سه‌شنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰

خانه سینما؛ حمایت صنفی یا وادادگی؟/۱۰

علامی: آقای خزاعی عمق مشکلات در خانه سینما عمیق تر از چیزی است که تصور می کنید از خواب بلند شوید/ رغبت نمی کنم پایم را در خانه سینما بگذارم!

ناهید علامی

سینماپرس: ناهید علامی بازرس انجمن چهره پردازان سینمای ایران با انتقاد از معضلات جدی صنوف و رفتار شاه نشینان خانه سینما گفت: آقای خزاعی عمق مشکلات در خانه سینما عمیق تر از چیزی است که تصور می کنید از خواب بلند شوید و دستور تعطیلی این نهاد را بدهید! آقای خزاعی اگر خانه سینما وجود نداشته باشد هیچ ناراحتی برای اهالی سینما به وجود نمی آید چرا که این نهاد هیچ حمایت صنفی از اعضایش ندارد و حتی بارها شاهد بودیم وقتی هنرمندی بیمار بوده و از آن ها خواستیم حمایتی از آن فرد داشته باشند عنوان کرده اند مگر اینجا دارالایتام است؟

طراح چهره پردازی فیلم های سینمایی «قطار آن شب» و «پسر مریم» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بی شک همه اهالی سینما، رسانه و به ویژه مدیران فرهنگی و سینمایی سال ها است در جریان شرایط حاکم و وضعیت معیشت بد هنرمندان هستند اما امروزه این شرایط به واسطه افزایش تورم و مشکلات اقتصادی بدتر شده و معضلات بیشتری گریبان گیر هنرمندان به خصوص کسانی که به آن ها فضای کار داده نمی شود شده است.

وی ادامه داد: شاید اگر امنیت شغلی وجود داشت و کارها به درستی تقسیم می شد همه می توانستند به نحوی روزگار بگذرانند اما افسوس که هیچ امنیت شغلی وجود ندارد و بسیاری از هنرمندان از فعالیت در عرصه سینما کاملاً محروم هستند و همین باعث شده سفره های شان کوچک و کوچک تر بشود.

علامی سپس با طرح این پرسش که طی همه سال هایی که از تأسیس خانه سینما می گذرد وجود این نهاد چه باری از روی دوش هنرمندان برداشته است اظهار داشت: مدیران سینمایی پاسخ دهند این نهاد اگر نباشد چه می شود؟ خانه سینما جز گرفتن حق عضویت و اعطای یک کارت بی ارزش به اهالی سینما چه کاری انجام داده است؟ چرا بودجه ای که به خانه سینما و امثال آن تعلق می گیرد مستقیماً نباید به دست خود هنرمندان برسد؟

این سینماگر سپس با انتقاد شدید از انفعال رسانه های سینمایی گفت: جز سینماپرس هیچ رسانه دیگری را نمی شناسم که دغدغه مندانه در پی رفع مشکلات و معضلات اهالی سینما بوده باشد. چرا سایر رسانه ها ورود نمی کنند و اینقدر نسبت به ما اهالی سینما کم لطف هستند؟ آیا وقت آن نرسیده که همه ما دست به دست هم بدهیم در پی رفع مشکلات و احقاق حقوق حقه مان باشیم؟

وی تصریح کرد: علاوه بر رسانه ها متأسفانه بسیاری از هنرمندان و همکاران ما نیز منفعل شده اند. آن ها با سختی روزگار می گذرانند اما نمی دانم چرا مطالبه گری ندارند و در مورد ظلمی که به آن ها روا می شود سکوت پیشه کرده اند؟ دهه ها است می خواهند امنیت شغلی ایجاد کنند اما عاجز هستند. کجاست امنیت شغلی؟ ما همه جوره مورد بمباران قرار گرفته ایم؛ تا کی باید شاهد این وضعیت وخیم باشیم؟

این چهره پرداز تأکید کرد: مسئولان خانه سینما تمام تلاش شان این است که دلسوزان سینما را کنار بگذارند؛ به همین علت با هر ترفندی سعی کردند خانم ها پروین صفری و زینت رضا را کنار بگذارند و این روزها درصدد حذف من هستند چرا که می دانند ما دغدغه اهالی سینما را داریم و زیر بار زدوبند و ظلم نمی رویم.

علامی خاطرنشان کرد: البته من مدت ها است رغبت نمی کنم پایم را در خانه سینما بگذارم و همیشه این را خواستم که در این خانه بسته شود. من بازرس صنف هستم اما رغبت به حضور در این نهاد ندارم چرا که این نهاد به روح و روان ما تعرض کرده است! من می خواهم با صدای بلند به مدیران سینمایی بگویم که تعرض فقط جنسی نیست و گاهی روح و روان ما توسط نامدیران مورد تعرض قرار می گیرد که یک نمونه آن اخیراً درخواستی برای ارائه قرارداد طی سال های اخیر بود و ما را تهدید کردند که اگر قرارداد ندهید عضویت تان را تعلیق می کنیم در صورتی که این درخواست برخلاف اساسنامه است.

وی در پایان این گفتگو افزود: در پایان از آقای خزاعی می خواهم به صورت جدی پیگیر ارائه گزارشات مالی از سوی هیأت مدیره این نهاد باشند چرا که سال ها است هیچ گزارش مالی شفافی از سوی خانه سینما ارائه نشده و این بسیار مهم است که رسانه ها و اهالی سینما در جریان گزارشات مالی خانه سینما قرار بگیرند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.