شنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۷

در سن ۸۷ سالگی؛

«النور کاپولا» درگذشت

النور کاپولا

سینماپرس: النور کاپولا کارگردان «قلب‌های تاریکی» و همسر فرانسیس فورد کاپولا در ۸۷ سالگی از دنیا رفت.

به گزارش سینماپرس و به نقل از ورایتی، النور کاپولا فیلمساز آمریکایی که برنده جایزه امی برای مستند «قلب‌های تاریکی: آخرالزمان یک فیلمساز» شد، روز جمعه در خانه خود در رادرفورد درگذشت. وی در این مستند به شرح وقایع تولید فیلم «اینک آخرالزمان» همسرش فرانسیس فورد کاپولا در طی ۲۳۸ روز پرداخته بود. او ۸۷ ساله بود.

درگذشت کاپولا در بیانیه‌ای از سوی خانواده کاپولا به آسوشیتدپرس تایید شد.

النور کاپولا که همراه همیشگی همسرش فرانسیس بود، در طول ساخت فیلم سینمایی «اینک آخرالزمان» درباره جنگ ویتنام، فیلمسازی را آغاز کرد. کار ساخت این فیلم که مشتاقان بسیاری داشت و پس از فیلم موفق «پدرخوانده: قسمت دوم» ساخته می‌شد، با برنامه‌ریزی ۵ ماهه در فیلیپین شروع شد اما به دلیل سردردها و عوارض فراوان محیطی، جایگزینی بازیگر اولیه هاروی کایتل با مارتین شین، توفان‌های ویرانگر آب و هوایی و مسایل دیگر بیش از ۲ برابر زمان برد. بستری شدن شین در بیمارستان به دلیل حمله قلبی و ساخت دوباره پایان‌ فیلم، از دیگر مسایل بود.

آنچه النور کاپولا از پشت صحنه فیلمبرداری کرد به مستند «قلب تاریکی: آخرالزمان یک فیلمساز» در سال ۱۹۹۱ تبدیل شد که ۱۲ سال پس از «اینک آخرالزمان» به سینماها راه یافت و ۸ نامزدی اسکار به دست آورد. تصویر پرتره یک هنرمند در بحران، برنده جایزه امی به علاوه نامزدی انجمن کارگردان‌ها در بخش مستند شد.

او سال ۲۰۱۷ به ددلاین گفت: آغاز ایده فیلم برای من مطمئناً مستندسازی «اینک آخرالزمان» بود. هیچ ایده‌ای نداشتم. پیش از آن در اوایل دهه ۷۰ چند فیلم هنری کوچک ساخته بودم، اما وقتی این دوربین را در فیلیپین گرفتم، فقط مجذوب لنز شده بودم. پس از آن مستندهای مختلفی ساختم، زیرا همیشه عاشق فیلمبرداری بودم.

کاپولا اولین فیلم داستانی خود را با نام «پاریس می‌تواند صبر کند» نوشت و کارگردانی کرد که داستانی عاشقانه با بازی دایان لین، الک بالدوین و آرنو ویار بود و نخستین بار در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو در سال ۲۰۱۶ به نمایش درآمد. دومین فیلم وی درام «عشق عشق است عشق است» سال ۲۰۲۰ ساخته شد.

النور فارغ التحصیل UCLA در رشته طراحی کاربردی بود و زمانی که به عنوان دستیار کارگردان هنری در تولید فیلم ترسناک «زوال عقل ۱۳» اولین فیلم بلندی که فرانسیس فورد کاپولا کارگردانی کرد، حضور داشت با همسرش آشنا شد. این ۲ سال ۱۹۶۳ ازدواج کردند که حاصل آن ۳ فرزند جیان کارلو (که سال ۱۹۸۶ در ۲۲ سالگی بر اثر تصادف قایق تندرو جان باخت)، سوفیا کارگردان و رومن کاپولا نویسنده و تهیه کننده است.

النور کاپولا همچنین کتابی در سال ۱۹۹۵ با عنوان «یادداشت‌هایی در مورد ساخت آخرالزمان اکنون» منتشر کرد که در آن هم به چگونگی تولید پر دردسر «اینک آخرالزمان» پرداخت. او سال ۲۰۰۸ کتاب خاطراتش را با عنوان «یادداشت‌هایی درباره یک زندگی» منتشر کرد و به‌عنوان فیلمبردار و کارگردان به تولید چندین مستند کوتاه درباره جزییات فیلم‌های مختلف همسر و فرزندانش پرداخت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.