به گزارش سینماپرس، کوروش زارعی در نشست رسانهای پایان نگارش و آغاز تولید پنج نمایش ویژه جنگ تحمیلی ۱۲ روزه که با عنوان «سجیل» و با حضور نویسندگان و کارگردانان این آثار در سالن استاد صفارزاده حوزه هنری برگزار شد، با اعلام پایان نگارش پنج نمایشنامه با موضوع جنگ تحمیلی دوازده روزه، از آغاز ساخت و تولید این آثار نمایشی از فردا خبر داد.
زارعی با اشاره به ضرورت حضور فعال هنرمندان در وقایع روز گفت: جنگ امروز شکل و ماهیتی متفاوت یافته است و حوزه هنری به عنوان بازتابدهنده زمانه خود، وظیفه دارد در میدان حضور پررنگی داشته باشد.
وی افزود: با همکاری هنرمندان حوزه هنری، طرحهای اولیه دریافت شد و با نظارت نصرالله قادری به عنوان مشاور نمایشنامهنویسی، آثار نهایی شدهاند.
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری عنوان کرد: بر اساس برنامهریزی اعلامشده، این پنج نمایش طی چهار ماه و به صورت دورهای هر ۲۰ روز در سالنهای حوزه هنری و سایر تالارهای منتخب اجرا خواهند شد.
زارعی همچنین اظهار کرد: از ویژگیهای این پروژه، پرداختن به مستندسازی اتفاقات واقعی جنگ ۱۲ روزه است؛ به گونهای که یکی از نمایشها به کارگردانی امیرحسین حریری، با رویکرد تئاتر مستند، به موضوع ترور دانشمندان هستهای کشور میپردازد.
زارعی در ادامه به شرح اسامی نمایشنامهها پرداخت و گفت: «دو به علاوه یک منهای یک» به نویسندگی و کارگردانی سیروس همتی، «به وقت سحر» به نویسندگی و کارگردانی اصغر گروسی، «رکوئیم سایهها» به کارگردانی امیرحسین حریری، «در پس آن» به نویسندگی سید محمد مصطفی موتورچی به کارگردانی احمد کاظمتبار، «جانپناه» به نویسندگی سید صدرا میرهای و کارگردانی علی فرحناک تولید خواهند شد.
در ادامه این نشست علیرضا فرحناک درباره نمایش «جانپناه» گفت: تعدادی از سرمایههای نظامی و دانشمندان هستهای ما در این جنگ کشته شدند و ما وظیفه روشنگری داریم تا در اتفاقهای مشابه این سرمایهها از بین نروند و از سوی دیگر مبارزه علمی است. در جان پناه به این موضوع میپردازیم و همسر یک دانشمند هستهای در محوریت داستان قرار دارد که خود را فدای همسر خود میکند و کودک این خانواده، در آینده راه پدر و مادر خود را ادامه میدهد.
سیدصدرا میرهای نویسنده اثر هم گفت: تلاش کردم نمایشنامه ساختار به روزی داشته باشد و توانسته باشم اساتید خودم را سرافراز کنم.
اصغر گروسی نویسنده و کارگردان نمایش «به وقت سحر» هم گفت: ضرورت اصلی شکلگیری این نمایش این بود که باید دین خودمان را نسبت به این جنگ ادا کنیم و داستان من در نمایش، داستان مردمانی است که دین خود را نسبت به این جنگ ادا کردند.
وی افزود: ما تربیت شده مکتب اباعبدالله الحسین هستیم و فکر نمیکنم مردم ما از این اتفاقها بیمی داشند باشند و نقش خود را در این شرایط ایفا میکنند. داستان من، مردمانی است که در مواجهه با جنگ، تلاش میکنند روضه سالانه خود را در تاریخ مقرر برگزار کنند و حتی به پیشواز بروند. داستان کودکی را نقل میکنم که با توجه به علقهای که دارد متاثر از مکتب امام حسین (ع) است. آرزوی ما این است که فرزندان ما در این مسیر بتوانند پرچم حسین (ع) را به اهتزاز درآورند.
محمد کاظمتبار کارگردان «در پس آن» هم گفت: نمایش ما نمایشی است که در آن به جنایتهای رژیم صهیونیستی پرداخته شده و نمادشناسانه است و قرار نیست قصه خطی و آشکاری را روایت کنیم و تلاش میکنیم اثرگذاری را روی همه مردم داشته باشیم.
سیدمصطفی موتورچی نویسنده این کار نیز اظهار داشت: تمام تلاش ما در نمایشنامه واکاوی فکر صهیونیستها در جنایاتی بود که رقم زدند. گفت و گوی مفصلی با کارگردان داشتیم و به نقطهای رسیدیم که تمام اتفاقات بد تاریخ در یک نقطه به هم میرسند و آن واژه کثیف صهیونیست است. سعی کردیم به زبان هنر به پشتپرده همه این اتفاقات بپردازیم و با سبک رئالیسم جادویی روی صحنه ببریم.
ارسال نظر