یکشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴

«مسعود دهنوی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

«مستند» را باید مثل «کتاب» بدانیم که در تاریخ می‌ماند/حضور مستندساز در بحران‌ها واجب است

مسعود دهنوی

سینماپرس: مسعود دهنوی کارگردان مستند که به تازگی برای رصد وقایع جنگ اخیر غزه در لبنان حضور داشته در خصوص بررسی وضعیت مستندسازی در کشور گفت: با توجه به حضور اخیرم در لبنان به ضرس قاطع می گویم که حضور مستندسازان در تمامی بحران های جهانی واجب و ضروری است چرا که تا مستندساز در وسط بحران و درگیری ها نباشد نمی‌ تواند تحلیل درستی ارائه دهد.

کارگردان مستندهای «همسفران جابر» و «میهمان» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده اخیرا پیرو اتفاقات غزه به جنوب لبنان رفتم و از نزدیک درگیری های جنوب لبنان را شاهد بودم. به عنوان یک مستندساز بعد از این اتفاقات اخیر قائل بر این هستم که حضور مستندساز در بحران ها واجب است حتی اگر خروجی نداشته باشد چرا که شما هرچقدر در تحلیل و اخبار درگیری ها را ببینید هیچ وقت تأثیر حضورتان را ندارد؛ در واقع تا وسط درگیری نباشید نه به قصه های درست دسترسی دارید نه تحلیل درستی می توانید ارائه دهید.

وی ادامه داد: ما که در جنوب لبنان حضور داشتیم شاهد بودیم از اغلب خبرگزاری های دنیا در آنجا حضور داشتند؛ مثلا از بی بی سی فارسی خانم کوهنورد آنجا بود و هر روز گزارش می داد؛ البته آن ها نگاه شان با نگاه ما متفاوت است اما حضورشان باعث می شود تا اخبار دست اول را گزارش کنند. نکته بنده این است که ما هم باید همواره در میدان حضور داشته باشیم تا در جریان رسانه ای مغلوب نشویم!

دهنوی سپس با تأکید بر اینکه رسانه می تواند جریان ساز باشد و مسیر میدان را در دست بگیرد اظهار داشت: اگر خبر را مثل روزنامه در نظر بگیریم مستند را باید مثل کتاب بدانیم که در تاریخ می ماند. مستندساز باید همواره در هر بحران، جنگ و جریانی حضور داشته باشد و قصه ها را از نزدیک ببیند. ما وقتی به لبنان رسیدیم پژوهش مان در میدان بود. ما فهمیدیم شهرک ها و روستاهای لب مرز فلسطین اشغالی و لبنان اکثراً تخلیه شدند و دلیلش بمباران زیادی بود که اسرائیل انجام‌ می‌ داد.

وی خاطرنشان کرد: بدیهی است اگر من نوعی نباشم به چیزی دسترسی ندارم اما وقتی باشم می توانم حقایق را ببینم و به تصویر بکشم با اینکه سختی فراوان و خطر بسیاری دارد؛ به عنوان مثال این سفر آنقدر خطر داشت که چند بار موشک کنارمان اصابت کرد! در آنجا دشمن کار به اینکه شما رسانه ای هستید یا خیر ندارد! دشمن اگر بخواهد می زند. کما اینکه بسیاری از خبرنگاران شهید شدند. حس ناامنی مستمر از وجود پهباد اسرائیلی که ما را رصد می کرد وجود داشت اما ما با عشق کارمان را انجام می دادیم.

دهنوی تصریح کرد: آنچه من تأکید دارم این است که ما به عنوان مستندساز باید همه جا حضور داشته باشیم که خطر را حس کرده و به مخاطب منتقل کنیم. مسئولان باید حمایت ویژه از مستندسازانی که مایل به حضور در این جریانات هستند داشته باشند.

وی یادآور شد: حضور مستندسازان می تواند درس های زیادی برایشات داشته باشد؛ ما در همین سفر اخیر وقتی وارد یک روستا یا شهرک مرزی شدیم متوجه شدیم کل آنجا تخلیه شده و تنها یک زن و همسرش مانده بودند. آن زن به ما دلداری می داد و می گفت نترسید. این شجاعت وی ستودنی بود؛ حالا اگر بنده آنجا حضور نداشتم و چنین چیزی را نمی دیدم چطور می توانستم چنین جسارت و شجاعتی را به تصویر بکشم؟

این مستندساز تأکید کرد: یک سری افراد وقتی بحران تمام می شود دنبال آن هستند که تبعات آن را در فضای آرام پیدا کنند و ثبت نمایند و جشنواره های داخلی و خارجی نیز کار آن ها را می پسندند. این افراد چون فرصت دارند میزانسن می دهند، نورپردازی می کنند و… اما ارزش کسانی که وسط بحران حضور دارند حتی اگر کارشان کیفیت نداشته باشد مهمتر است. تمام تلاش ما این بود قصه ای را روایت کنیم که نشود در وسط جنگ به آن پرداخت.

دهنوی در پایان این گفتگو افزود: ارتباطات سازمانی و کمک مالی و معنوی باعث می شود تا ما ذهن مان درگیر نشود و بتوانیم روی کارکرد مثبت خویش تأمل کنیم. من امیدوارم روزی همه موسسات و نهادهای مرتبط با مستندسازی اهمیت تولید به موقع مستندهای بحران و استراتژیک را درک کنند و تلاش داشته باشند تا آثار درخشانی در این حوزه تولید شود.

به گزارش سینماپرس، «مسعود دهنوی» متولد ۱۳۷۰ در مشهد می‌باشد که با وجود تحصیلات غیر مرتبط و داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی مهندسی پلیمر به خوبی در عرصه مستندسازی حضور پیدا کرده و تا به امروز در کارنامه هنری خود کارگردانی و تولید آثار مستند پُرشماری همچون مادری، موکب مهر، مرگ روشن، میهمان، همسفران جابر، ماهر، میزبان و... را به ثبت رسانده است.

نظرات

  • پیام مبتنی ۱۴۰۲/۰۹/۱۳ - ۰۹:۲۲
    0 0
    با سلام به گزارش سینما پرس مسعود دهنوی متولد 1370 نیشابور می باشد .....لطفا اصلاح نمایید

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.