دوشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۴

سینماگران از بحران مخاطب در سینما می گویند؛

انتقاد از بی تدبیری در جذب مخاطب/ سینما نیاز به تنوع ژانر دارد

گودرزی-مصباح-احمدلو-صباغ زاده-خاچیکیان-لشکری قوچانی-سیدزاده-لطفی-موتمن-فلاح پور

سینماپرس: تعدادی از سینماگران مطرح کشور متذکر شدند: وقتی تعدادی حداقلی و استثنایی وجود دارند و با زدوبند و رانت و روابط فیلم می سازند و اصلاً پخش و اکران برایشان مهم نیست وضعیت سینما بهتر از این نمی شود؛ اغراق نیست اگر بگوییم سینمای ایران امروز در بحرانی ترین مقطع تاریخ خود به سر می برد چرا که ما حتی در دوران دفاع مقدس یا مواقعی که سینما با بحران مخاطب روبرو شده هرگز مثل امروز شاهد ریزش انبوه مخاطب نبودیم.

به گزارش سینماپرس وضعیت سینماها در حال حاضر بحرانی ترین از هر مقطع دیگری است؛ در حالی که طی سال های قبل نیز تنها حدود ۴-۵ درصد افراد جامعه به سینما می رفتند امسال این میزان تنها به حدود ۱ درصد رسیده و این یعنی مرگ سینما! متأسفانه در این میان مدیران سینمایی منفعل تر از همیشه عمل کرده و هیچ راهکاری برای نجات سینما اندیشه نکردند و حتی تلاش کردند تا مرگ سینما را با افزایش قیمت بلیت در این اوضاع اسفبار اقتصادی جدی تر کنند.

در همین راستا سینماپرس با ۱۰ تن از کارگردانان، تهیه کنندگان و منتقدان سینمای ایران آقایان: جعفر گودرزی، محمدرضا مصباح، شاهد احمدلو، مهدی صباغ زاده، ادوین خاچیکیان، منصور لشکری قوچانی، سیدامیر سیدزاده، محمدرضا لطفی، فرزاد موتمن و اسماعیل فلاح پور در این باره گفتگو کرد و ماحصل نظرات این سینماگران برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

انتقاد از بی تدبیری در جذب مخاطب/ سینما نیاز به تنوع ژانر دارد

جعفر گودرزی رئیس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در پی عدم استقبال چشمگیر مردم از فیلم های اکران نوروزی و حضور حدود تنها یک درصد از افراد جامعه در سالن های سینما گفت: ناقوس شوم مرگ سینما به صدا درآمده است و اگر وضعیت به همین منوال بخواهد ادامه پیدا کند به زودی شاهد مرگ قطعی سینما خواهیم بود. عدم حضور مردم در سالن های سینما هیچ ارتباطی به کرونا ندارد چرا که همین مردم از حضور در رستوران و پاساژ و سفر و... نمی ترسند! متأسفانه وضعیت سینما و به طور کل وضعیت فرهنگ و هنر در کشور ما بسیار پیچیده تر از این حرف ها است، سینما در سبد خانوار ما جایی ندارد و این مسأله بسیار دردناک است.

محمدرضا مصباح تهیه کننده سینما در این باره اظهار داشت: علت اصلی عدم استقبال مردم از از اکران نوروزی افزایش بی رویه قیمت بلیت سینما است؛ شما تصور کنید مثلاً یک خانواده بخواهند به صورت دسته جمعی برای تماشای یک فیلم به سینما بروند، رقمی که باید تنها برای تهیه بلیت بپردازند رقم قابل تأملی است که از توان شان خارج است و از این رو بنده معتقدم مصلحت نبود تا یک باره بلیت سینماها با چنین افزایش قیمتی مواجه شود. مسئولان و سیاست گذاران سینما باید با شیب ملایمی نرخ بلیت سینماها را افزایش می دادند تا یک باره مردم با شوک قیمت مواجه نشوند و ریزش مخاطب در سالن های سینما چنین بحرانی نشود.

