چهارشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷

«بابک کایدان» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

عدم اتصال «سینمای ایران» به بازارهای جهانی باعث محدود شدن «ژانر» در «تولیدات سینمایی» شده است

بابک کایدان نویسنده

سینماپرس: بابک کایدان فیلمنامه نویس سینما و تلویزیون در خصوص ضعف مشهود فیلمنامه در سینمای کشور و عدم تنوع ژانر در تولیدات سینمایی گفت: ما نباید فراموش کنیم که تعداد مخاطبان سینما در کشورمان بسیار کم است و مردم عملاً سینما را از سبد فرهنگی خود حذف کرده اند و آن چند نفر معدودی هم که به سینما می روند فقط می خواهند بخندند.

فیلمنامه نویس فیلم های سینمایی «صدای پای من» و «پریناز» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: تا زمانی که سینمای ایران به معنای واقعی کلمه شکل صنعتی به خود نگیرد ما نمی توانیم هیچ امیدی به بهبود اوضاع هنرهفتم در کشورمان داشته باشیم.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین معضلات سینمای ما این است که رسماً از بازارهای جهانی دور افتاده ما حداقل کاری نکردیم تا سینمای مان به همین کشورهای خاورمیانه و همسایه متصل شود تا چرخه تولیدات مان کمی عمومی تر شود؛ ما صرفاً با یک رویکرد خاص در سینما حرکت می کنیم و همین باعث شده تا از گردونه فیلم های اجتماعی و کمدی خارج نشویم.

کایدان سپس با بیان اینکه سینمای اجتماعی هم روز به روز بیشتر به سمت نابودی حرکت می کند متذکر شد: با هزینه های هنگفتی که برای ساخت یک فیلم سینمایی نیاز است دیگر کمتر سرمایه گذار و تهیه کننده ای حاضر می شود در حوزه ای مبادرت به تولید اثر کند که برایش بازگشتی ندارد. الآن یک فیلم اجتماعی حداقل به ۲۰ میلیارد تومان سرمایه برای ساخت نیاز دارد و باید در گیشه حداقل ۶۰ میلیارد تومان بفروشد تا به سودآوری برسد در غیر این صورت سرمایه این فیلم کاملاً از دست می رود.

این سینماگر در همین راستا تأکید کرد: بدیهی است که یک فیلم اجتماعی در کشور ما چنین فروشی نخواهد داشت و همین باعث می شود تا دیگر هیچ تهیه کننده ای حاضر به ریسک تولید فیلم در این حوزه نشود.

نویسنده سریال های تلویزیونی «خوب، بد، زشت» و «معراجی ها» خاطرنشان کرد: در یک جمله می توان گفت عدم اتصال سینمای ایران به بازارهای جهانی باعث محدود شدن ژانر در تولیدات مان شده است؛ ما نباید فراموش کنیم که تعداد مخاطبان سینما در کشورمان بسیار کم است و مردم عملاً سینما را از سبد فرهنگی خود حذف کرده اند و آن چند نفر معدودی هم که به سینما می روند فقط می خواهند بخندند.

وی تصریح کرد: مدیران فرهنگی و سینمایی کشور باید بدانند با ارائه فیلم در کشورهای دیگر به جز صادر کردن فرهنگ کشورمان که کاری استراتژیک است و دستاورد خوبی برای ما خواهد داشت می توانیم برای سینما کسب درآمد فراوانی نیز داشته باشیم و از این رو امیدوارم که مدیران و سیاست گذاران به این مقوله بسیار مهم توجه ویژه کنند تا ما بتوانیم با اتصال به بازارهای جهانی هم دوباره شاهد تنوع ژانر در تولیدات سینمایی مان باشیم هم نام سینمای ایران را بیش از آنچه هست در دنیا مطرح کنیم و هم به سودآوری برسیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.