یکشنبه ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۴

رئیس سازمان سینمایی:

سال گذشته لحظات تلخی با درگذشت هنرمندان و مشکلات معیشتی سینما همراه بود/ امیدوارم با افزایش بودجه این مشکلات برطرف شود!

اختتامیه چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر

سینماپرس: محمد خزاعی، رییس سازمان سینمایی با حضور دو دخترش کوچکش روی سن آمد و دعای تحویل سال را خواند و شروع سال نو سینما را تبریک گفت.

به گزارش سینماپرس، محمد خزاعی، رییس سازمان سینمایی با حضور دو دخترش کوچکش روی سن آمد و دعای تحویل سال را خواند و شروع سال نو سینما را تبریک گفت.

او پیش از سخنانش، چادر و روسری دخترانش را بوسید.

خزاعی گفت:

رییس سازمان سینمایی پس از اجرای این نمایش به پشت تریبون رفت و در سخنان خود گفت: سال جدید سینمای ایران را به همه شما تبریک می‌گویم به ویژه اهالی رسانه که ده روز فشرده را پشت سر گذاشتند، سال گذشته لحظات تلخ و شیرینی برای سینمای ایران رقم خورد تلخ، به خاطر درگذشت بزرگان سینمای ایران از جمله مهرجویی، طهماسب، پروانه معصومی و... و خاطرات تلخ خصوصی مثل بحث معیشت، امنیت شغلی سینماگران که در جلسات مکرر مطرح می‌کردم و من و وزیر تلاش کردیم مشکلات را مرتفع کنیم.

ایشان افزود: آثار را که مرور می‌کنم می‌بینم سیاه‌نمایی و ناامیدی که سالیان سال درگیر آن بودیم رخت بربسته، البته این به این معنا نیست که نقد نکنیم و ژانرهای مختلف تقویت نشود چون ما هم به فیلم‌های معترض، هم منتقدانه و... نیاز داریم.

محمد خزاعی افزود: البته این مشکلات ادامه دارد و امیدوارم در سال جدید با کمک دولت بتوانیم بودجه ها را ارتقا دهیم. خاطرات شیرینی هم رقم خورد؛ اگر یادمان باشد در دوران کرونا و پس از کرونا و اغتشاشات سال گذشته سینمای ایران در آستانه تعطیلی بود و با تنفس های مصنوعی ادامه حیات داد و امروز سینمای ایران جان گرفته و زنده است و شرایط مطلوبی دارد، مخاطبانی که قهر کرده بودند فیلم‌ها را دیدند و رکوردی را به ثبت رساندند.

وی ادامه داد: نکته دیگر توسعه زیرساخت‌های سینمای ایران بود. ما پیش از این در ۴۰ سال ۵۷۰ سالن داشتیم، اما الان ۲۵۰ سالن در این دو سال اضافه شده و قول داده‌ایم تا پایان دولت تعداد آن را به هزار سالن برسانیم. آخرین مسأله رونق گرفتن چرخه تولید و اقتصاد است، خیلی‌ها این آمار را ندیدند، بالغ بر ۴۳۰۰ فیلم بلند، کوتاه، مستند و... در یک سال اخیر تولید شد که در سراسر کشور اتفاق افتاد.

خزاعی گفت: آثار را که مرور می‌کنم می‌بینم سیاه‌نمایی و ناامیدی که سالیان سال درگیر آن بودیم رخت بربسته، البته این به این معنا نیست که نقد نکنیم و ژانرهای مختلف تقویت نشود چون ما هم به فیلم‌های معترض، هم منتقدانه و... نیاز داریم اما نقد منصفانه. پس هم باید خوبی‌ها را دید هم زشتی‌ها را. امیدوارم آثار اجتماعی‌ای را سال آینده ببینیم که به حفظ کرامت توجه داشته باشند، اخلاق و امید شعار ما بود و از ما نخواهید که از این اصول عقب نشینی کنیم این اصول را باید حفظ کنیم.

وی در بخشی دیگر اضافه کرد: سال گذشته شعار اخلاق، امید و آگاهی را در نظر گرفتم و من سال بعدی را سال همدلی و همگرایی برای سینمای ایران نامگذاری می‌کنم، در جلسات خصوصی با سینماگران صحبت میکنیم تا به یک همدلی و همگرایی برسیم. باید از دو قطبی سازی جلوگیری کنیم، درست است که نفع برخی از همین موضوعات است اما باید همدل بر سر نظام باشیم، در این چند روز بر این دو قطبی سازی در رسانه‌ها با گفتن فیلم‌های خصوصی و دولتی پافشاری می‌شد اما باید هر دو فعال باشند.

رییس سازمان سینمایی در پایان و  با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه گفت: اگر این‌ها را نبینیم جریان مقاومت از بین می‌رود اما اینطور نیست و ریشه مقاومت گسترش پیدا می‌کند، سینمای ایران و هفتاد کشوری که در این جشنواره بودند باید برای غزه و کودکان غزه فیلم بسازند و جریانات را به تصویر بکشیم.‌ خواهش می‌کنم برای مقاومت مردم فلسطین و غزه یک دقیقه‌ ایستاده تشویق کنید.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.