جمعه ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۳

معاون مرکز گسترش مستند:

«جشنواره حقیقت» بستری برای حرف زدن و موضوعاتی است که تولید کرده ایم و می‌خواهیم بُلدشان کنیم!

محمد حمیدی‌مقدم و عبدالحسین بدرلو در مراسم رونمایی از پوستر شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت

سینماپرس: معاون مرکز گسترش مستند در حاشیه شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت گفت: قالب مستند جدی‌تر است و به نظر من بیشتر آن را جدی بگیریم.

به گزارش سینماپرس، شانزدهمین جشنواره مستند ایران سنماحقیقت به دبیری محمد حمیدی مقدم از بیستم تا بیست و پنجم آذرماه در پردیس سینمایی ملت درحال برگزاری است.

بدرلو معاون مرکز گسترش مستند در خصوص آثار و کیفیت آثار شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت گفت: براساس سنوات گذشته در جشنواره سینماحقیقت، چه در زمانی که من فیلم داشتم، مخاطب بودم و چه درحال حاضر که در ستاد اجرایی هستم و کمک می‌کنم، هرسال تنوع موضوعی را مشاهده می‌کنید.

حال ممکن است جشنواره یک سال با تنوع موضوعی خوبی همراه باشد و سال دیگر اینطور نباشد. من چند سال گذشته را آنالیز نکرده‌ام اما هرسال در جشنواره سینماحقیقت شرکت می‌کردیم تا مضوعات را ببینیم، امسال هم همانند سال‌های گذشته است و چیزی تغییر نکرده است.

او ادامه داد و گفت: ما یک ابر مفهومی به نام ایران در عکاسی، تولید و هرچیز دیگری داریم که به نظر شخصی من ما این مسیر را به اشتباه طی می‌کنیم؛ زیرا ما به سمت مسیر تعریف کردن ایران می‌رویم که این اشتباه است.

فرقی ندارد چه زمانی که من تولید کننده باشم و چه زمانی که من تعیین کننده هستم می‌خواهیم که آن ابر مفهوم تعریف شود و درست دیده و تعریف شود، حال اینجا شرایط، نسبت به تولیدات ممکن است تاثیر گذار باشد.

شرایط حاکم موجب تولید برخی آثار شد؟

بدرلو گفت: درحال حاضر ما موضوع زنان دارایم که برخی می‌گویند به دلیل شرایط حاکم این اثر را تولید کرده اید ولی اینگونه نیست. یک اثر زودپز نیست و یک اثر را شخص شیش الی یک سال قبل تولید کرده است و این مسئله بین همه بوده است و بدون این مسائل به جشنواره راه پیدا کرده است.

او در خصوص موضوعات اجتماعی گفت که چند فیلم خوب برای مطالبه کردن داریم؛ به نظر من قطعا اختلاف نظرهایی داریم اما اگر با همین فرمان جلو برویم، عقب نشینی نکنیم و از یکدیگر قهر نکنیم و بمانیم و حرفمان را بزنیم، جشنواره حقیقت بستری برای حرف زدن و موضوعاتی است که تولید کرده ایم و می‌خواهیم بلدشان کنیم است.

اهمیت قالب مستند در سینمای ایران / مستند جدی‌تر است

بلدرلو در خصوص اهمیت مستند و قالب‌های دیگر فیلم‌های کوتاه و بلند گفت: به نظر من قالب مستند جدی‌تر است، زیرا در این قالب جدی‌تر حرف می‌زنید و حرفت را جدی‌تر برداشت می‌کنند. افراد می‌توانند یک حرف سیاسی را در قالب طنز بزنند اما در حوزه مستند مسئله چون بر اساس یک استنادی است خیلی جدی‌تر به آن می‌پردازند و جدی‌تر برداشت می‌شود. به نظر من وقتی می‌توانیم اینقدر با سینمای مستند صریح باشیم، بیشتر آن را جدی بگیریم که حالا روند این جدی گرفتن‌ها موضوع جداگانه‌ای دارد.

مستند برای یک قشر خاص است

معاون مرکز گسترس مستند در خصوص ارتباط گرفتن مردم با سینمای مستند گفت: امسال خیلی خوب است، او به مکان پردیس سینمایی ملت اشاره کرد و ادامه داد: پردیس ملت به دلیل شرایط ساختاری، پله‌ها و آسانسور، جمعیت دو هزار نفر در آن گم می‌شود؛ اما من فکر نمی‌کردم این جمعیت به خوبی دیده شوند؛ زیرا همین شور و حال در رفت و آمدها هست و دیده می‌شود.

بدرلو درباره دیدن علاقه‌مردم گفت: همین تعداد افرادی که از جشنواره استقبال می‌کنند و می‌آید چه کسانی هستند؟ همین‌ها نشان دهنده علاقه است که همه آن‌ها علاقه‌مند هستند. همچنین مستند برای یک قشر خاص است و این افرادی که می‌آیند کسانی هستند که در ذهنشان سوالی دارند که می‌خواهند آن را کشف و موشکافی کنند.

او در پاسخ به این سوال که اگر بخواهید محدوده سنی افراد حاضر و علاقه‌مند در جشنواره را بررسی کنید چه دهه‌ای بیشتر حضور دارند، گفت: به نظر من حضور دهه شصتی‌ها و هفتادی‌ها بیشتر هست اما دهه هشتادی‌ها ام در این جشنواره حضور دارند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.