گو با خبرنگار موسیقی سینما پرس، گفت: نسل ما و ژانر موسیقی ما که از سال 76 درگیر این ماجرا هستیم می بینیم که در حال حاضر روند مجوز گرفتن و برپایی کنسرت نسبت به سال های قبل بهتر شده است و یک نظمی پیدا کرده است. این روند سیستمی دارد که اگر براساس آن پیش برویم موفق می شویم.

 

وی افزود: البته بر روی شعر حساسیت هایی وجود داشته و دارد ولی از لحاظ کمیتی هم نگاه کنیم می بینیم تعداد کنسرت هایی که برپا می شود نسبت به گذشته خیلی بیشتر شده است. حتی انتشار آلبوم ها هم از این قضیه مستثنی نبوده و ما شاهد انتشار آلبوم های بیشتری نسبت به قبل هستیم.

 

این آهنگساز درخصوص برپایی کنسرت در خارج از کشور، تصریح کرد: این قضیه از چند جنبه قابل بررسی است؛ اجرای موسیقی سنتی در خارج از ایران تنها محدود به گروه های خاصی می شود اجراهای پاپ هم به همین شکل. مخاطب خارج از کشور محدود است و تنها برای گروه هایی که شناخته شده هستند کنسرت ها از استقبال خوبی برخوردار می شوند. به طور مثال احسان خواجه امیری برای ایرانیان خارج از کشور هم شناخته شده است به همین دلیل اجراهای خارجی پرمخاطبی دارد ولی باز هم همین خواننده عمده کنسرت هایش را در ایران برگزار می کند.

 

وی ادامه داد: از طرف دیگر گروه هایی هم هستند که در ایران شناخته شده نیستند ولی در فستیوال های خارجی شناخته شده اند و به اجرای کنسرت های مختلف می پردازند. گروه هایی مثل گروه های راک و غیره.

 

بهنا با بیان اینکه موسیقی ما به حالت رکود درآمده است، اظهار کرد: شرایط کنونی یک شرایط رکود است نه صرفا برای موسیقی بلکه برای همه چیز این حالت وجود دارد. اصولا موسیقی جدی امروزه در ایران خیلی کم شده است که دلیل آن هم می تواند بیشتر مسائل اقتصادی باشد. پروسه برپایی کنسرت در خارج از ایران بیشتر برای کسانی شکل می گیرد که در اروپا و کشورهای مختلف شناخته شده هستند که البته آن هم یک زمان خاصی برد دارد چراکه شخص باید کارش را به روز جلو ببرد و کارهای جدیدتری هم ارائه کند تا همیشه مورد استقبال قرار بگیرد. ممکن است مخاطب خارج از کشور یک مقدار از مخاطب داخلی عقب تر باشد ولی در هر صورت کار جدید می خواهد.

 

وی یادآور شد: موضوع دیگری که باید مدنظر قرار بگیرد این است که بدانیم موسیقی هایی که اینجا اجرا می شود چقدر می تواند برای مخاطب غیر ایرانی جذاب باشد زمانی کاربرد این اجراها بیشتر می شود که مخاطب خارجی هم داشته باشد. به طور مثال امروز هنرمندان هندوستان سبک کارشان کاملا شناخته شده است از اینرو د رهمه جا می توانند مخاطب خود را داشته باشند ولی ما هنوز شناخته شده نیستیم و نمی توانیم مخاطب خارجی را جذب کنیم در نتیجه اجراهای مان هم ممکن است چندان مورد استقبال قرار نگیرد.

 

سرپرست گروه «بهنا» عنوان کرد: می توانم اشاره کنم به سریال «قلب یخی» این سریال هم در ایران و هم در خارج از کشور مخاطب دارد از اینرو موسیقی آن نیز در هر دو نقطه طرفداران خود را یافته است اگر مازیار فلاحی در خارج از کشور هم کنسرت برگزار کند با استقبال خوبی مواجه خواهد شد پس این شناخته شدن عامل اولی است که می تواند بر موفقیت یا عدم موفقیت هنرمند تاثیرگذار باشد.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: موسیقی ایرانی می تواند در خارج از کشور هم مخاطب خود را داشته باشد ولی این نیاز به زمان و تلاش فراوان دارد. در حال حاضر ما با موسیقی دنیا فاصله داریم، در همین ژانر پاپ وقتی گوش می دهیم می بینیم خواننده ای که 5-6 سال کار کرده است کارهای جدیدش از لحاظ صدا و تولید پیشرفت کرده است ولی کیفیت موسیقی و بار موسیقایی کمتر شده است، هنرمندان بیشتر به صدا می پردازند.

 

انتهای پیام/ص/ن.ف

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.