سه‌شنبه ۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰

مطالبه اهالی سینما در سال نو؛

مدیران تدبیری برای رفع معضلات معیشتی سینماگران داشته باشند/ از انتقاد به کارگری شدن صنوف تا تأکید بر وضعیت نامناسب اقتصادی هنرمندان

مطالبات صنفی اهالی سینما در آستانه سال نو

سینماپرس: تعدادی از اهالی سینمای کشور از صنوف مختلف سینمایی در آستانه سال نو متذکر شدند: شرایط معیشتی بخش کثیری از سینماگران بد است اما مدیران سینمایی و مجموعه های به اصطلاح صنفی تدبیری برای رفع بحران از زندگی سینماگران ندارند؛ این افراد تأکید کردند: کدامیک از این نهادهای سینمایی به فکر ما بوده اند؟ الآن مدت ها است که کار درست در سینما وجود ندارد!

به گزارش سینماپرس رکود شدید گیشه و متعاقب آن رکود شدید در تولید باعث افزایش بیکاری و خانه نشینی بخش اعظمی از اهالی سینما شده و هیچ یک از دستگاه و نهادهای فرهنگی، سینمایی و صنفی نیز تدبیری برای رفع معضلات معیشتی سینماگران ندارند! این در حالی است که سال ها قبل به ویژه در دولت دهم همواره بسته های کمک معیشتی به صورت اهدای ارزاق و کالا و مبالغ نقدی به اهالی سینما اعطا می شد تا بخشی از معضلات زندگی آن ها برطرف شود اما در دولت جدید علیرغم همه وعده ها فقط چند بار به صورت محدود برخی مبالغ ناچیز به هنرکارت واریز شده که کفاف تأمین معاش زندگی سینماگران را نمی دهد. اهالی سینما اتفاق نظر دارند که اگر دغدغه جدی از سوی مسئولان سینمایی در سازمان سینمایی و خانه سینما وجود داشته باشد آن ها می توانند با رایزنی کاری کنند که بسته های کمک معیشتی به اشکال مختلف مانند بن خرید کالا از فروشگاه های زنجیره ای به صورت فصلی و... به تمامی سینماگران تعلق بگیرد اما بی دغدغه بودن و بی توجه بودن مسئولان نسبت به وضعیت بغرنج اهالی سینما مانع از این اتفاق شده است.

در همین راستا با ۵ تن از سینماگران کشور از صنوف مختلف سینمایی گفتگو داشتیم؛ خانم ها و آقایان: پیمان عباسی، گلچهره دانش، راحله نعمت زاده، داود توحیدپرست و محسن فاضلی در این باره با ما گفتگو کردند که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

پیمان عباسی فیلمنامه نویس مطرح در خصوص مطالبات صنفی اهالی سینما در آستانه سال نو گفت: مدیران فرهنگی و سینمایی گویا عملا هیچ نقشی برای رفع بحران معیشت سینماگران ندارند؛ آن ها در ظاهر سر پست های شان هستند اما هیچ کاری برای ما نمی کنند! آن ها با کارها و تصمیمات خود باعث شده اند تا هیچ چیز سر جای خودش نباشد! آن ها مرتب حرف می زنند و وعده های زیبا می دهند اما در عمل هیچ قدمی برای رفع بحران مالی و معیشتی ما سینماگران برنمی دارند؛ در این وانفسا چه کسی باید به فریاد ما برسد؟ آنقدر بی توجهی به سینماگران فزونی گرفته که گاهی احساس می کنم می خواهند نسل ما منقرض شود! این فاجعه بار است که برای ۵ میلیون تومان وام ۴۷ نفر از اعضای کانون فیلمنامه نویسان در صف هستند اما فقط به ۱۵ نفر از آن ها این وام را می دهند. این ۵ میلیون تومان با این تورم وحشتناک قرار است چه دردی از زندگی ما درمان کند؟

گلچهره دانش عضو شورای مرکزی انجمن منشیان صحنه و عضو انجمن صنفی برنامه ریزان و دستیاران کارگردان سینما نیز در گفتگو با سینماپرس خاطرنشان کرد: فقر، بیماری، بیکاری، بی پولی و بود و نبود ما برای هیچ یک از مدیران اهمیتی ندارد! ما اگر کمی برای مدیران فرهنگی و سینمایی اهمیت داشتیم اینطور به حال خودمان رها نمی شدیم و حداقل برایمان به صورت مستمر بسته های کمک معیشتی و... در نظر گرفته می شد! خانه سینما که عنوان جامعه اصناف سینمای کشور را با خود به یدک می کشد باید در سطح کلان رایزنی کند تا همه اهالی سینما بتوانند از امکانات و خدمات حداقلی بهره مند شوند. دولت باید به میدان بیاید و تبعیض در سینما را از بین ببرد. این وظیفه مدیران سینمایی است که با نهادهای دیگری از جمله شهرداری و... رایزنی کنند با آن ها مذاکره کنند و برای اهالی سینما به صورت ماهانه و مستمر سبدهای کالای رایگان و... در نظر بگیرند.