شاهد احمدلو بازیگر و کارگردان سینما در گفتگو با سینماپرس تصریح کرد: من مدت ها قبل گفتم سینما در کشور ما مرده و دیگر سینمایی وجود ندارد؛ وقتی تعدادی حداقلی و استثنایی وجود دارند و با زدوبند و رانت خواری و روابط با این نهاد و آن سازمان فیلم می سازند و اصلاً پخش و اکران برایشان مهم نیست وضعیت سینما بهتر از این نمی شود؛ من و امثال من تماشاچیان این استادیوم هستیم و الکی دلمان را خوش کرده ایم در صورتی که هیچ دلخوشی در این سینما وجود ندارد. تصمیمات نادرست مدیران و عمل نکردن به شعارها و وعده های شان باعث دوری مردم از سینما شده است. مدیران و مسئولان و تصمیم گیرندگان اصلی سینمای ایران باید راهکار مناسب برای آشتی مجدد مردم با سینما را بر اساس پیشنهاداتی که از سوی سینماگران با تجربه می شود پیدا کنند.

انتقاد از بی تدبیری در جذب مخاطب/ سینما نیاز به تنوع ژانر دارد

مهدی صباغ زاده تهیه کننده و کارگردان سینما در پی عدم استقبال چشمگیر مردم از فیلم های اکران نوروزی و حضور حدود تنها یک درصد از افراد جامعه در سالن های سینما گفت: موضوعات تکراری، شرایط بد اقتصادی کشور و سفرهای نوروزی مانع حضور گسترده مخاطبان در سالن های سینما شد؛ از سوی دیگر افزایش قیمت بلیت نیز در عدم استقبال مردم از فیلم های اکران نوروز بی تأثیر نبود و مشخص نیست با این شرایط پیش رو تکلیف سینما در آینده چه خواهد شد! متأسفانه چند سال است که مردم بیشتر به سمت تماشای آثار نازل و سطحی گرایش پیدا کرده اند و ذائقه مردم به شدت دچار تنزل شده از این رو فیلم های جدی و خانوادگی و دغدغه مند دیگر نمی توانند مخاطبان را اقناع کنند؛ سینمای فرهنگی و اندیشمند روز به روز بیشتر به سمت اضمحلال و نابودی می رود و این سینمای کمدی های سطحی است که باعث می شود اندکی افراد همچنان به سینما بروند.

انتقاد از بی تدبیری در جذب مخاطب/ سینما نیاز به تنوع ژانر دارد

ادوین خاچیکیان تدوین گر و کارگردان سینما در این باره اظهار داشت: متأسفانه معضلات سینمای ایران بسیار ریشه دار و عمیق است و در یک بحث کوتاه مدت نمی توان تمامی معضلات سینما را که امروزه باعث ریزش شدید مخاطب شده است عنوان کرد؛ آنچه مهم است اینکه اگر قرار باشد سینما با همین رویه پیش برود به زودی شاهد نابودی مطلق هنرهفتم خواهیم بود. مشخص است وقتی بلیت سینماها به یک باره حدود ۵۰ درصد گران می شود قدرت خرید مخاطب در این اوضاع بحرانی اقتصادی به شدت پایین می آید و مردم ترجیح می دهند به جای هزینه کردن برای رفتن به سینما بخشی از مشکلات زندگی شان را بررطرف کنند.

انتقاد از بی تدبیری در جذب مخاطب/ سینما نیاز به تنوع ژانر دارد

منصور لشکری قوچانی تهیه کننده سینما متذکر شد: فقدان تبلیغات جدی برای آثار سینمایی یکی از عللی است که باعث دوری مردم از سالن ها شده و عدم رایزنی مدیران سازمان سینمایی با سایر نهادهای حاکمیت برای تبلیغات آثار سینمایی باعث مهجور شدن بیش از پیش سینما شده است. راهکار نجات سینما از بحران کنونی تبلیغات است. بخشی از این تبلیغات بر عهده سازمان صدا و سیما است، بخش دیگری بر عهده شهرداری و بخش دیگری بر عهده وزارت ارتباطات اما متأسفانه هیچ یک از این نهادها به سینما کمک نمی کنند. این اتفاق هم دو دلیل دارد اول اینکه هر نهادی تنها به فکر درآمدزایی برای خویش است و دوم اینکه مدیران سینمایی تدبیری برای رایزنی و ایجاد تعامل با این نهادها ندارند.

