شنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۹

مدیر سینما آزادی:

سینمای ما مثل صنعت خودروسازی شده است/عمده‌ترین عاملی که مردم را از سینما دور کرد توهین به مخاطب بود

سالن سینما

سینماپرس: مدیر سینما آزادی گفت: اگر شیب نمودار مخاطبان سینما را از دهه ۶۰ تا الان بررسی کنید، می‌بینید که آمار مرتب رو به نزول بوده است. سال ۶۸ زیر موشک باران تهران، مخاطب سینما شاید چند ده برابر مخاطب فعلی بوده است.

به گزارش سینماپرس، سجاد نوروزی مدیر پردیس سینمایی آزادی، روز گذشته مهمان برنامه سینماچی رادیو جوان بود. نوروزی در برنامه «سینماچی»، در پاسخ به پرسش مجری برنامه که «آیا مهم‌ترین دلیل سینما نیامدن مردم گرانی بلیت است؟»، گفت: یکی از دلایل این است اما مهم‌ترین عامل کیفیت پائین آثار است.
نوروزی افزود: در دهه نود یک روندی در سینمای ما شروع شد. شما اگر شیب نمودار مخاطبان سینما را از دهه ۶۰ تا الان بررسی کنید، می‌بینید که آمار مرتب رو به نزول بوده است. سال ۶۸ زیر موشک باران تهران، مخاطب سینما شاید چند ده برابر مخاطب فعلی بوده است.
او تصریح کرد: بخشی از آن به این خاطر بوده که شاید آن زمان تنها تفریح موجود سینما بود، البته رشد رسانه‌های موازی با سینما یکی از دلایل است، ولی به نظر من در دهه ۹۰، عمده‌ترین عاملی که مردم را از سینما دور کرد، توهین به مخاطب بود. توهین به مخاطب به این معنا که ما یک سری تبلیغات را برای یک فیلم تدارک می‌بینیم، مردم به سینما می‌آیند و چیز دیگری می‌بینند.
مدیر سینما آزادی گفت: بی‌نیازی به مخاطب در حوزه تولید و سود بردن تولید کنندگان در زمان تولید و نه در اکران و همچنین بی اهمیت بودن نظر مخاطب، سبب می‌شود که هر چیزی که دلشان می‌خواهد بسازند. سینمای ما مثل صنعت خودروسازی شده است که واردات خودرو ممنوع است و دو شرکت خودروساز می‌گویند آش کشک خاله است.
نوروزی با بیان اینکه راه حل بهبود وضعیت موجود طرح شناوری است گفت: مهم‌ترین و فوری‌ترین راه همین طرح شناوری است. مشکلات معیشتی مردم خیلی جدی‌تر شده است و باید راه حلی برای آن اندیشید. این می‌تواند مسکن کوتاه مدت باشد.
او در ادامه در پاسخ پرسش مجری برنامه سینماچی مبنی بر اینکه آیا از وقتی که قیمت بلیت شناور شد، اقبال مردم به سینما بیشتر شده است، گفت: بله. دقیقا سه‌شنبه‌ها که قیمت بلیت نیم‌بها است و روزهایی که شناور است مخاطب رشد داشته است. اما تا ساختار تولید، نحوه نگرشمان به مخاطب و سیاست‌های ارشاد دگرگون نشود، ما نمی‌توانیم انتظار بهبود داشته باشیم. از طرفی هزینه‌های سینماها هم بالا رفته و برای ما هم کار سخت شده است.
نوروزی درباره صحبت مهران احمدی درباره اینکه باید تا دو سال دیگر کلک سینمای ایران را کنده بدانیم، افزود: «آقای احمدی ارجاعش بیشتر سیاست‌های ارشاد بوده تا وضعیت فعلی و به صدور پروانه‌های ساخت اشاره‌ داشته است. همین الان که به میانه‌های ماه چهارم نزدیک می‌شویم، تولیدی در سینمای ایران نمی‌بینیم. جشنواره قرار است چطور برگزار شود، هنوز نمی‌دانم.
نوروزی سرنوشت سینمای ایران را تا دو سال آینده تعطیلی عنوان کرد و گفت: «با توجه به اشکالات عمده‌ای که در بخش خصوصی در حوزه تولید وجود دارد، همچنین بی‌توجهی سیستماتیک نسبت به ساخت و توسعه زیرساخت و سیاست‌های فعلی در پیش گرفته شده، تا یکی دو سال آینده چیزی به اسم سینما باقی نمی‌ماند.
او ادامه داد: «یک سری از دوستان در ارشاد فکر می‌کنند اگر ما حرفی می‌زنیم از روی مشکلی است، ولی خیر. یک صحنه‌ای وجود دارد، و یک عرصه‌ای پیش روی ماست. این عرصه اقتضاهای خودش را نشان می‌دهد و ما آن چیزی که داریم می‌بینیم را نشان می‌دهیم و حرفی از خودمان نمی‌زنیم. ما حتی نقد نمی‌کنیم، فقط توضیح می‌دهیم و نظر ما شخصی نیست.
نوروزی در آخر گفت: «شما الان در هرجای دنیا که نگاه کنید سینما به معنای فیزیکی، دیگر معنایی ندارد. دوره سینماهای تک سالن و دو سالن گذشته است. مردم می‌خواهند وارد شاپینگ سنتر فرهنگی شوند. کنار سینما چیزهای دیگر هم می‌خواهند ببینند. کتاب فروشی، کافه یا هرچیزی، یعنی سینما از حالتی که صرفا فقط فیلم در آن نمایش داده شود تحول پیدا کند. آیا این چیزها در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی محلی از اعراب دارد؟
برنامه سینماچی به تهیه کنندگی فاطمه شهبندی و سردبیری و اجرای علی مرادخانی، جمعه‌ها ساعت ۱۶ از رادیو جوان پخش می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.