شنبه ۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۳

مرتضی سرهنگی:

سینماگر امروز جنگ نمی تواند خودش را از مطالعه مستغنی بداند/هر چه زمان می‌گذرد نیاز به ادبیات، اسناد و مدارک جنگ بیشتر می‌شود

سخنرانی مرتضی سرهنگی در مراسم تکریم و معارفه رئیس «حوزه هنری»

سینماپرس: مرتضی سرهنگی می‌گوید: هرچه زمان می‌گذرد نیاز سینماگر جنگ به ادبیات، اسناد و مدارک جنگ بیشتر می‌شود. می‌خواهم بگویم آینده سینمای جنگ ایران از کتابخانه‌های تخصصی جنگ و مراکز اسناد می‌گذرد.

به گزارش سینماپرس، به همان اندازه که برگزاری جوایز ادبی اهمیت دارد، اینکه بتوانیم کاری کنیم که از طریق رسانه‌های پرمخاطب، برگزیدگان این جوایز به نسل‌های مختلف کتابخوان، معرفی شود و از آن بالاتر، حتی آن‌ها که علاقه‌ای به کتاب خواندن ندارند را دعوت کنیم به کتابخوانی بسیار حائز اهمیت است.

این‌ها، جملاتی است از مرتضی سرهنگی، نویسنده سرشناس ادبیات جنگ و پایداری.

باید بتوانیم بهترین‌ها را در جوایز ادبی خود، گزینش کنیم

سرهنگی در آستانه مراسم پایانی پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد افزود: هم باید بتوانیم بهترین‌ها را در جوایز ادبی خود، گزینش کنیم و هم باید بتوانیم آنها را به مخاطبان معرفی کنیم. حالا این مخاطب هم لزوماً مخاطب حرفه‌ای کتابخوان نیست و می‌تواند مخاطبی باشد که به صورت گذری و هرازگاه کتابی می‌خواند. الان درباره جوایز سینمایی این طور است که بسیاری کنجکاو می‌شوند مثلاً فیلم سیمرغ گرفته فجر را ببینند و درباره جایزه ادبی جلال هم باید همین طور باشد که مخاطبان، تشنه این باشند که کتب برگزیده را پیدا کرده و بخوانند.

وی ادامه داد: به جز این خیلی خوب می‌شد که اگر فعالان سینما و تلویزیون نیز وقتی می‌خواهند اثری را برای اقتباس انتخاب کنند به سمت برگزیدگان چنین جوایزی بیایند. البته این، خودش منوط به این است که برگزیدگان این جوایز هم آثاری واقعاً باکیفیت باشند.

سینماگر امروز جنگ نمی تواند خودش را از مطالعه مستغنی بداند/هر چه زمان می‌گذرد نیاز به ادبیات، اسناد و مدارک جنگ بیشتر می‌شود
رضا امیرخانی در یازدهمین دوره از جایزه ادبی جلال آل احمد

معرفی کتاب‌های برتر جوایز ادبی از طریق رسانه‌های جدید

این نویسنده با اشاره به تغییر علایق مخاطبان در ادوار مختلف گفت: زمانی بود که وقتی پول توجیبی‌ام به پنج تومان می‌رسید برای خرید مجله کیهان بچه‌ها به سرعت برق و باد خودم را به بازار دوم نازی‌آباد می‌رساندم تا از تنها دکه روزنامه‌فروشی مجله بخرم. نمی‌دانید چطور تا خانه‌مان یکسره مشغول خواندن قصه دنباله‌دار تارزان، زندگینامه بزرگان و دانشمندان می‌شدم و اصلاً متوجه نمی‌شدم راه برگشت به خانه را چگونه سپری کردم. خواندن این مطالب آنقدر برایم لذت‌بخش بود که متوجه گذر زمان نمی‌شدم.

مرتضی سرهنگی تصریح کرد: در آن دوران مجلات و روزنامه‌ها چنین جایگاهی داشتند و گاهی از طریق همین مجلات بود که کنجکاو می‌شدیم فلان کتاب را تهیه کرده و ببینیم. حالا که مخاطبان بیش‌تر درگیر رسانه‌های جدید هستند باید کاری کرد که معرفی کتاب‌های برتر جوایز ادبی از طریق همین رسانه‌های جدید صورت گیرد.

در بحث ادبیات پایداری، خاطره مقدمه شناخت جنگ است

نویسنده کتاب‌های «پابه‌پای باران» و «سفر بر مدار مهتاب» درباره نقش ادبیات جنگ و پایداری و به خصوص خاطره‌نگاری‌های ادبی در رونق‌دهی به جوایز ادبی بیان داشت: مطمئن‌ترین راه برای ایجاد جاذبه در یک جشنواره یا جایزه، ایجاد فضا برای همه گونه‌هاست و در این میان خاطره نگاری هم جای خود را دارد. در بحث ادبیات پایداری، خاطره مقدمه شناخت جنگ است. جنگی به وجود می‌آید، ولی مطالعات آن باقی مانده و دامنه‌دار است. امکان بازنمایی جنگ از طریق خاطرات میسر است. وجود ادبیات خاطره نویسی جنگ در هر کشوری که درگیر آن بوده بدیهی و مسلم است.