راحله نعمت زاده عضو انجمن چهره پردازان سینما در این راستا خاطرنشان کرد: یاد دوران احمدی نژاد به خیر که مدیران سینمایی به فکر سینماگران بودند و به هر مناسبتی برای آن ها عیدی و آذوقه و هدیه در نظر می گرفتند! چرا دیگر خبری از این اتفاقات نیست؟ الآن با این تورم فزاینده اهالی سینما بیش از گذشته به این هدایا و کمک ها نیاز دارند اما دریغ و افسوس که کسی رسما به فکر ما سینماگران نیست و همه به حال خود رها شده ایم! قبلا هر چند ماه یک بار و به مناسبت های مختلف حداقل مبلغ یک میلیون تومان در این هنر کارت شارژ می شد تا هنرمندان بتوانند این مبلغ هرچند ناچیز و اندک را به زخم زندگی خود بزنند؛ چرا الآن ماه ها است هیچ پولی در این هنر کارت واریز نشده؟ چرا دیگر مانند دوران احمدی نژاد از عیدی و آذوقه و سکه و... خبری نیست؟ چرا به فکر هنرمندان نیستند و حداقل ها را از هنرمندان دریغ کرده اند؟ بی تردید در حال حاضر با این تورم موجود ما بیش از پیش نیازمند این مبالغ کمک معیشتی به صورت واریز مستمر هستیم!

داود توحیدپرست کارگردان سینما در خصوص مطالبات صنفی اهالی سینما در آستانه سال نو گفت: گویا مدیران سینمایی در خواب زمستانی هستند و تدبیری برای رفع معضلات معیشتی ما ندارند و این در حالی است که اهالی سینما در اوج گرفتاری و گرسنگی به سر می برند! پرسش اینجا است که نقش وزیر ارشاد، رئیس سازمان سینمایی، مدیران خانه سینما و مسئولان صندوق اعتباری هنر برای رفع مشکلات مالی و معیشتی ناشی از بیکاری سینماگران چیست؟ چرا آن ها کمترین تدبیری را اندیشه نمی کنند تا حداقل بخشی از مشکلات اقتصادی سینماگران برطرف شود؟ برای برخی رسانه ها که مجیزگوی مدیران شده اند متأسفم! من نمی دانم این افراد خبرنگار هستند یا خبر نهار!؟ چطور مشکلات عمده سینما و سینماگران را نمی بینند و چشم خود را روی حقایق بسته اند و مشغول مشت و مال دادن تن مدیران هستند!؟

محسن فاضلی عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در گفتگو با سینماپرس متذکر شد: در حال حاضر درد بخش اعظمی از اهالی سینمای کشور بیکاری و خانه نشینی دائمی و مفرط است؛ این وظیفه مدیران و سیاست گذاران سینمایی است که تدبیر ویژه برای رفع بحران مادی و معیشتی از زندگی هنرمندان داشته باشند؛ مدیران سازمان سینمایی و خانه سینما باید تدبیری داشته باشند تا حداقل هر ۳ ماه یک بار به سینماگران بن خرید کالا تعلق بگیرد و این کار تنها نیازمند داشتن دغدغه از سوی آن ها است. ما نیازمند آن هستیم که جدا از واریز مبالغ کمک معیشتی به صورت مستمر از سوی صندوق اعتباری هنر، بتوانیم دسترسی به بن خرید کالا و ارزاق داشته باشیم. واقعا برای مسئولان کاری ندارد که از دولت بخواهند این بن کالا را به سینماگران بدهند. فروشگاه های زنجیره ای نظیر رفاه و اتکا دولتی هستند و مسئولان می توانند ترتیبی بدهند تا حداقل هر فصل یک بار اهالی سینما بتوانند مبلغ قابل توجهی را به صورت بن دریافت کرده و بخشی از مایحتاج زندگی خود را از این فروشگاه ها خریداری کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.