سه‌شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۰ - ۰۸:۴۷

/جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت/

گزارش نشست بررسی مستند«خلیج فارس» در شب اول جشنواره

چهارمین جشنواره بین‌المللی "سینماحقیقت

در اولین شب پنجمین جشنواره سینماحقیقت، جلسه نقد وبررسی فیلم «خلیج فارس» ساخته ارد عطارپور با حضور این فیلمساز در سالن شماره 2 سینما فلسطین برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری سینمای ایران، ارد عطارپور کارگردان «خلیج فارس» در این نشست، گفت: ساختن فیلمی درباره خلیج فارس که مورد تردید قرار می‌گیرد و هویت‌اش با تهدید مواجه شده است از دیرزمان دغدغه ذهن من بوده است. برای ساخت مستندی در این ارتباط با توجه به پرداخت‌های بسیاری که نسبت به این موضوع شده بود، به دنبال دورنمایی آن چه در این باره رخ داده بود رفتم و با محور قرار دادن این موضوع، به مسئله تغییر نام خلیج فارس که از دهه 60 همواره از بحث های اصلی کشورهای حوزه خلیج فارس بوده، پرداختم.

وی ادامه داد: در زمینه پژوهش برای این مستند مباحث را به ابعاد مختلف تحقیقی تفکیک کردم، مباحثی چون ابعاد سیاسی، کارتوگرافی، تحریف نام خلیج در اسناد، ماجرای تاریخی و ... و به صورت جداگانه در مورد هر کدام به تحقیق و پژوهش پرداختم تا بعد از دو سال متریال اولیه و اصلی مستند -که جوابگوی پاسخ‌های مطرح شده توسط همین فیلم است، به دست بیاید. گرچه تحقیقات همواره در طول ساخت فیلم ادامه داشت و هر روز ما با سند و اطلاعات تازه‌ای در این باره برخورد می‌کردیم و پس از 26 ماه که کار ساخت به پایان رسید هنوز هم اسناد تازه‌ای کشف می‌شود که در فیلم ما حضور ندارد.

این کارگردان گفت: علاوه بر این از تصاویری آرشیوی‌ هم استفاده شده است که در زمان تدوین تلاش شد تا با دقت به مخدوش نشدن روایت فیلم، و پرهیز از هجو و اضافه گویی که باعث طولانی شدن فیلم و عدم جذب مخاطب می‌شود، ماجرا را به شکل صحیح از نقطه آغازین خود شروع کند و با توجه به خط سیر تاریخی خود به نتیجه پایانی برسد و این مسئله را اثبات نماید که این اسناد، دلیلی بر مالکیت صرف ایران نمی‌شود اما الزام نام تاریخی خلیج فارس باید همچنان محترمانه شمرده شود.

«علی علایی» در این بحث ضمن اشاره به خصیصه اصلی فیلم (که استفاده از منابع آرشیوی و تحقیقی را به صورت صحیح و بارز نشان می‌دهد) درباره انتخاب نوع نگاه در پرداختن به سوژه خلیج فارس صحبت کرد و گفت: گرچه به نظر می‌رسد این موضوعی است که بارها بدان توجه شده است اما این بار با تازگی و شیوه خاصی مورد بررسی قرار گرفته است.

«رامتین شهبازی» منتقد این نشست نیز با اعتقاد به این امر که مستند خلیج فارس از مستندهای مهم و کاربردی تاریخ مستندسازی سینمای ایران است، در مورد شیوه تحقیق و پژوهش آن گفت: «آنچه در قاب تصویر دوربین عطارپور مشهود است شیوه صحیح تحقیق است که باعث شکل‌گیری مستندی به عنوان سند تاریخی و هویتی این مملکت شده است. در این راه مسلما فراتر از متن فیلم که نیاز است طرح سوال در جریان مستند است که فیلم‌ساز از همان ابتدا و با نام خود علاوه بر این که دغدغه اصلی سازنده خود را نشان می‌دهد در ادامه می‌تواند با اطلاعات جامع خود رگه ارتباطی ای را به‌دست بیاورد و تعریف واژه خود را به صورت بسیط و گسترده به نتیجه نهایی برساند. از دیگر نکات قابل توجه این فیلم شروع خاص فیلم است که به مخاطب می‌رساند، قرار است از تمام اطلاعات، اتفاقات و حواشی زائد پرهیز شود به طوری که در «خلیج فارس» با به‌کارگیری تصاویری که تا به حال دیده نشده یا کمتر دیده شده‌اند، به مخاطب احترام گذاشته می‌شود و او را با دنیای تازه‌ای از اطلاعات مواجه می‌کند.

پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران: سینماحقیقت، طی روزهای 16 تا 21 آبان ماه 1390 در شهر تهران برگزار می‌شود.




انتهای پیام/ ح گ/ ا ک

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.