سه‌شنبه ۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۶

آسیب های حوزه اکران؛ معضلات و راهکارها/۶

سالور: اکران سینما را مافیا کنترل می کند و هرکس بگوید مافیا در سینمای ایران نیست غیرشفاف صحبت می کند

ساسان سالور

سینماپرس: ساسان سالور تهیه کننده سینما در خصوص آسیب های جدی حوزه اکران گفت: اکران سینما را مافیا کنترل می کند و هرکس بگوید مافیا در سینمای ایران نیست دروغ می گوید و غیرشفاف صحبت می کند! تا زمانی که اهتمام جدی از سمت مدیران سینمایی وجود نداشته باشد که جلوی مافیا را بگیرند وضعیت همین است و هیچ تغییری هم در آن حاصل نخواهد شد! واقعاً این چه معنایی دارد که یک فرد همزمان تهیه کننده و پخش کننده و سینمادار و عضو شورای اکران است!؟ این پدیده نادری است که در هیچ کجای دنیا شاهد آن نیستیم!

تهیه کننده فیلم های سینمایی «سه کام حبس» و «هایلایت» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: معلوم است وقتی کسی خودش تهیه کننده باشد، خودش سینمادار باشد، خودش پخش کننده باشد و خودش عضو شورای اکران باشد بیش از آنکه به دیگران و آثار شایسته آن ها توجه کند به اثر خودش توجه می کند! این بدیهی ترین اتفاق است که نباید افرادی که منافع فردی دارند در حوزه سیاست گذاری اکران حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: فردی که تصمیم گیرنده است و خودش صاحب منافع است مگر می تواند عدالت را رعایت کند؟ این افراد هستند که فیلم های فرهنگی که با هزینه های اندک تولید شده اند را در هنگامه اکران له می کنند و با لابی گری های گسترده مانع پخش درست و دیده شدن این آثار توسط مردم می شوند.

سالور با تأکید بر اینکه شایسته سالاری در سینمای ما جایی ندارد تصریح کرد: این ها مسأله امروز و دیروز نیست و سالیان سال است این قبیل اتفاقات در سینمای کشور ما رخ می دهد و علت آن هم سپردن کارها به دست افراد غیرکارشناس و متخصص است و کسانی که با مقوله اکران بیگانه هستند در این حوزه تصمیم گیری می کنند.

این سینماگر متذکر شد: ما هر روز شاهد ریزش بیشتر مخاطب هستیم و این اتفاق تلخ به دلیل سوء مدیریت در سینما است که هم پارتی بازی در آن وجود دارد، هم رانت خواری است و این مسأله منجر فیلمسوزی می شود!

تهیه کننده فیلم های سینمایی «بدرود بغداد» و «تمشک» تأکید کرد: از سوی دیگر عدم حمایت رسانه ملی از آثار سینمایی به جز برخی آثار خاص که نهادهای مهم پشت تولید آن ها هستند باعث شده تا دست فیلمسازان مستقل از داشتن تبلیغات خوب نیز خالی بماند!

وی خاطرنشان کرد: قصه بی عدالتی در حوزه سینما مثنوی هفتاد من است و اگر بخواهیم جزئیات آن را تعریف کنیم ساعت ها زمان می برد. به هر صورت موارد زیادی برای موفق شدن یا نشدن یک فیلم اثرگذار است. باید فیلم خوب باشد و تبلیغات گسترده و خوب داشته باشد، باید سینمای ما به لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری مدرن شود، باید دست مافیا کوتاه شود تا بتوانیم کمی اوضاع را بهبود بخشیم!

سالور در پایان این گفتگو افزود: از سوی دیگر سالن های سینمایی ما بسیار اندک است و باید سالن سازی گسترده در کشور صورت بگیرد تا شاید از این رهگذر بخش عمده ای از مردم که در شهرستان ها امکان سینمارفتن ندارند نیز بتوانند ترغیب شوند و به سینما بروند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.