سه‌شنبه ۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۶

انتظارات از مسئولان فرهنگی و سینمایی در سال جدید/۲

کیمیایی: اگر می خواهیم سینما پویا باشد باید نسل های گذشته و امروز را آشتی دهیم/ چرا مسئولان به جای خصوصی سازی سینما را هر روز دولتی تر از قبل می کنند؟

انتظارات از مسئولان فرهنگی و سینمایی در سال جدید-پولاد کیمیایی

سینماپرس: پولاد کیمیایی بازیگر و کارگردان سینما همزمان با نوروز ۱۴۰۲ در خصوص انتظارات از مسئولان فرهنگی و سینمایی در سال جدید گفت: هر روز بیشتر به نقطه انتهای مرگ سینما نزدیک می شویم چرا که هیچ تدبیر و سیاستی برای جلوگیری از رشد و توسعه معضلات بی رویه سینما مشاهده نمی شود و مسئولان به جای آنکه در پی بسط و گسترش ژانرها و مضامین متنوع در سینما باشند یک شابلون برای آثار در نظر گرفته اند و فیلمسازان را مجبور می کنند که بر اساس نظر و سلیقه آن ها مبادرت به ساخت فیلم کنند و همین مسأله روند مرگ سینمای کشور را سریع تر کرده است.

کارگردان فیلم سینمایی «معکوس» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: پرسش اصلی بنده این است که چرا مسئولان به جای خصوصی سازی سینما را هر روز دولتی تر از قبل می کنند؟ در جشنواره ای که گذشت اغلب فیلم ها دولتی بودند و تولیدات بخش خصوصی در این مجموعه چندان جایی نداشتند؛ چرا باید وضعیت سینمای ما به اینجا برسد؟ چرا دولت که وظیفه اش تنها سیاست گذاری و نظارت است در زمینه تولید دخالت می کند؟ به خود بنده چند کار از سمت فارابی پیشنهاد شد که تولید آن ها را نپذیرفتم.

کیمیایی در همین زمینه گفت: همه فیلم ها در یک دایره عقیدتی هستند و طیف دیگری در سینما نیست! در واقع وضعیت سینما را این گونه می توان تشریح کرد که خودمان به خودمان جایزه می دهیم، خودمان به خودمان بودجه می دهیم و خودمان همه اداره سینما را در دست گرفته ایم!

وی ادامه داد: معضلات سینما به یکی دو مسأله ختم نمی شود؛ سینما جزیره جدا از جامعه نیست و قطعاً هرچه در جامعه انعکاس پیدا می کند به سینما نشت می کند. سینما به دلیل اینکه یک رسانه است بیشتر مورد توجه قرار می گیرد و گاهی به دلیل حرف هایی که در آن زده می شود محاکمه نیز می شود.

کیمیایی سپس با بیان اینکه مشکل اصلی مردم باید حل شود تا سینما حالش خوب شود و حداقل به روال شکننده گذشته اش برگردد تصریح کرد: سینما حداقل تا همین چند ماه قبل زنده بود و نفس می کشید؛ فیلم های متعددی در آن اکران می شدند اما رفته رفته از این پدیده هم فاصله گرفتیم. میزان تولید در سینما به شدت پایین آمد و در عوض قیمت تولید بسیار بالا رفت.

این سینماگر با انتقاد شدید از افزایش بی رویه نرخ بلیت سینماها متذکر شد: یکی از دلایل مهمی که مردم به سینما نمی روند به دلیل شرایط سخت اقتصادی است؛ سینما وسیله ای برای سرگرمی و تفریح مردم است؛ عموم مردم به سینما به عنوان یک ابزار سرگرمی نگاه می کنند تا ابزاری فرهنگی و فرهنگ ساز از این رو باید حال شان خوب باشد و شرایط اقتصادی شان ایجاب کند که بتوانند به سینما بروند و وقتی حال شان بد است و درگیر معضلات عدیده اقتصادی هستند قطعاً دور سینما را خط می کشند.

بازیگر فیلم های سینمایی «شمعی در باد» و «خفه گی» تأکید کرد: یک خانواده اگر بخواهد در یک شب تعطیل به سینما برود با احتساب رقم بلیت، رفت و آمد و یک ساندویچ ناچیز باید پول بسیار زیادی را هزینه کند از این رو ترجیح می دهد که در خانه اشتراک پلتفرم بخرد و به تماشای سریال های نمایش خانگی بنشیند و این یکی از دلایل مرگ سینما در کشور ما است.

وی در همین راستا خاطرنشان کرد: رسانه های تصویری در مقابل سینمای شکننده که روز به روز هم قوی تر می شود در حال عرض اندام کردن هستند؛ این اتفاق نیازمند تدبیر و درایت ویژه از سوی متولیان سینمایی است که هنرهفتم را نجات دهند اما متأسفانه آن ها تنها دست روی دست گذاشته و نظاره گر این اتفاق اند.

کیمیایی با بیان اینکه مدیران مرتب وعده های شیرین در رابطه با آینده درخشان سینما می دهند اظهار داشت: اهالی سینما رسماً هیچ نشانی از این وعده های شیرین اما دست نیافتنی را در زندگی شان نمی بینند. امیدوارم مدیران به وعده های شان وفا کنند اما تا امروز که چنین اتفاقی رخ نداده است.

این بازیگر مطرح سینمای کشور یکی دیگر از معضلات اساسی سینما حضور باندهای مافیایی به ویژه در حوزه پخش دانست و در این باره گفت: مافیای بزرگ پخش که سالن های متعدد سینما را خریداری کرده و پخش فیلم و تبلیغات را در اختیار دارد سینما را به انحصار خود درآورده؛ این مافیا نگاه سیاسی به سینما و ورزش دارد و فضا را به شدت سنگین کرده است.

بازیگر سریال های تلویزیونی «ششمین نفر» و «مرگ تدریجی یک رویا» خطاب به مدیران کلان وزارت ارشاد و سازمان سینمایی گفت: اگر می خواهیم سینما پویا باشد باید نسل های گذشته و امروز را آشتی دهیم تا همه به هم متصل شوند. امروز همه از هم جدا شدیم؛ دیگر هم را نمی بینیم. این وضعیت برای سینما و تئاتر خطرناک است. سینمای ما روزگاری در جهان بسیار مطرح بود و دیده می شد اما کم کم این اتفاق نیز در حال از بین رفتن است.

وی در پایان این گفتگو افزود: بنده معتقدم باید شرایط سخت اجتماعی و اقتصادی برطرف شود تا سینما و کنسرت ها و ارکستر سمفونیک ها و تئاتر ها کار کنند و موضوعات فرهنگی راه بیفتد و حال خوب را به مردم برگرداند تا تولیدات فرهنگی بتواند مردم را به سمت خود جذب کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.