«سید مصطفی موتورچی» دبیر شانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچههای مسجد در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس با انتقاد از بی تفاوتی وزارت ارشاد نسبت به تئاتر آئینی و دینی بویژه حماسه اربعین اظهار داشت: متولی اصلی تئاتر، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است؛ به عبارت دیگر، معاونت هنری و به دنبال آن، مرکز هنرهای نمایشی. من قصد ندارم تمام فعالیتهای آنها تعطیل شود و صرفاً به اربعین پرداخته شود، اما میتوانند بخشی از دغدغههای خود را به این موضوع اختصاص دهند. چرا تاکنون چنین توجهی صورت نگرفته است!؟
وی افزود: من اصلاً به فستیوال موسیقی در بوشهر یا سایر نقاط کشور کاری ندارم؛ تعداد مخاطبین اربعین نسبت به آن فستیوال بسیار بیشتر نیست!؟ اگر نگوییم چند ده برابر، حداقل چند برابر بیشتر است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، و معاونت هنری، متولی همه مردم ایران هستند. چرا برنامهها تنها برای قشر خاص طراحی میشوند!؟ چرا تنها یک فستیوال موسیقی خاص مورد توجه قرار میگیرد و توجه به سایر مخاطبان، که میتوان با آنها ارتباط برقرار کرد و با آنها فعالیت کرد، صورت نمیگیرد!؟
موتورچی با بیان این مطلب که البته فعالیتهای محدود و جزئی در برخی شهرها و استانها انجام میشود، اما منظور من دغدغهای ملی است؛ تصریح نمود: اکنون ما که اینجا نشستهایم و مرکز هنرهای نمایشی، حوزه هنری کشور هستیم، نه یک واحد نمایشی شهری، نه استانی و نه منطقهای؛ بلکه ملی عمل میکنیم. آیا در سطح ملی، در سیاستها و فعالیتهای هنری وزارت ارشاد، توجهی به اربعین وجود دارد؟! به نظر نمیرسد! یا حداقل ما از آن مطلع نیستیم. اخبار نیز محدود است و در زمینه تئاتر، به عنوان اخبار دست اول، باید مطلع باشیم، اما چنین چیزی مشاهده نمیشود.
این نمایشنامه نویس ادامه داد: چرا تنها یک مدل خاص یا طرز فکر مشخص برای وزارت ارشاد اهمیت دارد!؟ معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی همه مردم ایران است. امیدوارم برداشت ما اشتباه باشد، اما تا کنون چنین حسی نداشتهایم. این موضوع محدود به اربعین نیست و در مناسبتهای مختلف نیز، برنامههای قابل توجهی وجود ندارد. بحث صرفاً اعتقادی و مفهومی نیست؛ انتقادات اجرایی نیز مطرح است.
این فعال عرصه تئاتر و دبیر هشتمین دوره همایش بین المللی تئاتر مردمی پیاده روی اربعین با انتقاد از عملکرد اجرایی معاونت هنری اظهار داشت: تازه چند روز است که دبیر جشنواره تئاتر فجر مشخص شده است؛ در حالی که معمولاً تا اردیبهشت یا اوایل خرداد، دبیر معرفی میشد. چرا این گونه است؟ دبیر تازه منصوبشده چگونه میتواند در دو یا سه ماه گروهها را با نگاه و طرز دید خود هماهنگ کند و جشنوارهای منسجم و مفهومی برگزار نماید!؟ مگر معجزهای رخ دهد!؟ تحلیل دیگر این است که هدف ما، ایجاد تغییرات بزرگ و معجزه نیست؛ بلکه انتظار داریم روند موجود را ادامه دهند و اجرا شود.
«سید مصطفی موتورچی» در پایان این گفت و گو خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه، کوروش زارعی در سال ۱۴۰۱ با وجود همه مشکلات و دشواریها، جشنواره تئاتر فجر را برگزار کرد و روند تئاتر کشور در حال تغییر بود. آن نسل قدرتمند که حضور داشت و از بزرگان چیزی کم نداشت، اکنون کجا هستند!؟ کسانی که در آن شرایط به یاری آمدند، چرا مورد توجه و بهرهبرداری قرار نمیگیرند!؟
ارسال نظر