چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۳

جواد شمقدری:

«پروانه معصومی» آن قدر سلامت وجودی‌اش برایش مهم بود که برای گرفتن نقش، تن به هر کاری ندهد

مراسم خانم معصومی

سینماپرس: جواد شمقدری به هنرآنلاین گفت: پروانه معصومی آن قدر سلامت وجودی‌اش برایش مهم بود که برای گرفتن نقش، تن به هر کاری ندهد.

به گزارش سینماپرس، در پی درگذشت پروانه معصومی، هنرمند پیشکسوت سینما و تلویزیون، مراسم تدفین این بازیگر، به خواست خانواده وی، به طور خصوصی برگزار شد اما به منظور گرامیداشت و قدردانی از این هنرمند، مراسم ترحیم وی در مسجد بلال با حضور مدیران فرهنگی و هنری جمعی از هنرمندان برگزار شد. جواد شمقدری در حاشیۀ این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین گفت: اولین بار خانم معصومی را قبل از انقلاب، در فیلم «رگبار» دیدم. فارغ از اینکه حالا شرایط سینمایی قبل از انقلاب چطور بود، من احساس کردم که بازیگری که این نقش را بازی کرده است چقدر حس پاکی و معصومیت را به مخاطب منتقل می‌کند. بعدها که وارد عرصه سینما شدم، کارهایش را تعقیب می‌کردم؛ البته من توفیق نداشتم با او همکاری داشته باشم ولی در دوره‌ای که در سازمان سینمایی مسئولیت داشتم در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر از ایشان تقدیر کردیم. به هر حال او یکی از بازیگران ماهر و کار بلدی بود که هر نقشی را می‌پذیرفت به نحو احسن آن را اجرا می‌کرد. بازیگری بسیار بی‌حاشیه بود که به هویت ملی و دینی‌مان پای بند بود. مثل کسانی نبود که به ارزش‌های فرهنگی جامعه پشت پا می‌زنند. بزرگترین افتخارش همراهی با مردم و ارزش‌های انقلاب بود.

وی افزود: در دیداری که با حضرت آقا داشت به خواسته خودش با چادر حضور پیدا کرد. بعداً شنیدیم که بعضی‌ها گفته‌اند که به اقتضای مسائل تشریفاتی آنجا چادر پوشیده است اما او گفته بود من با افتخار چادر پوشیدم نه به خاطر مسائل تشریفاتی. در همان جلسه هم صحبت‌های قابل‌توجهی در محضر رهبری داشتند.

معاون امور سینمایی وزارت ارشاد در دولت دهم بیان داشت: خانم معصومی آن قدر سلامت وجودی‌اش برایش مهم بود که برای گرفتن نقش، تن به هر کاری ندهد. برای همین هم این در طی این ۲۰ سال اخیر، در باغچه‌ای در گیلان زندگی می‌کرد. در خیریه‌های آنجا هم مشغل به فعالیت بود.

وی افزود: هنرمندی در ذهن مردم ماندگار می‌شود که در کنار بازیگری، مردمی هم باشد و از هویت ملی-اسلامی خودش جدا نشود. خانم معصومی همین ویژگی‌ها را داشت. در کارهای خیر همراهی می‌کرد و مثل بعضی از سلبریتی‌ها نبود که منافع شخصی خودشان را دنبال می‌کنند. معصومی اگر اندوخته‌ای هم داشت آن را با مردم به اشتراک می‌گذاشت.

کارگردان «طوفان شن» اظهار داشت: یکی از افراد خانه سینما درباره عدم حضورشان در مراسم خانم معصومی صحبتی کرد و موضعی طلکبارانه داشت؛ در حالی که این گروهی که در خانه سینما مستقر شده است با روش‌های دیکتاتورمابانه مجری فعالیت‌هایی شده‌اند که سیاست‌گذاری آن‌ها در خارج از کشور انجام شده است و با هرگونه اقدامی که در راستای اهداف انقلاب باشد با وقاحت تمام برخورد و آن را بایکوت می‌کنند. وقتی برای فیلمی که ریشه در مسائل ارزشی دارد، بازیگری انتخاب می‌شود، از آنجا فرمان داده می‌شود که به عناوین مختلف به بازیگر مربوطه زنگ بزنند و او را تهدید کنند تا او از ادامه همکاری با آن پروژه، اعلام انصراف کند. متاسفانه این رفتار بی‌رحمانه و بایکوت‌گونه وجود دارد و جالب است که می‌گویند شما دوقطبی را ایجاد می‌کنید؛ در حالی که خودشان عامل اجرای این مسأله هستند.

وی گفت: بخشی از این مسائل پیش آمده از کم توجهی مدیران فرهنگی هنری و سینمای کشور است. اگر یک مقدار هوشمند باشند می‌توانند با این‌ها برخورد کنند چرا که حتی بدنه سینما هم از عملکرد این گروه در خانه سینما رضایتی ندارد اما متاسفانه سردمداران آن‌ها مأموریت دارند که این دست کارها را انجام دهند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.