دوشنبه ۱ دی ۱۴۰۴ - ۱۶:۲۵

نایب رییس شورای سیاست‌گزاری دوازدهمین دوسالانه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور تهران:

باتوجه به اینکه آثار به شکل دیجیتال جمع آوری می‌شود، امیدوارم بتوانیم در بحث نمایشگاهی، آنچه در تهران رقم می‌خورد را در شهرهای دیگر کشور داشته باشیم

محمد خراسانی زاده در نشست صمیمانه مدیرکل هنرهای تجسمی با اصحاب رسانه

سینماپرس: نایب رییس شورای سیاست‌گزاری دوازدهمین دوسالانه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور تهران گفت: مهمترین وجه بین‌المللی یک رویداد هنری در کنار داوری و مهمانان، حضور شرکت کنندگان از چهارگوشه جهان است، با شرکت سه یا چهار هنرمند خارجی، جشنواره‌ای جهانی نمی‌شود، اما به طور قطع با توجه به استقبال بی‌نظیر از دوسالانه دوازدهم، می‌توان از آن به معنای واقعی یک رویداد بین‌المللی یاد کرد.

به گزارش سینماپرس، محمد خراسانی زاده، نایب رییس شورای سیاست‌گزاری دوازدهمین دوسالانه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور تهران در گفت‌وگو با خبرنگار هنرهای تجسمی ایرنا در خصوص رویکرد بین‌المللی این رویداد اظهار داشت: یک رویداد با دعوت از سه یا چهار هنرمند از کشورهای همسایه، شکل بین‌المللی به خود نمی‌گیرد، اما به طور قطع از دوسالانه دوازدهم کاریکاتور تهران می‌توان به معنای واقعی، به عنوان یک رویداد بین‌المللی یاد کرد.

وی افزود: در این رویداد تاکنون حدود ۱۵۰ هنرمند از ۴۵ کشور در سایت دوسالانه، آثار خود را برای داوری ارسال کرده‌اند. اینچنین استقبال از دوسالانه کاریکاتور تهران، نشان می‌دهد که هشت سال هنرمندان دنیا چشم به راه برگزاری آن بوده‌اند.

خراسانی زاده ادامه داد: مهمترین وجه بین‌المللی یک رویداد در کنار داوری‌ها و مهمانان آن، حضور شرکت کنندگان از چهارگوشه جهان است، هنوز تا پایان فراخوان، زمان مانده، و می‌دانیم که روزهای پایانی فراخوان‌ها، روزهای پرهیاهو و پرهیجانی است. بنابراین آمار شرکت‌کنندگان تا لحظه آخر افزایش می‌یابد.

وی تصریح کرد: در سایت ایران کارتون، به شکل روزآمد، نام شرکت کنندگان و کشورها، درج و آمار هر لحظه به روز می‌شود. مخاطبان می‌توانند به این سایت مراجعه و اسامی را به طور کامل و واضح ببینند.

معاون امور هنری شهرداری تهران به جایزه بزرگ هشت هزار یورویی دوسالانه کاریکاتور اشاره کرد و به خبرنگار هنرهای تجسمی ایرنا گفت: عدد یورو به تومان امروز قابل مقایسه با دوره قبلی این رویداد نیست. با این وجود هم مجموعه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران که برای اولین بار است که به صورت حمایت و مشارکت مالی وارد این رویداد شده و هم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که متولی دوسالانه‌های هنرهای تجسمی ایران است، تصمیم گرفتیم تا به مبلغ جایزه بزرگ دوسالانه دست نزنیم.

خراسانی‌زاده ادامه داد: می‌دانیم که موضوع تورم مربوط به ایران نیست و در تمام دنیا شاهد رشد تورم هستیم. بنابراین مبلغ بسباری از جوایز جشنواره‌های هنری به حدود ۵هزار یورو کاهش یافته است. به گفته خود هنرمندان عرضه کاریکاتور، ظاهرا دوسالانه تهران، برترین یا یکی از برترین جوایز نقدی در دنیا را دارد.