الان سه گونه خاطره ما را برای شناخت دفاعمان نزدیک می‌کند

سرهنگی با بیان اینکه سه نوع خاطره ما را برای شناخت از دفاع مقدس نزدیک می‌کند، گفت: الان سه گونه خاطره ما را برای شناخت دفاعمان نزدیک می‌کند. اول خاطرات رزمندگان خودمان، دوم اسیران جنگی خودمان و سوم خاطرات نظامیان عراقی است. این سه ضلع مثلث نزدیک‌ترین روایت به اصل و واقعیت جنگ است. خوشبختانه در زمینه خاطرات دفاع خیلی جلو هستیم. در زمینه داستان کوتاه، خاطرات زنان و ادبیات کودک و نوجوان، در تحقیق و پژوهش هم همینطور و هیچ جایزه ادبی به غنا نمی‌رسد مگر آن که بتواند به طور کافی به تمام گونه ها توجه کرده و شرایط متنوعی را برای رقابت فراهم کند.

سینماگر امروز جنگ نمی تواند خودش را از مطالعه مستغنی بداند/هر چه زمان می‌گذرد نیاز به ادبیات، اسناد و مدارک جنگ بیشتر می‌شود

آینده سینمای جنگ ایران از کتابخانه‌های تخصصی جنگ و مراکز اسناد می‌گذرد

این نویسنده با اشاره به ارتقای فرهنگی جامعه در سایه ارتباط بیشتر ادبیات و سینما و نقش مؤثر جوایز فرهنگی در بهبود این ارتباط، اظهار داشت: وقتی یک سینماگر هوشمند به آثار ادبی نزدیک می‌شود می‌تواند بفهمد در ادبیات مملکت چه می‌گذرد و در صورت لزوم استفاده خود را هم کند. در بحث ادبیات پایداری که خودم در آن کار کرده‌ام، اگر سینماگران جنگ به آثار مطرح مراجعه کنند، نه تنها فاصله‌ای نمی‌بیند، حتی کلمه را روی تصویر منطبق می‌کند و گاهی فراتر هم می‌رود. شما حداقل به تاریخ سینمای ایران نگاه کنید؛ آثار ماندگاری در سینمای ایران بوده‌ که نگاهی به اثر ادبی خاصی داشته‌اند.

هر چه زمان می‌گذرد نیاز سینماگر جنگ به ادبیات، اسناد و مدارک جنگ بیشتر می‌شود

چهره برتر هنر انقلاب اسلامی در سال ۹۳ در ادامه بیان کرد: هر چه زمان می‌گذرد نیاز سینماگر جنگ به ادبیات، اسناد و مدارک جنگ بیشتر می‌شود. می‌خواهم بگویم آینده سینمای جنگ ایران از کتابخانه‌های تخصصی جنگ و مراکز اسناد می‌گذرد. سینماگر امروز جنگ نمی تواند خودش را از مطالعه مستغنی بداند. اسناد و مدارک از ارکان پدید آوردن یک اثر ادبی یا هنری از یک واقعه تاریخی و چه خوب می‌شود اگر سینماگران و حتی نمایشنامه نویسان به سمت استفاده از دامنه ادبی معرفی شده توسط جوایز و جشنواره های ادبی بروند. چه اشکالی دارد در کنار آثار برتر خارجی، آثار مطرح جوایز ادبی ما نیز به عنوان منبع مطالعاتی در دانشگاه‌های سینما و تئاتر مورد استفاده قرار گیرد.

باید به خودمان باور داشته باشیم

سرهنگی با بیان اینکه باید به خودمان باور داشته باشیم تا رشد کنیم، گفت: باید به خودمان باور داشته باشیم و حواسمان باشد که رشد جامع و فراگیر در تمام شاخه‌های ادبی و هنری است که باعث رشد کلی فرهنگ مملکت می‌شود.

سینماگر امروز جنگ نمی تواند خودش را از مطالعه مستغنی بداند/هر چه زمان می‌گذرد نیاز به ادبیات، اسناد و مدارک جنگ بیشتر می‌شود

می‌خواهم با قلمی که دارم دین خود را به جوانان مملکت ادا کنم

نویسنده کتاب «باغ انگور»، «باغ سیب»، «باغ آینه» در پاسخ به اینکه اگر خودش بخواهد اثری را به یک محفل تخصصی ادبی ارائه کند، چگونه اثری را انتخاب خواهد کرد، اظهار داشت: من هیچ گاه خودم را تافته جدابافته ندانسته‌ام و هیچ گاه فکر نکرده‌ام در قله ایستاده‌ام، بلکه هنوز اول راهم. فقط این قلم همین قدر می‌داند که باید چند سطری بنویسد و طوری بنویسد که دیگران برای خواندن آن لحظه‌شماری کنند.

ما به اندازه تمام زندگیمان به جوانانی که از جانشان برای کشور و دین گذشتند بدهکاریم

وی در ادامه افزود: اینکه ما به اندازه تمام زندگیمان به جوانانی که از جانشان برای کشور و دین گذشتند بدهکاریم و هر کسی باید دِینش را به نحوی ادا کند. من هم همچنان می‌خواهم با قلمی که دارم دِین خود را به جوانان مملکت ادا کنم و اینکه مردم بخوانند و از اثرم لذت ببرند، بیشتر از هر چیز دیگر برایم لذت دارد.

آیین پایانی و اهدای جوایز پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد، ساعت ۱۸ امشب با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نویسندگان حوزه ادبیات داستانی در تالار وحدت برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.