سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۹

کارگردان «هاوایی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

هر فیلمی مخاطب خود را دارد/ نمی‌توان گفت که یک فیلم می‌تواند مخاطب فیلم دیگر را بگیرد!

بهمن گودرزی

سینماپرس: بهمن گودرزی کارگردان سینما که این روزها فیلم سینمایی «هاوایی» را در حال اکران دارد گفت: کسانی که از فروش بالای برخی فیلم ها و استقبال مخاطبان از سینمای کمدی ناراحت هستند باید نزد روانپزشک بروند! این ها افرادی هستند که اگر همسایه شان یک ماشین بهتر بخرد حال شان بد می شود، اگر یکی از اقوام یا نزدیکان شان به خارج از کشور برود حال شان بد می شود و اگر فیلمی هم پر فروش شود حال شان بد می شود. این ها موفقیت دیگران را نمی توانند ببینند و در تمام شرایط زندگی شان از دیدن موفقیت دیگران بدحال می شوند.

کارگردان فیلم های سینمایی «آتیش بازی» و «ثبت با سند برابر است» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مردم حرف اول و آخر را در سینما می زنند؛ سینما برای حیات خود نیازمند مخاطب است و استقبال مخاطبان از هر فیلمی می تواند موجب رونق و توسعه هنرهفتم شود. ما اگر معتقدیم که مردم محور و اکثریت محور هستیم نباید از استقبال شدید مردم از فیلم های کمدی ناراحت شویم.

وی با تأکید بر اینکه سینمای کمدی در تمامی دنیا با اقبال عمومی روبرو می شود یادآور شد: توجه به ذائقه مردم بسیار مهم است. در هر مقطعی از تاریخ ذائقه مخاطب به سمتی خاص گرایش پیدا می کند؛ یک زمانی در همین سینمای ایران فیلم های اکشن با بازی جمشید آریا بسیار مورد توجه مردم بود و این قبیل فیلم ها فروش بسیار بالایی داشتند و حتی در شهرستان ها نیز از آن ها استقبال می شد؛ روزگاری ملودرام های اجتماعی با استقبال شدید مردم مواجه شده بود و آثاری مانند «بگذار زندگی کنم» و امثال آن مورد توجه مردم واقع می شدند و امروز هم سینمای کمدی مورد پسند مردم است.

این سینماگر خاطرنشان کرد: اگر میزان توجه مردم به فیلم های کمدی طولانی تر شده به دلیل آن است که مردم در این حوزه احساس کمبود شدیدی می کنند. تلویزیون مدت ها است آثار برجسته در حوزه کمدی ندارد و کمدی سازان و طنزپردازانی مانند مهران مدیری و رضا عطاران که در این زمینه شاخص بودند دیگر فرصتی برای تولید اثر پیدا نکرده اند و خلاء این اتفاق در سینما جبران می شود.

گودرزی سپس با بیان اینکه ملت ایران تاریخچه و عقبه شان همواره شاد و بر پایه شادمانی بوده تصریح کرد: کسانی که از فروش بالای برخی فیلم ها و استقبال مخاطبان از سینمای کمدی ناراحت هستند باید نزد روانپزشک بروند! این ها افرادی هستند که اگر همسایه شان یک ماشین بهتر بخرد حال شان بد می شود، اگر یکی از اقوام یا نزدیکان شان به خارج از کشور برود حال شان بد می شود و اگر فیلمی هم پر فروش شود حال شان بد می شود. این ها موفقیت دیگران را نمی توانند ببینند و در تمام شرایط زندگی شان از دیدن موفقیت دیگران بدحال می شوند.

کارگردان فیلم های سینمایی «به دنبال خوشبختی» و «شیش و بش» تأکید کرد: عده ای از منتقدان که انتقادات سازنده می‌کنند و ایرادهای ساختاری از فیلم ها می گیرند با کسانی که روی هوا به هر فیلمی می‌تازند زمین تا آسمان تفاوت دارند. کسانی که از روی ندانم کاری و بر حسب عادت به فیلم های کمدی حمله می‌کنند از نظر بنده پشیزی ارزش ندارند و مریض هستند. این ها نمی‌توانند رونق سینما و فیلم‌ها را ببینند و اصلاً به این فکر نمی‌کنند که چه افراد زیادی از این رونق سود می‌برند از بوفه دار تا راننده تاکسی که مردم را به سینما می رساند و پرسنل سینما و... همه و همه از این رونق مسرور می شوند.

وی در ادامه این گفتگو متذکر شد: برای من عجیب است که فیلم من با اینکه تازه اکران شده چرا با این هجمه شدید از سوی برخی افراد روبرو شده است. من معتقدم برخی از این زدن ها هدایت شده است و شرایط نرمال و منصفانه ای در این رفتارها وجود ندارد. من فیلمسازی تازه کار نیستم و خوشبختانه فیلم های قبلی‌ام نیز همگی در گیشه موفق بوده اند.

گودرزی ادامه داد: پتانسیل هر فیلمی تعدادی مخاطب است و هر فیلمی مخاطب خود را دارد و نمی توان گفت که یک فیلم می‌تواند مخاطب فیلم دیگر را بگیرد. ما در همین سینمای کشورمان فیلم های خوب اجتماعی مانند برخی آثار آقای فرهادی هم داشته ایم که فروش بسیار خوبی کرده اند؛ آیا باید آن زمان کمدی سازان از موفقیت سینمای اجتماعی ناراحت می شدند؟

این کارگردان افزود: من این روزها از اینکه می بینم فروش فیلم ها حتی انیمیشن ها خوب است بسیار خوشحالم؛ تماشاگر ایرانی فیلمی را که دوست داشته رفته و دیده و به دیگران هم توصیه کرده بروند و آن فیلم را ببینند و این برای همه اهالی سینما اتفاقی خجسته است.

وی در پایان این گفتگو در خصوص زمان اکران فیلمش گفت: از زمان اکران راضی نیستیم اما چاره ای هم نداریم. یک سیستم و سازوکاری است که طراحی شده و بین بد و بدتر انتخابی نیست و باید بهترین استفاده را از این تایمی که به اکران فیلم مان تعلق گرفته است ببریم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.