جمعه ۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۳

اظهار نظر جالب نویسنده فیلم دیپورت شده «اوج»؛

ابیلی: «چهلمین جشنواره فیلم فجر» یکی از ضعیف‌ترین جشنواره‌هاست/یک‌سری مسائل پشت پرده باعث شد تا «مسیح، پسر مریم» حذف شود!

فیلم سینمایی «مسیح، پسرمریم»

سینماپرس: امیر ابیلی، نویسنده «مسیح، پسر مریم» معتقد است که دوره بهروز افخمی به پایان رسیده و ایشان نمی‌تواند به جای همه اعضای هیئت انتخاب جشنواره فیلم فجر، اظهار نظر کند.

به گزارش سینماپرس، «مسیح پسر مریم» به کارگردانی علی جعفرآبادی و تهیه‌کنندگی مهدی فرجی و جلیل شعبانی، نتوانست در چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کند که همین رویداد، حواشی زیادی را برای این فیلم تولیدی سازمان اوج، پیش آورد.

در ابتدا که اسامی فیلم‌های جشنواره امسال اعلام شد، مهرداد معظمی، مدیر روابط عمومی سازمان هنری رسانه‌ای اوج، در واکنش به حذف فیلم از جشنواره توییتی منتشر کرد و نوشت: «توصیه کرده بودند فیلم «مسیح، پسرمریم» با موضوع فساد در دوره پهلوی را از جشنواره فیلم فجر خارج کنید، چون امکان صدور پروانه نمایش برای این فیلم وجود ندارد!؟ در فرصتی بعد از اتمام مراحل فنی، اکرانی برای اهالی رسانه خواهیم داشت تا خودشان درباره فیلم قضاوت کنند.»

در واکنش به این صحبت، بهروز افخمی، از اعضای هیئت انتخاب چهلمین جشنواره فیلم فجر در این‌باره توضیح داد: «این فیلم داستان یک فاحشه‌خانه پیش از انقلاب است که هر چند زنان این فیلم در سکانس‌هایی کلاه‌گیس به سر دارند، اما همه می‌دانیم فاحشه‌ها دکمه پیراهن‌شان را تا بالای گردن نمی‌بندند و پوشش دیگری دارند. در کل نمی‌توان در سینمای ایران تصویر درستی از آن‌ها نشان داد و در این فیلم زنان فاحشه با این پوشش، خنده‌دار و غیرقابل باور نشان داده شده‌اند.»

پس از این صحبت‌ها، محسین دریالعل، یکی از مدیرانِ سازمان اوج، نشستی مطبوعاتی برگزار کرد و صحبت‌های بهروز افخمی را مورد نقد قرار داد و گفت برخی با این سازمان به طور ساختاری مشکل دارند که در برخورد با فیلم «مسیح، پسر مریم» خودش را نشان داده است.

بهروز افخمی نیز در پاسخ به صحبت‌های محسن دریالعل به خبرآنلاین گفت: «من با اوج مشکل ساختاری ندارم. حرف‌های دریالعل را برایم گفتند و شنیده‌ام. اشکالی ندارد، جوابی به آنها نمی‌دهم بالاخره جوان هستند حالا چند تا فیلم خراب می‌کنند و بعد یاد می‌گیرند و راه می‌افتند. مسئله ما خود فیلم بود. «مسیح پسر مریم»، اصلا فیلم خوبی نیست، مانند نقاشی بچه‌ها است.»

چند روز پیش، امیر ابیلی، نویسنده فیلم «مسیح، پسر مریم»، مهمانِ خبرآنلاین بود که با او درباره اتفاقات اخیر و نظرات بهروز افخمی، گفت‌وگو کردیم.

آیا انتظار داشتید که فیلم «مسیح پسر مریم» با حاشیه مواجه شود؟

به این دلیل که فیلم سینمایی «مسیح پسر مریم» سوژه ملتهبی دارد، انتظار داشتیم که با حاشیه همراه باشد. اما بهتر است کمی صبر کنیم، تا فیلم‌های جشنواره پخش شوند و حتما بچه‌های اوج هم یک اکران برای اهالی رسانه می‌گذارند تا کیفیت «مسیح پسر مریم» را ببینید. من نمی‌گویم این فیلم شاهکار است، اما می‌توانست در جشنواره حضور داشته باشد. اما یک‌سری مسائل پشت پرده باعث شد تا حذف شود.

