شنبه ۳ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵

مهدی کریمی:

«آژانس شیشه‌ای» را در یک سکوت خبری کار کردیم/تا افتتاحیه جشنواره فیلم فجر کسی حتی عکسی از فیلم ندیده بود و این خوب بود!

مهدی کریمی در نشست تحلیلی «گام دوم سینما»

سینماپرس: تهیه‌کننده فیلم سینمایی «آژانس شیشه‌ای» گفت: فرود هلیکوپتر در مرکز شهر برای فیلم‌برداری آژانس شیشه‌ای جزو مواردی بود که تا آن زمان کسی تجربه نکرده بود؛ تعهدات عجیب و غریبی را پذیرفتیم تا آن پلان گرفته شد.

به گزارش سینماپرس، مهدی کریمی در گفت وگو با ایرنا اظهارکرد: مهرمادری و آژانس شیشه ای خاطره انگیزترین و راحت ترین تولیدات ما در سینمای ایران بود نه از باب حمایت یا بضاعت مالی چون اتفاقا شرایط مالی پروژه با مشکلات متعدد بود اما صادقانه این که هجمه روی عوامل اجرایی نبود و اصلا در سینما کسی امید نداشت در حوزه تهیه کنندگی اثر این تجربه بخواهد موثر واقع شود.

کریمی خاطرنشان کرد: همیشه بخشی از حواشی، زحمت تولید را ضایع می کند اما آن زمان کسی توجهی به تولید دو فیلم نمی کرد. امروز اصحاب رسانه همواره به سراغ پروژه هایی می روند که اطلاع رسانی خبری دارد یا گزارش دارند و یا تصاویر تولیدشان را می دهند اما ما آژانس شیشه ای را در یک سکوت خبری کار کردیم و تا افتتاحیه جشنواره فیلم فجر کسی حتی عکسی از فیلم ندیده بود و این خوب بود. امروز با توجه به دسترسی ساده رسانه ای و اطلاعاتی که وجود دارد چنین کاری (تولید در سکوت خبری) غیرممکن است.

وی بیان کرد: لذتی که در سال ۷۶ از تولید این آثار بردیم و آن انگیزه جمعی و انرژی که همه بچه ها یکدست برای این کار کشیدند برای ما یک امتیاز بزرگ بود.

تهیه کننده فیلم سینمایی آژانس شیشه‌ای ادامه داد: آن سالها مانند این سالها نبود که وقتی فیلمی می فروشد روی پرده می ماند و از این دست اتفاقات و پایین کشیدن از پرده در تمام این سالها کم اتفاق نیفتاده است.

کریمی در پاسخ به این پرسش که چرا آژانس شیشه ای در آن زمان درخشید، بیان کرد: این فیلم زمانی ساخته شد که تنوع کم بود و حرفش جدید بود. آژانس شیشه ای در دوره ای دیده می شود که جامعه ملتهب گفت وگوست و فضای رسانه ای آنقدر باز و بی در و پیکر نبوده است. آن زمان بردن یک فریم از فیلم از مرز کشور هزار مسئله داشت یا حتی دیدن یک فیلم که از آن ور آب می آمد هزار مکافات داشت.

تهیه کننده فیلم سینمایی لیلی با من است (کمال تبریزی ۱۳۷۴) یادآور شد: مانند دوره ای است که گشنه و تشنه سپری می کنید و به یک غذای مناسب می رسید و مزه این غذا بسیار زیاد در ذهن شما می ماند. حتی شاید این غذا در مقایسه با بسیاری دیگر از غذاها کم و کسری داشته باشد اما خاطره اش در ذهن می ماند.

کریمی با اشاره به علت ماندگاری آژانس شیشه ای توضیح داد: این فیلم یکی از کارهای شاخص آقای ابراهیم حاتمی کیا در بحث تکنیک و کارگردانی و متن است و این را نمی شود کتمان کرد. این فیلم هم مقبولیت منتقدان را داشت و هم اقبال مردمی را. دلیل اصلی آن هم این بود که هسته و گروهی که در کنار همدیگر آژانس شیشه ای را خلق کردند یعنی بازیگران، کارگردان، نویسنده، تیم های تولید و اجرا و همه اعضای تیم تولید خوب بودند.

وی افزود: این اثر به لطف تمام اعضای تیم خلق شد.

