جمعه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۹

چرا خوانندگان به اجراهای خارجی روی آورده‌اند/2

سامان احتشامی: اجرای کنسرت در خارج از ایران راحت‌تر است

سامان احتشامی

سینما پرس- گروه هفت هنر/سامان احتشامی معتقد است: یکی از دلایل روی آوردن موزیسین ها و خوانندگان به اجراهای خارجی این است که ما از 12 ماه تنها دو ماه برای برپایی کنسرت زمان مناسب در دست داریم.

سامان احتشامی آهنگساز و پیانیست در گفت و گو با خبرنگار موسیقی سینما پرس، گفت: ممکن است ما در طول سال چندین بار در کشور های مختلف کنسرت برگزار کنیم ولی در کشور خودمان تنها یک بار کنسرت بدهیم، دلیل این امر این است که ما هر کاری که می خواهیم انجام دهیم باید سختی ها و معضلات آن را بسنجیم. به طور مثال اگر بگوییم مردم چرا شمال کمتر می روند به این دلیل است که می گویند چند بار رفتیم ترافیک بود اذیت شدیم دیگر نرفتیم. این خصلت انسان است که مزایا و معایب را می سنجد و در آخر دوست دارد با آرامش کارش را انجام دهد.

 

وی افزود: هر موزیسینی دوست دارد در کشور خودش به روی صحنه برود ولی دلیل اینکه ما ترجیح می دهیم در مملکت خودمان یک بار کنسرت داشته باشیم این است که پروسه گرفتن مجوز از وزارت ارشاد خیلی سخت است. یعنی اگر من بخواهم برنامه ای را به صورت بی کلام به صحنه ببرم 2- 3 ماه مجوز گرفتن آن وقت می گیرد و اگر باکلام باشد 6 ماه زمان می برد. یکی از دلایلی که من با خوانندگان کمتر کار می کنم همین سختی پروسه مجوز گرفتن است.

 

این نوازنده تصریح کرد: دلیل دیگری که هنرمندان بیشتر تمایل دارند در خارج از کشور کنسرت بدهند این است که ما در خارج از کشور هر کاری را می توانیم ارائه دهیم، هر شعری را می توانیم بخوانیم و هر کلامی را اجرا کنیم، هرموسیقی ای داشته باشیم هیچ محدودیتی برای اجرای صحنه ای وجود ندارد ولی در مملکت ما محدودیت های زیادی در این زمینه وجود دارد. هر موزیسینی محبوبیت خود را در کشور خود بدست می آورد ولی در ایران این سختی ها باعث شده موزیسین ها و خواننده ها ترجیح دهند بیشتر اجراهای شان را در خارج از کشور داشته باشند.

 

سامان احتشامی

وی ضمن بیان اینکه زمان مناسب برای اجرای کنسرت در ایران یک تا دو ماه بیشتر نیست، اظهار داشت: ما در ایران در کل سال از یک یا دو ماه بیشتر نمی توانیم برای برپایی کنسرت استفاده کنیم. چرا؟! فروردین ماه عید است و مردم در دید و بازدید و سفر به سر می برند. اردیبهشت ماه فصل آماده سازی برای امتحانات است. خردادماه وقت امتحانات است. تیرماه تب کنکور تمام اقشار جامعه را در برمی گیرد. مرداد ماه هوا گرم است و صدای بادبزن خانم ها نوازنده ها را روی استیج اذیت می کند. شهریور ماه مردم پولشان را جمع می کنند فرزندانشان را بفرستند مدرسه، مهرماه فصل مدرسه و ترافیک. از 15 مهر تا پایان آذرماه زمان مناسبی برای برپایی کنسرت است هم هوا عالی ست و هم یک حالت عادی بر زندگی مردم حاکم شده است. دی ماه هوا سرد است. بهمن جشنواره موسیقی، فیلم و تئاتر است و هیچ کاری به صورت خصوصی دیده نمی شود. اسفند هم مردم پول جمع می کنند برای عید دیگر کسی برای کنسرت نمی تواند هزینه کند. بنابراین تنها دو ماه برای برپایی کنسرت می ماند که شانس بیاوریم این زمان به مناسک مذهبی نخورد چون در این صورت 90 درصد برنامه ها لغو می شود.

 

احتشامی یادآور شد: با این شرایط هر موزیسینی ترجیح می دهد درخارج از کشور کنسرت برگزار کند چراکه هیچ دردسری برای برپایی کنسرت وجود ندارد و از آنجایی که فرهنگ کنسرت رفتن هم در آن کشورها وجود دارد اجراها با استقبال خوبی مواجه می شوند. جالب است بدانید گروه «پینک فلوید» از حالا برای کنسرت 2016 خود برنامه ریزی کرده و بلیت فروخته است ولی ما از برنامه چند ماه بعد خود نیز نمی توانیم خبردار باشیم.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: در خارج از کشور شب یک اثری ضبط می کنی فردا می توانی منتشرش کنی ولی در کشور ما اثر که ضبط شد تازه وارد یک پروسه 6 ماهه می شوی برای گرفتن مجوز و باقی کارها، اینها همه مشکلاتی است که موزیسین ها با آن دست به گریبانند.

 

انتهای پیام/ص/ن.ف

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.