یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۶

ضرورت پرداختن به موضوعات دینی و مذهبی در سینما و تلویزیون/۳

نیرومند: رد پای دین و مذهب باید در تولیدات فرهنگی و هنری کشور دیده شود/ اولویت جدی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باید ترویج دین باشد

محمدحسین نیرومند

سینماپرس: محمدحسین نیرومند مشاور هنری و سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همزمان با شب های قدر و ایام سوگواری شهادت امیر المومنین حضرت علی (ع) گفت: غفلت جدی در تمامی ارکان و حوزه های فرهنگی و هنری کشور باعث شده تا کمتر شاهد تولیدات متناسب با ارکان های دینی باشیم و این در حالی است که رد پای دین و مذهب باید در تمامی تولیدات فرهنگی و هنری کشور دیده شود.

مدیرعامل پیشین انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: کار فرهنگ ساختن است؛ وظیفه ذاتی فرهنگ توجه به مسائل دینی است که جزو ضروریات جامعه محسوب می شود اما متأسفانه هیچ گاه این اتفاق به درستی رخ نداده چرا که ما همواره مفاهیم را به صورت جزئی نگر دیدیم و این در حالی است که فرهنگ و هنر در تمامی ارکانش باید مروج دین و مذهب باشد.

وی ادامه داد: متأسفانه مشکل عدم پرداختن به دین و مذهب در تمامی نهادها، سازمان ها و ارگان ها دیده می شود؛ ما در رسانه ملی شاهد غفلت جدی نسبت به این موضوع هستیم. مثلاً مدیران رسانه ملی بر این تصورند که اگر شبکه قرآن وجود دارد مفاهیم قرآنی نباید در سایر شبکه ها تسری پیدا کند در صورتی که چنین نیست و باید همه تولیدات رسانه ملی در جمهوری اسلامی ایران دینی و قرآنی باشند.

نیرومند با تأکید بر اینکه مفهوم دین باید در زندگی مردم جاری و ساری شود اظهار داشت: ما باید در ی نهادینه کردن این اتفاق باشیم که هر برنامه فرهنگی و هنری زمانی که تولید می شود پرداختن به دین و مذهب در ذات آن برنامه باشد. این باعث تأسف است که امروزه نه در سینما و تلویزیون و نه در سایر حوزه های فرهنگی و هنری دیگر دین جزو اولویت ها نیست.

این کارشناس فرهنگی با تأکید بر اینکه اولویت جدی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باید ترویج دین باشد تصریح کرد: متأسفانه ما از بدو وقوع انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگی و هنری کشور شاهد کم کاری های جدی بودیم و این کم کاری ها امروزه کار ما را به جایی رسانده که باید از فقدان دین در تولیدات فرهنگی و هنری دریغ و افسوس بخوریم. ما در حوزه های دینی کار جدی نکردیم و امروز باید با همت عالی سعی در رفع این نقصان داشته باشیم.

نویسنده کتاب های «مدیریت چشم مخاطب» و «مبانی فرم فیلم» در پایان این گفتگو افزود: وقتی قرآن می آید و می خواهد انسان را درست کند حتماً امید دارد که انسان درست می شود. ما هم باید امید داشته باشیم اما اینکه چطور می توانیم این هدف عالی را پیش ببریم به هوشمندی مسئولان و فعالیت تخصصی آن ها باز می گردد. در قدیم حتی در معماری ها هم مفاهیم قرآنی وجود داشته اما امروز این مفهوم به فراموشی سپرده شده و ما باید دست در دست هم دهیم و این مفهوم را احیاء کنیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.