سه‌شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۴ - ۲۰:۱۸

داور سی و هفتمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان:

امسال تنها هشت فیلم برای داوری «جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان» در نظر گرفته شده‌اند/ پارسال تعداد و تنوع فیلم‌ها بیشتر بود

سی‌وهفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان

سینماپرس: یکی از داوران بخش فیلم‌های داستانی بلند سی و هفتمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان با یادآوری این‌که تولیدات امسال سینمای کودک نسبت به پارسال کمتر بوده است گفت: امسال تنها هشت فیلم برای داوری در نظر گرفته‌ شد. در یک سال گذشته اتفاقات عجیب و غریبی افتاد که تولیدات فیلم‌های کودک را تحت الشعاع قرار داد.

به گزارش سینماپرس، آرش معیریان، یکی از داوران بخش فیلم‌های داستانی بلند سی و هفتمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان در بخش دوم گفت‌وگوی خود با ایرنا درباره داوری خودش در جشنواره امسال اظهار داشت: اساساً در جایگاه داوری، فرد مجبور است درباره کار همکار خود قضاوت کند و با آثار همکارانش روبه‌رو شود. من چون کارگردان هستم، با توجه به آشنایی کامل با مشکلات تولید فیلم، همواره طرفدار فیلم و فیلم‌ساز هستم. با این حال، در نقش داور باید از بیرون به فیلم‌ها نگاه کنم و این کار، به ویژه در حوزه سینمای کودک، دشوار است، زیرا باید شرایط و مسائل فیلم‌سازی را به بهترین شکل ممکن درک و لمس کرد. این امر باعث می‌شود که قضاوت دشوار باشد.

معیریان با اشاره به تعداد فیلم‌های بلند امسال بیان کرد: تولیدات امسال نسبت به پارسال کمتر است. پارسال تعداد و تنوع فیلم‌ها بیشتر بود. امسال تنها هشت فیلم برای داوری در نظر گرفته شده‌اند. من همه فیلم‌ها را مشاهده کرده‌ام و هر کدام به سهم خود فیلم‌های خوبی هستند. هر فیلم طیف خاصی از مخاطبان کودک و نوجوان را جذب می‌کند و من به عنوان فیلم‌ساز با هر هشت فیلم همراهی کرده‌ام.

نمی‌شود از منظر بزرگسال و بدون توجه به کودک فیلم‌ها را دید

این فیلمساز در پاسخ به این سوال که معیار و اولویت شما در داوری چیست گفت: در داوری فیلم‌های کودک و نوجوان، داور باید سلیقه و نگاه مخاطب کودک را به شکل درست ردیابی کند. این نکته شامل توجه به میانگین سنی مخاطب، محتوا، جذابیت‌های بصری و آموزندگی است؛ زیرا برای سنجش صحیح، پارامترهای متعدد و فراوانی باید لحاظ شوند. به نظر من سختی داوری فیلم‌های کودک و نوجوان در این است که داور باید به‌طور همزمان نیمکره دیگری از ذهن و وجود خود را درگیر کند به این فکر کند که فیلم برای کودک ساخته شده یا راجع به کودک است. نمی‌شود از منظر بزرگسال و با نگاه اجتماعی بدون توجه به کودک فیلم‌ها را دید.

موفقیت در گیشه مشروط به تبلیغ و اکران درست است

معیریان در پاسخ به این سوال که آینده فیلم‌های امسال را در گیشه چطور می‌بینید بیان کرد: هر فیلم مخاطب خاص خود را دارد و موفقیت در گیشه مشروط به تبلیغ و اکران درست است. هر فیلم دنیای خاص خود و نگاه تالیفی ویژه‌ای دارد که توسط فیلم‌ساز دنبال شده است. با توجه به اینکه تعداد فیلم های تولید شده امسال زیاد نبوده چشم انداز دقیقی نمی‌شود برای فیلم‌ها پیش بینی کرد. در یک سال گذشته اتفاقات عجیب و غریبی افتاد که تولیدات فیلم‌های کودک را تحت الشعاع قرار داد. می‌توان امیدوار بود که همین فیلم‌ها که در حال حاضر در جشنواره دیده می‌شوند، اقبال و استقبال خاص خود را داشته باشند.

وی با اشاره به سخنان مدیرعامل بنیاد سینمایی مبنی بر این‌که شرایط سینمای کودک مطلوب نیست تاکید کرد: هر شخص حق دارد درباره فیلم، سینما و شیوه برگزاری جشنواره اظهار نظر کند و این نظرات محترم است. تجربه و تخصص ایشان در حوزه سینمای کودک از من بیشتر است و هر نظری ارزش و اعتبار خاص خود را دارد. من نیز برای هر فیلمی، حتی بدترین آثار در سینمای ایران، احترام قائلم، زیرا با شرایط تولید و مشکلات فیلم‌سازی آشنا هستم. من هنگام دیدن فیلم‌ها صلاحیت کامل برای داوری ندارم، زیرا بیشتر به شرایط تولید و تأمین بودجه توجه دارم و می‌دانم هر فیلم با چه مشقتی ساخته شده است. به همین دلیل نظر من نمی‌تواند نظر اصلح باشد. قطعاً عزیزانی که همه فیلم‌های امسال رو دیدند و از بین همه فیلم‌ها چه بلند و چه کوتاه یک تعداد فیلم را انتخاب کردند اشراف بیشتری دارند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.