شنبه ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴

نقش مقاومت اسلامی در سینما و تلویزیون/۳

اسلاملو: تولید آثار سینمایی در خصوص مقاومت اسلامی تقابل با جنگ نرم و تهاجم فرهنگی بیگانگان است/ آقایان مدیر عمل گرا باشید!

محمدرضا اسلاملو*

سینماپرس: محمدرضا اسلاملو کارگردان سینما در آستانه دومین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی در خصوص جایگاه و نقش مقاومت اسلامی در سینما و تلویزیون گفت: تولید آثار سینمایی در خصوص مقاومت اسلامی تقابل با جنگ نرم و تهاجم فرهنگی بیگانگان است و از این رو مدیران فرهنگی و سینمایی جمهوری اسلامی ایران باید تمام بودجه، نیرو و توان خود را برای تولید آثار با محور مقاومت اسلامی به کار گیرند، ما نباید فراموش کنیم که سینما ابزاری ارزشمند برای ترویج فرهنگ است و باید از این طریق فرهنگ مقاومت را در جهان بسط و گسترش دهیم.

کارگردان فیلم های سینمایی «شهابی از جنس نور» و «باغ سید» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در اقصی نقاط جهان سیاست گذاران سینما برای خود دست به خلق قهرمان های دروغین می زنند تا کشورهای خود را مهم جلوه دهند؛ در خصوص جنگ های جهانی تا کنون به کرات در سینمای هالیوود و اروپا فیلم های متعدد تولید شده است که رسماً به زور سعی کرده اند برای خود دست به خلق قهرمان و حماسه سازی بزنند.

وی در همین راستا ادامه داد: اما ما با اینکه کشورمان سرشار از قهرمانان واقعی و بزرگ مانند یکایک رزمندگان، جانبازان و شهدای ۸ سال دفاع مقدس، مدافعان حرم، نیروهای بسیج، نظامی و امنیتی و... است تاکنون آنچنان که باید به این مضامین نپرداخته ایم و فقط حرف می زنیم و شعار می دهیم!

اسلاملو سپس با انتقاد شدید از مدیران سخن ور که هیچ عملی برای پیشرفت و ارتقای سینمای ارزشمند مقاومت انجام نداده و نمی دهند تصریح کرد: آقایان مدیر تا کی می خواهید شعار بدهید و حرف بزنید؟؛ کمی عمل گرا باشید! تنها مدیری می تواند دست روی دست بگذارد و هیچ کاری انجام ندهد که مرعوب سینمای غرب باشد! تنها مدیری می تواند هیچ اقدامی برای رشد و توسعه سینمای مقاومت نکند که باور به مقاومت نداشته باشد، پس شما اگر خود را باورمند می دانید سریعاً برای تولید ده ها اثر ارزشمند در این حوزه اقدام کنید و نیروهای زبده را برای تولید این فیلم ها به کار بگیرید.

این سینماگر اظهار داشت: بی تردید پا گذاشتن در این عرصه می تواند مانند هر عرصه دیگری آزمون و خطا داشته باشد؛ این طبیعی است و هیچ اشکالی ندارد! آنچه اشکال دارد عمل نکردن و منفعل بودن است.

وی تأکید کرد: از همین امروز بیایید و حداقل همزمان ۱۰ پروژه مهم در خصوص مقاومت اسلامی را شروع کنید. ممکن است چند تا از این پروژه ها موفق از آب درنیایند خوب این هیچ عیبی ندارد. مگر در جنگ های نظامی همه هواپیماهایی که به قصد حمله به دشمن بلند می شوند سالم برمی گردند؟ آنجا جنگ نظامی است و اینجا جنگ فرهنگی و برای جنگ فرهنگی هم باید همانند جنگ نظامی هزینه شود.

اسلاملو متذکر شد: بی تردید کاربرد جنگ فرهنگی از کاربرد جنگ نظامی در دنیای امروز بسیار بیشتر است. ما با این کارها است که می توانیم فرهنگ برتر شویم و برد فرهنگی داشته باشیم. ما نباید مثل غربی ها فقط پیروزی نظامی در فیلم ها مدنظرمان باشد و باید در پی نشان دادن پیروزی های فرهنگی در آثارمان نیز باشیم.

این کارگردان سینما در پایان این گفتگو خاطرنشان کرد: حماسه سازان ما چند وجهی هستند و تنها بعد نظامی نداشتند. این ها همزمان عارف مسلکانی بودند که لباس رزم پوشیدهند. این ها نگاه منجی گرایانه و عرفانی به جنگ داشتند، این ها می خواستند حق پیروز و باطل سرنگون شود و پرداختن به این موضوعات در فیلم ها می تواند آن آثار را بسیار جذاب و تماشایی کند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.