«سید محمد میرزمانی» آهنگساز و موسیقیدان شناخته شده کشور در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس با اشاره به موانع تولید و اجرا آثار ارکستال در کشور، اظهار داشت: واقعیت این است که فعالیت در حوزه فرهنگ و هنر در کشور ما بسیار دشوار است. این دشواری فقط به موسیقی ارکسترال محدود نمیشود؛ بلکه موسیقی سنتی، موسیقی اقوام و سایر شاخهها نیز با مشکلات خاص خود مواجه هستند.
مدیر اسبق دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: یکی از چالشهای اصلی در حوزه موسیقی، رویکرد عمومی و سرمایهگذاری محدود است. موسیقی پاپ به دلیل جذابیت و مقبولیت بالا در میان مردم، بیشترین رونق را دارد و طبیعتاً سرمایهگذاران نیز بیشتر روی این بخش تمرکز میکنند، چرا که مطمئن هستند سرمایهشان بازگشت خواهد داشت.
آهنگساز مجموعه تلویزیونی «کوچک جنگلی» با انتقاد از نهادهای فرهنگی تصریح نمود: این مسئله باعث میشود که موسیقیهای فاخر و هنری کمتر مورد حمایت قرار گیرند و متأسفانه ارگانهای رسمی و دولتی که مسئول حمایت از امور فرهنگی و هنری هستند، به اندازه کافی در این حوزه سرمایهگذاری نمیکنند.
میرزمانی در خصوص مشکلات اجرای موسیقی ارکستال بیان کرد: در حوزه موسیقی ارکسترال، مشکلات بیشتر و جدیتر است. برای مثال، در موسیقی سنتی یا موسیقی اقوام، ممکن است با چند نوازنده و یک خواننده بتوان اثری را اجرا کرد، اما در موسیقی ارکسترال به دلیل گستردگی و پیچیدگی سازها، نیاز به تعداد زیادی نوازنده متخصص و با تجربه وجود دارد.
او ادامه داد: برای اجرای یک قطعه ارکستر سمفونیک ممکن است به صد نوازنده یا بیشتر نیاز باشد که مدیریت و سازماندهی چنین جمعی بسیار سخت و نیازمند بودجه قابل توجه است. بنابراین، حمایت و سرمایهگذاری ارگانهای رسمی در این حوزه اهمیت حیاتی دارد. خوشبختانه در بنیاد رودکی، سازمان صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فعالیتهای ارکسترال قابل توجهی صورت میگیرد.
آهنگساز فیلم سینمایی «ایوب پیامبر» در ادامه گفت و گو به تاثیر مشکلات معیشتی و عدم تامین امنیت شغلی در جهت کاهش تعداد نوازندگان حرفه ای بدنه موسیقی کشور، اظهار داشت: البته باید گفت که در حوزه فرهنگ و هنر، خصوصاً موسیقی، با آسیبهای جدی مواجه هستیم که یکی از آنها همین مسئله است. قبلاً زمانی بود که هنرستانهای موسیقی دانشآموزانی را جذب میکردند که شهریه نمیپرداختند و حتی برخی از آنها ماهانه کمکهزینهای دریافت میکردند. این حمایتهای محدود، اما مؤثر، سبب میشد هنرجویان با انگیزه بیشتری به یادگیری موسیقی بپردازند.
وی تاکید کرد: امروزه اما، هزینههای تحصیل در موسیقی بسیار بالاست؛ از شهریههای سنگین گرفته تا قیمت بالای سازها. پس از آموزش، مشکل اصلی اشتغال است؛ زیرا فرصتهای کاری برای نوازندگان بسیار محدود است.
این موزیسین افزود: به عنوان مثال، در کشور ما ارکستر ملی در تالار وحدت، بنیاد رودکی، و ارکستر سمفونیک در سازمان صدا و سیما فعالیت دارند، اما تعداد نوازندگان در این ارکسترها اندک است و برخی ارکسترها به صورت خودجوش و با مدیریت محدود شکل گرفتهاند که این وضعیت نمیتواند ادامه یابد.
میرزمانی با بیان این مطلب که برای پیشرفت و تداوم فعالیتهای موسیقی، نیاز به تشکیلات منظم و حمایت سازمانیافته است که به نوازندگان امکاناتی از جمله محل تمرین و پشتیبانیهای مالی ارائه کند؛ تصریح نمود: هرچند در بنیاد رودکی چنین اقداماتی انجام میشود، اما کافی نیست و گستردگی و تعداد علاقهمندان بیش از آن است که بتوان با ظرفیتهای محدود آنجا پاسخگو بود.
وی افزود: لازم است که دولت نگاه جدیتری به این حوزه داشته باشد و سرمایهگذاری لازم را انجام دهد. این سرمایهگذاری نه تنها هزینهای بیبرگشت نیست، بلکه اثرات مثبت بسیاری بر جامعه خواهد داشت. در جامعه آسیبهایی مانند بزهکاری، مشکلات رفتاری و اجتماعی وجود دارد که با توسعه فعالیتهای هنری و فرهنگی به ویژه در میان نوجوانان و جوانان میتوان آنها را کاهش داد.
«سید محمد میرزمانی» در پایان این گفت و گو خاطرنشان کرد: هنر علاوه بر پر کردن اوقات فراغت، میتواند انگیزه، امید و چشمانداز روشنی برای آینده فراهم کند. اگر دولت حمایتهای لازم را انجام دهد، یقیناً این سرمایهگذاری هدر نخواهد رفت و تأثیرات مثبت و پایداری در فرهنگ و اجتماع ایجاد خواهد کرد.
ارسال نظر