شنبه ۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۲

وزیر ارشاد:

در هنرستان‌های خود باید تلاش کنیم جریان آموزش هنر را با حوزه تربیت پیوند و پرورش دهیم

محمد مهدی اسماعیلی

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به افزایش ۱۵ هنرستان جدید هنرهای زیبا در دو سال فعالیت دولت سیزدهم به تعداد هنرستان‌های موجود در کشورگفت: وجود نزدیک به ۸ هزار هنرآموز و دانش‌آموز در این هنرستان‌ها مایه مسرت است.

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی اسماعیلی روز شنبه -یکم مهر ماه- در آیین جشن «مهر هنر» همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید و ۷۰ سالگی هنرستان‌های هنرهای زیبای تهران اظهار داشت: خدا را شاکریم که در جشن آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ شاهد شور و نشاط، تعالی، رشد و پیشرفت کشور و در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم به واسطه هنرستان‌های هنرهای زیبا در این جشن بزرگ سهیم هستیم.

وی ادامه داد: در دو سال اخیر، ۱۵ هنرستان جدید به مجموعه هنرستان‌های هنرهای زیبا در سراسر کشور افزوده شده و ما تلاش می‌کنیم در دو سال بعدی به وعده‌ای که ابتدای کار به دوست‌داران فرهنگ و هنر دادیم جامه عمل بپوشانیم و همه استان‌های کشور دستکم یک هنرستان دخترانه و یک هنرستان پسرانه داشته باشند. در این زمینه با درخواست‌های بسیاری در شهرهای مختلف مواجه هستیم که به دلیل نبود امکانات لازم، زمینه اجابت آن برای ما کمتر پیش می‌آید.

اسماعیلی با اشاره به قدمت بسیار بالای حوزه هنرستان‌های هنرهای زیبا در کشور اظهار داشت: مجموعه هنرستان هنرهای زیبای پسران(کمال‌الملک) یکی از مجموعه‌های هنری دیرپای شهر تهران است که آغاز هفتادمین سال تاسیس آن را جشن می‌گیریم.

وی با بیان این‌که با بازسازی این مجموعه، امکان افزایش جذب دانش‌آموز و هنرآموز جدید در آن فراهم شده که مایه مسرت و خوشحالی است گفت: این هنرستان به نام هنرمند نامی کشورمان استاد کمال‌الملک گره خورده که برای فرزندان ما و هنرآموزان این مجموعه، تنفس در مکانی که بزرگان فرهنگ و هنر کشور در آن زیست کرده‌اند، آموزش داده‌اند و آموزش گرفته‌اند یک فرصت مغتنم است. در مجموعه هنرستان‌های هنرهای زیبا تا به امروز شخصیت‌های بزرگی را در اختیار جامعه فرهنگی و هنری کشور گذاشتیم؛ بزرگان کم‌نظیری که آثار فرهنگی - هنری بی نظیری را خلق کردند.

اسماعیلی با یادی از استاد مرحوم حبیب صابری که چند وقتی است دار فانی را وداع گفته، افزود: استاد صابری از همین مجموعه هنرهای زیبای بود که کار بزرگی را آماده کردند؛ نقاشی ۱۱۰ متری که هنوز هم رونمایی نشده و به زودی باید این کار را رونمایی کنیم.

وی گفت: در مجموعه هنرستان‌های سراسر کشور، شخصیت‌های بزرگی چون استاد فرشچیان مایه مباهات جامعه فرهنگی و هنری کشور است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال اظهار داشت: در مجموعه هنرستان‌های هنرهای زیبا در واقع یک جریان قوی هنر ملی را می‌بینیم. هنر ملی‌ای که تلفیقی هنرمندانه از هنر اسلامی و هنر ایرانی است که این دو با هم ترکیب شدند و امروز هنر ملی ما را پدید آوردند. این هنر ملی باید بر اساس یک نظریه زیباشناختی و زیباشناسی مبتنی بر حکمت، سنت و دیانت این سرزمین باشد. اگر در این مسیر حرکت نکنیم کژی‌هایی که همه ما نسبت به آن نگرانیم در حوزه هنر اتفاق می‌افتد.

وی تاکید کرد: حوزه آموزش و پرورش هنرمندان ما باید مبتنی بر حکمت، دیانت و سنت ایرانی باشد تا در نظریه زیباشناختی خود را نشان دهد. در این زمینه کارهای خوبی هم داریم. استاد محمدمهدی فولادوند از مفاخر بزرگ ایرانی، مترجم زبردست قرآنی است که در دهه ۴۰ اولین اثر خود را ارائه کردند. در هنرستان‌های خود باید تلاش کنیم جریان آموزش هنر را با حوزه تربیت پیوند و پرورش دهیم.

اسماعیلی گفت: ما با مجموعه‌های آزادی که فعالیت دارند و قابل احترام هم هستند تفاوت اساسی داریم. اینجا، اهتمام بر حوزه تربیت توام با آموزش و تعلیم همراه با تزکیه است. این شعارها باید رویکرد اصلی کار ما را در هنرستان هنرهای زیبا نشان دهد.

وی با بیان این‌که عدد نزدیک به ۸ هزار هنرجو در هنرستان‌های هنرهای زیبای کشور مایه مسرت است افزود: با درخواست بسیار بالایی روبه رو هستیم. امیدواریم با همکاری وزارت آموزش و پرورش زمینه‌های توسعه هر چه بیشتر در این زمینه فراهم شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این علاقه را در والدین هم می‌بینیم؛ طبق گزارش‌ها، والدین هنرآموزان این مجموعه (کمال‌الملک) در آماده‌سازی و تعمیرات هنرستان مشارکت داشتند و به زودی به این مجموعه صندلی‌های جدید هم اضافه می شود.

وی همچنین به کسب رتبه‌های برتر کنکور امسال توسط هنرآموزان هنرستان‌های هنرهای زیبا در گروه هنر اشاره کرد و گفت: این موفقیت که مایه خوشحالی است نشان می‌دهد که فرزندان ما در این هنرستان پیشتاز هستند.

اسماعیلی در عین حال با اشاره به اقدام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ایجاد نظام استاد – شاگردی اظهار داشت: امسال، کار مهمی در آموزش‌های دانشگاهی در حوزه استاد – شاگردی انجام می‌دهیم. معتقد بودیم حوزه هنر صرفا نباید از طریق آموزش‌های ترمیک و دوره‌ای و با چند واحد درسی اتفاق بیفتد.

وی افزود: پیشکسوتان هنر در شورای هنر که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل می‌شود پیشنهاد کردند نظام استاد - شاگردی را به عنوان نظام مختص هنر به رسمیت بشناسیم که مصوب و ابلاغ و به طور آزمایشی هم در دفترچه‌های کنکور ثبت شد. این کار در یکی از مراکز دانشگاهی آغاز شده و امید است آن را توسعه دهیم و کارهای آموزشی در حوزه فرهنگ و هنر مبتنی بر نیازهای اصلی خود اتفاق بیفتد.

در ادامه مهدی رمضانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران نیز با اشاره به ۹۸۷ هنر آموز در چهار هنرستان دختران و پسران گفت: این دانش‌آموزان با ۲۷۴ مدرس در استان فعالیت دارند که مدیریت این هنرستان‌ها توسط ۵۰ همکار ما انجام می‌شود.

وی افزود: در جهت حوزه تخصصی هنر موسیقی و هنرهای تجسمی، تولیدات آثار فاخر و تربیت نسل جدید هنرمند و متخصص رویکرد ما در این زمینه است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.