تهیه کننده فیلم سینمایی مهر مادری (کمال تبریزی ۱۳۷۶) در پاسخ به این پرسش که ساخت آژانس شیشه ای چقدر زمان برد، گفت: فیلم نرمالی بود اساسا کارهای آقای حاتمی کیا معمولا دوماهه فیلمبرداری می شد و آژانس شیشه ای هم زیر دوماه فیلمبرداری شد.

کریمی در ادامه توضیح داد: لوکیشن فیلم فضای بسته اما پربازیگری بود؛ در یک لوکیشن محدود زحمت اجرایی و کارگردانی و میزانسن و متنوع درآوردن کار بسیار پرمرارت بود اما اگر به تیتراژ آژانس شیشه ای نگاه کنید الحمدالله بخشی از ذخایر امروز سینمای ایران از آژانس شیشه ای متولد شدند؛ چه در حوزه بازی، چه در حوزه کارگردانی، چه در حوزه نویسندگی و مجموعه تولید و همه چیز.

تهیه کننده لیلی با من است (کمال تبریزی ۱۳۷۴) افزود: همان سال ۱۳۷۶ اواخر بهار مهر مادری آقای کمال تبریزی را کار کرده بودیم و آژانس شیشه ای در دل آن فیلم اتفاق اتفاد یعنی آخر تابستان شروع شد و پاییز تمام شد. آن زمان دقت ها بیشتر و انرژی ها برای زمانبندی و تولید متمرکزتر بود.

کریمی در توضیح بی مهری هایی که به فیلم سینمایی آژانس شیشه ای روی داد، بیان کرد: آژانس شیشه ای در اوج فروش بود اما از پرده پایین آمد آن هم به این بهانه که فیلم های دیگر باید دیده شوند؛ فیلم آژانس شیشه ای را برداشتند که اکران دو زن (تهمینه میلانی ۱۳۷۷) عقب نیفتد و آژانس شیشه ای آن سال با کف فروش به ۶ میلیون تومان رسید یعنی حتی سینماداران هم از این پایین کشیدن فیلم از روی پرده ناراضی بودند اما چون ابلاغی بود چاره ای جز انجامش نبود.

این تهیه کننده سینما در پاسخ به این پرسش که چه کسانی چنین تصمیم گرفتند، آیا همکاران سلحشور (اشاره به نیروی امنیتی آژانس شیشه ای با بازی رضا کیانیان) چنین تصمیمی گرفتند؟ اظهار داشت: اتفاقا آن زمان همکاران سلحشور بر مسند قدرت بودند و حتی در آن دوره و سال ها فیلم های دفاع مقدسی در بحث مواد خام و تولید از سوی نهادهای فرهنگی حمایت می شدند اما آن زمان می گفتند چون این فیلم جایزه گرفته (رکورد سیمرغ های فجر را زده بود) است، همان حمایت را هم از این فیلم نکردند.

تهیه کننده فیلم سینمایی رنگ خدا (مجید مجیدی ۱۳۷۷) در پاسخ به این پرسش که کدام خاطره از آژانس شیشه ای و تولید این اثر در ذهنش ماندگار شده است، گفت: فرود هلیکوپتر در مرکز شهر برای گرفتن یک پلان در آژانس شیشه ای جزو مواردی بود که تا آن زمان کسی تجربه نکرده بود و بسیار هم پرخطر بود اما پس از دو ماه دوندگی های مختلف و تعهدات عجیب و غریب که همه گونه خسارت از سقوط هلیکوپتر تا شکسته شدن شیشه را پذیرفتیم و همه تعهدات را امضا کردیم تا آن پلان گرفته شد.

کریمی در توضیح محل فیلمبرداری این سکانس یادآور شد: خیابان کریم خان زند، سرخیابان خردمند جایی که داروخانه ۱۳ آبان هست.

وی تاکید کرد: مهارت خلبانی که آنجا نشست نکته مهمی بود چون گروه های پروازی مختلفی را آوردیم که هرکدام نظراتی داشتند اما دوستانی از گروه پروازی هلال احمر بودند که آمدند و آن پلان و سکانس را خلق کردند و اگر جرئت و جسارت آنها نبود ما نمی توانستیم این پلان را بگیریم و در نهایت آنچه خلق شد و در خاطره ها ماند، خلق نمی شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.