شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۷

معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی:

در تولیدات خود نباید به سمتی برویم که تصور ایجاد کنیم مروج خشونت هستیم و یک فرد خارجی فکر کند زن در خانواده ایرانی متحمل خشونت می‌شود

قادر آشنا در نشست خبری نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم حوا

سینماپرس: معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی درباره حضور سینماگران زن بویژه در سال‌های اخیر و برنامه سازمان سینمایی در این چارچوب گفت: در سیاست دولت و حاکمیت به صورت کلان، تفاوتی بین جنسیت‌ها قائل نیستیم، چنین نگاهی وجود ندارد که زن نمی‌تواند و مرد می‌تواند، اما این که زنان جرات و جسارت پیدا کند که به این سمت بیایند این وظیفه ماست.

به گزارش سینماپرس، قادر آشنا در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: جهان از من هنرمند ایرانی و جامعه ایرانی آنچه در ایران است طلب می‌کند. در هویت ایرانی، زن به عنوان محور و اساس خانواده و پدر به عنوان سرپرست خانواده است. برای زن حرمتی قائل هستیم که آن را مربی می دانیم.

وی افزود: اگر نقش پدر و مادر را جابجا کنید زندگی بشر به هم می‌ریزد. بنابراین آنکه از ایران اسلامی و هویت ایرانی بخواهد چهره زشتی ارائه کند، مرتکب خطا شده است.

در تولیدات خود نباید به سمتی برویم که تصور ایجاد کنیم مروج خشونت هستیمآشنا ادامه داد: بزرگترها در خانواده ایرانی حرمت و جایگاه دارند. زن همواره در جامعه ما عزتی دارد بنابراین در تولیدات خود نباید به سمتی برویم که تصور ایجاد کنیم مروج خشونت هستیم و یک فرد خارجی فکر کند زن در خانواده ایرانی متحمل خشونت می شود، کتک می‌خورد و در پستو است.

آشنا گفت: امروز به برکت انقلاب اسلامی در همه عرصه‌ها بانوان بدون کم و کاست حضور دارند. در دانشگاه‌های ما چند سالی است که ورودی بانوان بیشتر از آقایان است. در هر صنف و جایگاهی حتی در سطوح بالاتر، بانوان ما حضور دارند و با شرافت زندگی می‌کنند.

وی درباره نوع به تصویر کشیدن مسایل زنان در فیلم‌ها نیز افزود: در برخی آثار به سمت زندگی لاکچری رفته‌اند که فکر می‌کنید زندگی مرفهی است در حالی که عاطفه و محبت در آن وجود ندارد و مادر آشپزی و خانه‌داری نمی‌کند و این هم خطاست. باید تلاش کنیم آن چیزی که وجود دارد از زنان به تصویر بکشیم.

آشنا ادامه داد: بعضا در همه جای جهان خشونت علیه زنان به تصویر کشیده می‌شود که این هم وجه غالب نیست. در ایران و در میان تمام اقوام ایرانی، همچنان در خانواده به پدر و مادر، فرزند احترام قائل است که باید به این‌ها بپردازیم.

خوشبین و امیدوارم که در سال آینده تعداد کارگردان‌های خوب زن در فیلم بلند، مستند و داستانی و حتی در مقام تهیه‌کنندگی داشته باشیموی درباره حضور سینماگران زن بویژه در سال‌های اخیر و برنامه سازمان سینمایی در این چارچوب اظهار داشت: در سیاست دولت و حاکمیت به صورت کلان، تفاوتی بین جنسیت‌ها قائل نیستیم که زن نمی‌تواند و مرد می‌تواند و چنین نگاهی وجود ندارد، اما این که زن جرات و جسارت پیدا کند که به این سمت بیایند این وظیفه ماست که باید شرایط را فراهم کنیم.

وی افزود: خوشبختانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهدیم که به تدریج به تعداد بازیگران و کارگردان‌ها و تهیه‌کنندگان زن اضافه می‌شود و بانوان جرات و جسارت کار بزرگ پیدا می‌کنند.

آشنا ادامه داد: خوشبین و امیدوارم که در سال آینده تعداد کارگردان‌های خوب زن در فیلم بلند، مستند و داستانی و حتی در مقام تهیه‌کنندگی داشته باشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.