جمعه ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۸

حاشیه نگاری روز نخست از بخش ملی ««چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر»؛

از شروع ساخت و ساز غرفه‌ها و وضعیت شلخته و نامساعد «خانه جشنواره» تا غافل‌گیری اهالی رسانه با نمایش چهار فیلم‌ کم‌کیفیت!

نخستین روز از چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر

سینماپرس: برج میلاد به عنوان محل استقرار اهالی رسانه در نخستین روز برگزاری اش با حواشی قابل تأملی همراه بود؛ از دعوای یکی از کارگردانان حاضر در بخش سودای سیمرغ با یکی از مسئولان تشریفات گرفته تا انتقاد اکثریت اهالی رسانه و منتقدان از ساختار و محتوای نازل هر چهار فیلم نمایش داده شده از جمله اتفاقات در نخستین روز برگزاری این رویداد سینمایی بود.

به گزارش سینماپرس بی نظمی و هرج و مرج در اولین روز برگزاری چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر از جمله مسائلی بود که به شدت ذوق خبرنگاران و منتقدان حاضر در برج میلاد را کور کرد. در حالی که قرار بود نخستین فیلم سینمایی رأس ساعت ۱۳ برای مخاطبان خانه جشنواره نمایش داده شود این اتفاق با حدود ۴۰ دقیقه تأخیر آغاز شد تا مخاطبان حاضر در این رویداد سینمایی تا ساعات ابتدایی بامداد جمعه مجبور به حضور در محل برگزاری جشنواره باشند. علاوه بر این ساخت و ساز غرفه های مربوط به برخی رسانه ها و برنامه های تلویزیونی با سر و صدایی آزاردهنده در نخستین روز برگزاری این رویداد از جمله مسائل مهمی بود که با واکنش منفی اهالی رسانه و منتقدان روبرو شد. البته شنیده می شود یکی از دلایل این اتفاق دیر تحویل دادن محل استقرار اهالی رسانه به مسئولان فجر چهل و دوم است!

از سوی‌دیگر با استناد به ویدیویهای وایرال شده در فضای مجازی الناز شاکردوست بازیگر فیلم «بی بدن» با حضو در یکی‌ از سالن های مردمی جشنواره پس از اکران فیلم سعی کرد با تماشاگران به رویه مرسوم اکران‌های جشنواره صحبت کند. شاکردوست در حالی که تیتراژ پایانی فیلم پخش می‌شد، گفت: «می‌خوام با مردم حرف بزنم. می‌خوام بگم که خوشحالم کنار شما مردم، این فیلم را دیدم. کنار شما مردم هستم. من هم مثل شما بلیت خریدم تا اینجا باشم. از آنجایی که حضور من برای داشتن هر تریبونی در جشنواره فجر خط خورده، فکر کردم بیایم اینجا بایستم و با شما مستقیم حرف بزنم. با شمایی که این فیلم را دیدید... دلیل اینکه این فیلم در بخش سودای سیمرغ حضور ندارد، قضاوتش را به شما و تاریخ می‌سپارم.» او در اعتراض به صدای بلند تیتراژ خطاب به مسئولین سالن گفت: «صدایش را زیاد کنید که صدای من اصلاً نرسد. عادت کردم که صدایم به هیچ جا نرسد» و ادامه داد: «شاید برایتان سوال باشد که این فیلم در جشنواره هست. بله، در جشنواره فجر یک بخشی را به نام نگاه نو گذاشتند برای فیلم‌هایی که هیچ دلیل منطقی نمی‌توانند برای حذف شان ندارند و در این بخش می گذارند تا از این طریق، این فیلم‌ها را زنده به گور کنند...» او در ادامه صحبت‌هایش گفت: «شما نمی‌توانید جلوی حرف‌های حرف زدن ماها را بگیرید...» ادامه صحبت‌های شاکردوست با ممانعت مامورین سینما مواجه شد. او در اعتراض به این برخورد گفت: «بگذارید حرف بزنم. گفتی تریبون حق نداری. می‌خواهم حرف بزنم. نمی‌توانید منو به زور بیرون ببرید. بلیت خریدم اومدم توی سینما.» او خطاب به مردم حاضر در اطرافش گفت: «ازتون می‌خواهم این سنگ‌هایی که به سمت‌مان پرت شده، ازش یک سنگر بسازیم. چرا که ما در یک جشنواره به سر نمی‌بریم؛ در یک جنگ فرهنگی به سر می‌بریم... آرزو می‌کنم خیلی زود روزی بیاید که جشنواره‌مون به شکل فرهنگی و تخصصی برگزار شه... این تنها خواهش منه.»

نکته قابل تأمل در خصوص اظهارات شاکردوست این است که خیلی از اهالی رسانه این اتفاق را پروژه ای تبلیغاتی برای فیلم «بی بدن» می دانند و نسبت به آن واکنش منفی داشتند ضمن اینکه برخلاف اظهارات این بازیگر سینما اضافه شدن بخش نگاه نو پس از سال ها به جشنواره اتفاقی نیکو است که می تواند موجبات دیده شدن بیشتر فیلمسازان تازه کار را فراهم کند.

از سوی دیگر اصغر نعیمی، کارگردان فیلم سینمایی «دو روز دیرتر» که در بخش سودای سیمرغ حضور دارد پیش از نمایش فیلمش در برج میلاد به علت اینکه مانع از وروش به سالن شدند؛ با عصبانیت به این موضوع واکنش نشان داد و با فریادهایش برای لحظاتی فضای برج میلاد را ملتهب کرد تا حواشی جشنواره به اوج خود برسد؛ ضمن آنکه فیلم این فیلمساز با انتقادات بسیاری از سوی اهالی رسانه روبرو شد و نشست خبری فیلمش نیز با تنش همراه بود.

در نهایت اینکه محتوا و ساختار نازل فیلم های جشنواره انتقادات بسیاری را به همراه داشت و گاهی اوقات دیده می شد که برخلاف آیین نامه جشنواره عکاسان و تصویربرداران به سالن نمایش فیلم راه داده می شوند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.