نمایی از فیلم «مسیح، پسر مریم»

در حال حاضر یک مجادله‌ای بین عوامل فیلم «مسیح پسر مریم» و بهروز افخمی است که هر کسی یک چیزی می‌گوید.

بهروز افخمی به یک نکته‌ای اشاره کرد؛ آن هم این بود که «مسیح پسر مریم» کیفیت لازم را نداشته است. موضوع اول این‌که ایشان نمی‌تواند به نمایندگی از تمام اعضای هیئت انتخاب اظهار نظر کند و موضوع دوم این‌که مسئله‌ای که سازمان سینمایی و مدیرانش به این فیلم وارد کردند، مسئله حجاب بود که گفتند اگر شما پروانه نمایش بگیرید و مشکل حجاب را هم حل کنید، فیلم موردی ندارد. اما بسیاری از روحانیون صاحب نام این اثر را دیده و گفته بودند که هیچ مشکلی ندارد. وقتی این بهانه گرفته شد، یک‌باره گفتند فیلم کیفیت ندارد.

یعنی افخمی را در جایگاهی نمی‌بینید که در باره کیفیت یک فیلم نظر دهد؟

فیلم آخر آقای افخمی هم در این چند روز اکران شد و بازخودها نسبت به «فرزند صبح» را دیدیم و خواندیم و متوجه شدیم که چه کسی درباره چه چیزی اظهار نظر می‌کند. من فکر می‌کنم دوره آقای افخمی گذشته و دیگر نظرات‌شان چندان معتبر نیست.

البته از یک منظر دیگر، خودشان هم اعلام کردند که دوره‌شان به پایان رسیده و از فیلمسازی در سینمای ایران خداحافظی کردند.

ایشان متوجه شدند که دوره‌شان به پایان رسیده است. آقای افخمی دوسال پیش یک سریالی را برای شبکه پنج ساخته و هنوز نتوانسته آن را جمع کند. من فکر می‌کنم این‌که چنین آدمی در چهلمین جشنواره فیلم فجر، معتبرترین فرد هیئت انتخاب است، کل جشنواره را زیر سوال می‌برد.

آقای افخمی در مصاحبه با خبرآنلاین اشاره کردند «من با اوج مشکل ساختاری ندارم. حرف‌های دریالعل را برایم گفتند و شنیده‌ام. اشکالی ندارد، جوابی به آنها نمی‌دهم بالاخره جوان هستند حالا چند تا فیلم خراب می‌کنند و بعد یاد می‌گیرند و راه می‌افتند»، پاسخ شما چیست؟

به نظر می‌رسد که ایشان فیلمسازی را فراموش کرده‌اند. البته آقای افخمی فیلمساز بسیار خوبی است، من فیلم «شوکران» و «تختی» را که ایشان ساخته‌اند، بسیار دوست دارم اما اکنون دوره‌ای نیست که بهروز افخمی، آدم معتبر یک جشنواره باشد.

نظرتان درباره هیئت انتخاب جشنواره چیست؟

بسیار سطح پایین بود.

یعنی به نظر شما انتخاب‌ها هم سطح پایین بوده است؟

به نظر من چهلمین جشنواره فیلم فجر، یکی از ضعیف‌ترین جشنواره‌هاست، چون آثار فیلمسازانی مثل وحید جلیلوند، علی زرنگار هومن سیدی، اکتای براهنی، سعید روستایی و مانی حقیقی که قوی هستند، در جشنواره حضور ندارند.

«مسیح پسر مریم» به عنوان یک فیلم کم هزینه، که کارگردانش هم فیلم اولی است، حرفی برای گفتن دارد. بودجه این فیلم ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است در صورتی که بودجه فیلمی مانند «فرزند صبح» در آن زمان دو میلیارد و خورده‌ای بود که با حساب جدید، حدود ۷۰ میلیارد تومان در می‌آید. همچنین شنیده می‌شود فیلم «دسته دختران» ساخته منیر قیدی بالای ۲۰ میلیارد تومان و فیلم سعید روستایی بالای ۳۰ میلیارد تومان بودجه داشته و در مقایسه با این مبالغ، ساخت فیلمی با ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان، لو باجت(کم هزینه) است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.