جمعه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰

دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران؛

اعلام جزئیات بخش «چشم‌انداز» جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران

اندر احوال یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران (۱)

سینماپرس: بخش «چشم‌انداز» دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران به شیوه غیررقابتی از میان تولیدات کشورهای مختلف برگزار می‌شود.

به گزارش سینماپرس، بخش «چشم‌انداز» دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران با تاکید بر جنبه‌های آموزشی و اطلاعاتی، به شیوه غیررقابتی و با گزینش از میان تولیدات کشورهای مختلف برگزار می‌شود.

در بخش «چشم انداز» موضوع‌هایی مانند استعدادهای نوپا، تبیین جایگاه پویانمایی در آثار تبلیغی، مروری بر آثار یک فیلمساز و مواردی از این دست مورد توجه قرار می‌گیرد.

«خیال نقش: مروری بر آثار کوجی یامامورا»، «در طول مسیر: چهارده انیمیشن کوتاه بی‌کلام از ژرژ شوئیزگبل»، «مروری بر انیمیشن‌های مدرسه فیلم فامو»، «پیشرو در ایران: شرکت گنبد کبود» و «سرزمین آفتاب تابان: انیمیشن مستقل در ژاپن» برای بخش «چشم‌انداز» دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران درنظر گرفته شده‌اند.

چشم‌انداز ۱

«خیال نقش: مروری بر آثار کوجی یامامورا»

۹ فیلم کوتاه از کوجی یامامورا فیلمساز مطرح ژاپنی در تاریخ ۹ خرداد ۱۴۰۱ و از ساعت ۱۷ در سینما آسمان واقع در خیابان فاطمی، خیابان حجاب، مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نمایش در می‌آید.

کوجی یامامورا بیش از چهل سال است که با بهره‌گیری از تکنیک‌ها و روش‌های مختلف داستان‌پردازی به ساخت انیمیشن مشغول است. فیلم‌های او گستره‌ای از آثار تمثیلی، ادبی و فراداستان «متافیکشن‌ «های واقعی تا تجربه‌هایی مطلقا تصویری دارند. روایت در آثار او چند لایه و چند وجهی و کنکاشی دیگرگونه در باب ماهیت انیمیشن است. فیلم‌های او در بسیاری از جشنواره‌های جهان جوایز و افتخارهایی کسب کرده‌اند که از جمله آن می‌توان به فیلم نامزد اسکار «کوه سر» اشاره کرد. فیلم‌های این برنامه به ترتیب سال ساخت به نمایش درخواهد آمد.

چشم‌انداز ۲

«در طول مسیر: چهارده انیمیشن کوتاه بی‌کلام از ژرژ شوئیزگبل»

۱۴ انیمیشن کوتاه بی‌کلام از ژرژ شوئیزگبل فیلمساز سوییسی در تاریخ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ و از ساعت ۱۹ در سینما آسمان نمایش داده می‌شود.

فیلم‌های شوئیزگبل که همواره از اجرای فنی چیره‌دستانه‌ای برخوردارند با رویکرد بازیگوشانه‌شان به روایت، صورت‌گرایی «فرمالیسم» چشمگیر و پیوند ظریف موسیقی و تصویر خود شناخته می‌شود. شوئیزگبل دانش‌آموخته هنرهای تجسمی است و در سال ۱۹۷۴ اولین فیلم خود را با نام «پرواز ایکاروس» ساخت و همین اثر آغازگر کارنامه‌ای شد که هم اینک بیست فیلم در آن دیده می‌شود؛ فیلم‌هایی که جوایز متعددی را از جشنواره‌های معتبر بین‌المللی از جمله کن، انسی، زاگرب، هیروشیما، اشتوتگارت، اُتاوا و اسپینیو کسب کرده‌ است.

چشم‌انداز ۳

«مروری بر انیمیشن‌های مدرسه فیلم فامو»

۱۳ فیلم کوتاه تولید شده در مدرسه فیلم فامو در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ و از ساعت ۸:۳۰ در سینما کانون واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان خالد اسلامبولی، نبش کوچه چهارم نمایش داده می‌شود.

مدرسه فیلم و تلویزیون آکادمی هنرهای اجرایی پراگ (فامو) یکی از سه دانشکده آکادمی هنرهای اجرایی پراگ (دامو، فامو و هامو) و پنجمین مدرسه با قدمت اروپا است. فیلم‌های دانشجویان این مدرسه همه ساله در جشنواره‌های معتبر بین‌المللی فیلم، جوایز و افتخارات متعددی کسب می‌کنند. تحصیلات در این مدرسه شامل دو بخش عملی و نظری است و به دلیل همین ساختار آموزشی دانشجویان مجموعه جامعی از دانش و مهارت‌های لازم برای فعالیت در تمامی حوزه‌های سینما، تلویزیون، عکاسی و رسانه‌های جدید را فرا می‌گیرند.

چشم‌انداز ۴

«پیشرو در ایران: شرکت گنبد کبود»

۱۳ اثر تولید شده در شرکت گنبد کبود در تاریخ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ و از ساعت ۱۵ در سینما آسمان به نمایش درمی‌آید.

استودیو گنبد کبود در سال ۱۳۸۶ با هدف تولید انیمیشن‌های باکیفیت تاسیس شد و همزمان با توسعه آن، ساخت انیمیشن‌های تاثیرگذار و ارتقای جایگاه انیمیشن ایران مورد هدف قرار گرفت. تعدادی از آثار تولید شده در استودیو گنبد کبود توانسته‌اند به جشنواره‌های مطرح ایرانی و خارجی راه پیدا کرده و جوایزی به ارمغان بیاورند. انیمیشن کوتاه «استریپی» اولین انیمیشن ایرانی راه یافته به اسکار و سریال انیمیشنی «روبی و جوجه‌ها» از شاخص‌ترین تولیدات این استودیو است.

چشم‌انداز ۵

«سرزمین آفتاب تابان: انیمیشن مستقل در ژاپن»

۹ انیمیشن ژاپنی این بخش در تاریخ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ و از ساعت ۱۰:۳۰ در سینما آسمان نمایش داده می‌شود.

انیمیشن مستقل در سینمای ژاپن سابقه‌ای دیرینه دارد که سرآغاز آن به سال ۱۹۱۷ باز می‌گردد. این سینما پس از جنگ در دهه شصت میلادی نقطه عطف جدیدی را از سر گذراند و در دهه هشتاد به اوج خود رسید.

برنامه امسال دوسالانه پویانمایی تهران مشتمل بر آثاری از کیهاچیرو کاواموتو و تاکو فوروکاوا و عمدتا بر آثار کارگردانان مستقل انیمیشن معاصر دهه ۲۰۱۰ متمرکز است.

اسامی فیلم‌های حاضر در این بخش در ادامه اعلام خواهد شد.

دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران به دبیری محمدرضا کریمی‌صارمی ۸ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.