وی درمورد بحث داوری این دوسالانه توضیح داد: داوری‌ها ممکن است به شکل حضوری و غیرحضوری برگزار شود. همچنین اگر شرایط فراهم باشد، داورانی هم به ایران خواهند آمد، که زحمات این بخش بر عهده دبیرخانه و تیم اجرایی است که این موضوع را درحال پیگیری هستند.

نایب رییس شورای سیاست‌گزاری دوسالانه کاریکاتور تهران در خصوص فازهای اجرایی این رویداد، خاطرنشان کرد: باید تفاوت و خط مرزی میان رئیس و نایب رئیس شورای سیاست‌گزاری با دبیر دوسالانه، قائل باشیم. چون غالبا اجرا بر عهده دبیر است. اما تا آنجا که من می‌دانم، بنایی که برای این دوره گذاشته شده و امیدوارم در اجرا هم بخوبی پیاده‌سازی شود، برگزاری دوسالانه به شکل هم‌زمان در نقاط مختلف کشور است.

خراسانی زاده افزود: باتوجه به اینکه آثار به شکل دیجیتال جمع آوری می‌شود، امیدوارم بتوانیم در بحث نمایشگاهی، آنچه در تهران رقم می‌خورد را در شهرهای دیگر کشور داشته باشیم، تا بدنه بزرگ‌تری از کاریکاتور ایران، درگیر این دوسالانه بشوند.

وی ادامه داد: با پایان زمان فراخوان، فرایند داوری در دو مرحله آغاز خواهد شد. در مرحله اول، شورای انتخاب، آثاری که قابلیت ورود به نمایشگاه را دارند، داوری و انتخاب می‌کنند.

خراسانی زاده افزود: در مرحله دوم، از میان آثار نمایشگاهی، داوری‌های نهایی انجام و آثار منتخب شناخته می‌شوند. در نهایت پس از یک نمایشگاه دو تا سه هفته‌ای، آئین پایانی و اختتامیه را خواهیم داشت.

معاون امور هنری شهرداری تهران، با اشاره به پیش نیاز احیای خانه کاریکاتور در برگزاری دوسالانه دوازدهم، به خبرنگار هنرهای تجسمی ایرنا توضیح داد: زمانی که مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ بودم، سراغ برخی دوسالانه‌ها رفتم و فرصت اجرایی شدن آنها فراهم شد. در دوره آیدین مهدی زاده، مدیرکل فعلی نیز بر برگزاری دوسالانه‌ها استمرار و پیگیری شده که یکی از این موارد دوسالانه کاریکاتور تهران است.

خراسازی‌زاده ادامه داد: علاقه بسیاری برای پاگرفتن و برپایی این رویداد داشتم، اما دوستانی که باید فرآیند برگزاری را پیگیری می‌کردند، دقیقا روی یک نکته، تاکید و تمرکز داشتند. آنها می‌گفتند، درصورتی می‌توانیم دوسالانه کاریکارتور تهران را برپا کنیم که خانه کاریکاتور احیا شود و به عنوان متولی اجرای این رویداد باشد. متاسفانه در آن زمان این اتفاق نیفتاد و دوسالانه هم برگزار نشد.

وی یادآور شد: در قدم اول در معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، به ماجرای دوسالانه کاریکاتور اشاره کردم و گفتم تهران لایق میزبانی رویدادهای هنری جهانی است یا حداقل رویدادهای مهمی که قبلا داشته را احیا کند.

خراسانی‌زاده تصریح کرد: خانه کاریکاتور، کمی رها شده بود و خبری از آن نبود. از زمان احیا آن، در این مدت کوتاه، دو رویداد جهانی در این خانه پیگیری شده است. یکی رویداد ترامپیست که گام‌های پایانی‌اش طی می‌شود. دیگری دو سالانه کاریکاتور تهران است که پس از هشت سال رقم خورده است.

