دوشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۷

جایگاه زن در سینمای ایران/۲

منافی ظاهر: «مادر» و «شیار۱۴۳» بهترین آثاری است که چهره مادر ایرانی در آن بازنمایی شده است/ در سینمای ایران مردان بیشتر مورد توجه قرار می گیرند!

منافی ظاهر

سینماپرس: فرحناز منافی ظاهر بازیگر سینما و تلویزیون در آستانه زادروز خجسته بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا (س) در خصوص جایگاه زن در سینمای ایران گفت: جایگاه مادر آنقدر رفیع است که حدی بر آن نمی توان متصور شد اما خوشبختانه ما فیلم های خوبی در سینمای کشورمان شاهد بودیم که در آن ها تلاش شده تصویری واقعی از چهره مادر ایرانی نشان داده شود؛ «مادر» و «شیار۱۴۳» از نظر بنده بهترین آثاری است که چهره مادر ایرانی در آن بازنمایی شده است و بازیگران این فیلم ها توانستند به خوبی از پس ایفای نقش مادر برآیند.

بازیگر فیلم های سینمایی «خوابگاه دختران» و «دختر شیرینی فروش» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: من خوشحالم که در کارنامه ام توانستم چند بار نقش مادر را ایفا کنم و در میان همه فیلم ها و سریال هایی که در آن ها نقش آفرینی کرده ام سریال «روزگار قریب» را بیشتر دوست دارم چرا که در آن یک مادر دلسوز و واقعی ایرانی بودم.

منافی ظاهر سپس با بیان اینکه در سینمای ایران مردان بیشتر مورد توجه قرار می گیرند تصریح کرد: اگر ما بخواهیم نسبت بگیریم جایگاه زن و مادر در سینمای ایران به نسبت جایگاه پدران و مردان بسیار کمتر مورد توجه قرار گرفته و این اتفاق در حالی است که هم سینمای ایران پتانسیل تولید آثار بیشتری در مورد مادران را دارد و هم در سطح جامعه آنقدر سرشار از مادران نمونه و فداکار مثل مادران شهدا هستیم که هریک از آن ها می توانند دستمایه تولید یک فیلم قرار گیرند.

این سینماگر متذکر شد: جدا از بحث مادر بودم به نقش و جایگاه زنان جامعه هم در سینما کمتر پرداخته شده؛ ما در کشوری زندگی می کنیم که زنان پا به پای مردان در عرصه های مهم علمی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، نظامی، دینی و... نقش کلیدی دارند و بی تردید همه آن ها مایه مباهات هستند. این زنان قدرتمند که ضمن مادر خوب بودن و همسر خوب بودن در جامعه هم تلاش می کنند نقشی موثر داشته باشند باید در فیلم ها و سریال ها بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

وی در پایان این گفتگو افزود: من امیدوارم یکایک مدیران سینمایی و متولیان فرهنگی کشور بیش از پیش به نقش مهم و حساس زنان و مادران توجه کنند و تلاش داشته باشند تا ان شاالله بتوانند ذره ای از گوهر وجودی زن مسلمان ایرانی را در آثار سینمایی به تصویر بکشند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.