شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۷

یادی از هنرمندان درگذشته تئاتر در سال 91/

غروب حمید سمندریان در سال 91 و جایی خالی که هرگز پر نخواهد شد

حمید سمندریان

سینما پرس ـ گروه هفت هنر/ سال 91، سالی پر فراز و نشیب برای تئاتر ایران بود، سالی که اهالی تئاتر شاهد از دست دادن ستون تئاتر ملی ایران یعنی حمید سمندریان بودند، بدون شک سمندریان بر عرصه تئاتر ایران حقی بزرگ داشته و دارد.

به گزارش خبرنگار تئاتر سینما پرس، تئاتر ایران همواره شاهد ظهور بزرگانی بوده است که موجب مباهات اهالی فرهنگ و هنر این مرزو بوم بوده اند.

 

حمید سمندریان از افرادی است که از دست دادنش غمی سنگین بر پیکره تئاتر ایران تحمیل کرد، این استاد مسلم تئاتر در سن 81 سالگی و پس از طی یک دوره بیماری در روز پنج شنبه 22 تیرماه سال 91 چشم از جهان فرو بست.

 

این کارگردان نامی تئاتر ایران در طول فعالیت هنری خود آثار فاخری را به عرصه هنر تئاتر ایران هدیه کرد  که از جمله این آثار می توان به کارگردانی و اجرای تئاتر «ملاقات بانوی سالخورده»، «دایره گچی قفقازی»، «مرغ دریایی»، «بازی استریندبرگ»، «کرگدن» و... اشاره کرد، همچنین وی ترجمه نمایشنامه هایی همچون «غروب روزهای پاییز»، «ازدواج آقای می سی سیپی»، «دایره گچی قفقازی»، «اقدامات وگا و همزاد» و... را نیز در کارنامه هنری خود ثبت کرده است.

 

تأسیس کلاس های آزاد بازیگری و کارگردانی از دیگر اقدامات جدی سمندریان بود که تا واپسین روزهای حیاتش ادامه داشت. عزت اله انتظامی، گوهر خیر اندیش، رضا کیانیان، میکائیل شهرستانی، احمد آقالو، پرویز پور حسینی، گلاب آدینه، مهدی هاشمی و تعداد زیادی از هنرمندان سرشناس کشور از دانشجویان وی بودند.

 

ایرج زُهَری

«ایرج زهری» از جمله کارگردانان ومنتقدان برجسته تئاتر ایران، در سن 79 سالگی در اردیبهشت سال 91 در شهر «بوخوم» آلمان درگذشت.

 

زهری در طول فعالیت هنری خود در عرصه تئاتر همواره با عشق و اشتیاق به کار خود می پرداخت.ترجمه ها، مقالات و نقدهای این پیشکسوت تئاتر در مجلاتی چون نگین، تماشا و رودکی منتشر می شد.

 

وی در کارنامه هنری خود ترجمه هایی را از گئورک بوشنر، ارنست توللر، اوگوست استریندبرگ، داریوفو، کورت گوتز، هانیر مولر، کارل فالنتین و... را به یادگار گذاشته است.

 

زهری خاطرات خود را در کتابی با نام «یاد ها  و بودها» به نگارش در آورده است که این کتاب به نوعی تاریخچه تئاتر مدرن در ایران به شمار می آید.

بیژن نعمتی شریف

سال 91 شاهد از دست دادن هنرمند فقید دیگری در عرصه تئاتر عروسکی بود، بیژن نعمتی شریف پس از 6 سال تحمل بیماری سرانجام در 23 مرداد امسال چشم از جهان فرو بست.

 

نعمتی شریف کار طراحی و ساخت 58 پروژه عروسکی برای نمایش ها و غیر از آن را بر عهده داشته است.

 

طبق این گزارش مهدی کیخایی، نعمت اسدالهی، فهیمه راستکار، مسعود فقیهی، جاهد جهانشاهی، و محمد باباوند هنرمند جوان تئاتر کشور از دیگر افرادی بودند که در سال 91 جامعه تئاتر کشور از حضور آنها محروم شد.

 

 

جامعه هنری ایران همواره فقدان این هنرمندان  بزرگ عرصه تئاتر کشور را احساس خواهد کرد، اما بدون شک دانشجویان و هنرمندان عرصه تئاتر با یاد و احترام به این  عزیزان  راه آنها  را ادمه داده و چراغ  تئاتر ملی ایران را روشن نگاه دارند.

 

انتهای پیام/ش.ع/ن.ف

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.