انتقاد از بی تدبیری در جذب مخاطب/ سینما نیاز به تنوع ژانر دارد

سیدامیر سیدزاده تهیه کننده سینما در پی عدم استقبال چشمگیر مردم از فیلم های اکران نوروزی و حضور حدود تنها یک درصد از افراد جامعه در سالن های سینما گفت: اوضاع سینما روز به روز بدتر و بحرانی تر می شود و متأسفانه هیچ تدبیری برای بهبود این وضعیت اسفبار وجود ندارد بنده معتقدم اگر بخواهیم به همین صورت پیش برویم بدون شک به زودی شاهد مرگ سینما در ایران خواهیم بود و باید فاتحه سینما را برای همیشه بخوانیم. کار از دست همه در رفته و هیچ کس چاره ای برای نجات سینما از وضعیت وخیمی که دارد نمی کند! اگر قرار بود نسخه ای برای درمان سینما پیچیده می شد باید طرح هایی ارائه می شد تا جلوی ریزش شدید مخاطب در سینما گرفته شود که متأسفانه شاهد چنین طرح هایی نیستیم.

انتقاد از بی تدبیری در جذب مخاطب/ سینما نیاز به تنوع ژانر دارد

محمدرضا لطفی کارگردان سینما به سینماپرس گفت: اغراق نیست اگر بگوییم سینمای ایران امروز در بحرانی ترین مقطع تاریخ خود به سر می برد چرا که ما حتی در دوران جنگ یا مواقعی که سینما با بحران مخاطب روبرو شده هرگز مثل امروز شاهد ریزش انبوه مخاطب نبودیم و هنرهفتم چنین بحرانی را هیچ گاه تجربه نکرده بود. ما در شرایط اقتصادی بدی به سر می بریم و طبیعی است که برای خانواده ها خورد و خوراک و مسکن و هزینه های جاری و روزمره زندگی از جمله اجاره خانه و حمل و نقل و... به سینما رفتن ارجحیت داشته باشد. امروز اگر یک خانواده ۴ نفره بخواهد به سینما برود با هزینه های جاری باید حدود ۵۰۰ هزار تومان هزینه کند و این هزینه کرد از عهده و توان مردم خارج است.

انتقاد از بی تدبیری در جذب مخاطب/ سینما نیاز به تنوع ژانر دارد

فرزاد موتمن کارگردان سینما در این خصوص اظهار داشت: از نظر من روزهای بدتری هم برای سینمای کشور در پیش است و اگر مدیران سینمایی با همین روش فعلی بخواهند سینما را اداره کنند آینده سینما را سیاه تر از سیاه می بینم و هیچ امیدی به بهبود اوضاع آن ندارم. مسئولان سینمایی باید اجازه دهند بخش خصوصی نفس بکشد به شکل طبیعی که در دنیا وجود دارد. تهیه کنندگان برای تولید یک فیلم باید از جیب خودشان پول بدهند. فیلم ها باید با فروش واقعی روبرو شوند تا شاید از این رهگذر شرایط کاری طبیعی به وجود آید.

انتقاد از بی تدبیری در جذب مخاطب/ سینما نیاز به تنوع ژانر دارد

اسماعیل فلاح پور کارگردان سینما در پی عدم استقبال چشمگیر مردم از فیلم های اکران نوروزی و حضور حدود تنها یک درصد از افراد جامعه در سالن های سینما گفت: عدم اقبال مخاطبان از فیلم ها ناشی از سیاست های غلط یک دهه اخیر است؛ متأسفانه سیاست گذاران و مدیران سینمایی در این سال ها به واسطه فرمایشی کردن سینما مردم را از سالن ها دور کردند و تا زمانی که این سیاست غلط اصلاح نشود نمی توان امید چندانی به استقبال مخاطبان از فیلم ها داشت. دهه ها است ما تنوع ژانر در سینما نداریم این در حالی است که در دهه ۶۰ و در دوران ۸ سال دفاع مقدس تنوع ژانر بسیاری وجود داشت. متأسفانه سینمای ایران یا مملو از فیلم های ارگانی است یا ملودرام های هندی و ترکی و طنزهای سخیف! این روش غلط است و خود به خود مردم را از سینماها دور کرده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.