در ادامه نایب رییس شورای سیاست‌گزاری دوسالانه دوازدهم با اشاره به تامین مالی جایزه بزرگ این رویداد، گفت: مرسوم بوده که بخش عمده یا تمام تامین مالی برپایی دوسالانه‌های هنرهای تجسمی، توسط وزارت فرهنگ و اداره کل دفتر هنرهای تجسمی، انجام شود. در خصوص دوسالانه که ۱۰۰درصد آن را وزارتخانه تامین مالی می‌کرد و خانه کاریکاتور و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از باب تخصصی، دبیرخانه‌ای و اجرایی، این رویداد را پیگیری می‌کرد.

خراسانی‌زاده افزود: در این دوره، در تفاهم‌نامه‌ای که با مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ داشتیم، قرار بر این شد که هر میزانی هزینه‌ها برای برگزاری دوسالانه برآورد شود، نیمی از آن را ما و نیمی دیگر را وزارت فرهنگ برعهده بگیرد. این نوع مشارکت یک اتفاق کم‌نظیر در حوزه هنر و فرهنگ ایران محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: شاید در بعضی موارد از هنرمندان تا شورای سیاست‌گزاری و اجرایی که دور یک میز می‌نشینند، سلیقه‌های فرهنگی متفاوت داشته باشند، اما زمانی که موضوع کاریکاتور، فرهنگ و هنر ایران است، همه دست به دست هم داده‌اند تا باهم تعامل کنند و یک گام سازنده برای دوسالانه کاریکاتور تهران بردارند.

به گفته خراسانی‌زاده، سازمان فرهنگی هنری و ریاست و ارکان مختلف آن، دوسالانه کاریکاتور تهران را یک رویداد خارج از سازمان نمی‌بینند، و فراتر از بحث تامین مالی و احیای خانه کاریکاتور، تمام قد پای کار آمده‌اند. همچنین از لحاظ تبلیغات و تعاملات رسانه‌ای در دیده شدن دوسالانه هم‌راه رویداد است. امیدوارم این تعامل و هم‌افزایی نتایج مثبت خودش را به عنوان یک الگو برای هم‌افزایی بین نهادی نشان بدهد.

نایب رئیس شورای سیاست‌گزاری دوسالانه دوازدهم در خصوص تامین فضاهای نمایشگاهی از سوی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برای این رویداد هنری، توضیح داد: در مورد مسائل دوسالانه دوازدهم، مانند مکان برپایی نمایشگاه و مراسم اختامیه، برگزاری جلسات شورای سیاست‌گزاری و غیره، به طور کامل با هماهنگی هر دو مجموعه وزارت فرهنگ و سازمان فرهنگی هنری پیش می‌رویم.

خراسانی‌زاده ادامه داد: اینگونه نیست که بگوئیم صرفا در قسمتی ما تصمیم می‌گیریم و در قسمت دیگر، وزارت فرهنگ قدم‌هایی بر می‌دارد. هر دو مجموعه در هماهنگی کامل، تصمیمات را باهم پیش می‌برند. طبیعتا اگر ظرفیتی در ساختار مدیریت شهری تهران وجود داشته باشد، که بتوانیم به دوسالانه کاریکاتور تهران اضافه کنیم، انجام وظیفه خواهیم کرد. هدف ما بهبود، ارتقاء و استمرار دوسالانه کاریکاتور تهران است.

وی در پایان به هشت سال وقفه در برگزاری دوسالانه اشاره کرد و گفت: در این مدت تغییرات زیادی در تهران و کشور اتفاق افتاده است، از تغییر چند شهردار و دولت، تا ماجراهای اجتماعی، تغییر سلیقه‌ها و همچنین رشد فن‌آوری را دیده‌ایم.

خراسانی‌زاده افزود: اتفاقی که برای دوسالانه دوازدهم افتاد این بود؛ هر کسی دلش برای کاریکاتور می‌سوخت و دغدغه هنر ایران را داشت، از هر سلیقه و طیفی، دورهم جمع شدند، تا با همدلی و همراهی این رویداد را برگزار کنند. کارها با توجه به حجم بالا و زمان کوتاه، با عجله زیادی در دست اجرا است. همانند موضوع عجله که برای دوسالانه دوازدهم انتخاب شده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.