شنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۸

انسیه شاه‌حسینی:

با شکل‌گیری «جشنواره فیلم فجر» یک انقلاب نوین در دل سینمای ایران پدید آمد

جشنواره فیلم فجر 1399

انسیه شاه‌حسینی گفت: رویکرد متولیان فرهنگی دولت سیزدهم، به اهداف فرهنگی ترسیم‌شده در گام دوم انقلاب نزدیک است.

به گزارش سینماپرس، انسیه شاه‌حسینی کارگردان، در گفت‌وگو با خبرنگاران جوان، درباره چشم‌انداز چهلمین جشنواره فیلم فجر گفت: چهل سالگی، فرصتی است که هم می‌توان به مسیر رفته نگاه کرد و هم به مسیر پیش‌رو. چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر نیز چنین موقعیتی دارد به طوری که در پایان این دوره، می‌توان دید جشنواره در کدام نقطه ایستاده است.

او افزود: جشنواره فیلم فجر هر سال در بین کشمکش دولت‌ها مورد کم لطفی قرار گرفته است. واقعیت آن است که خروجی هر سال این رویداد سینمایی، به باور مسئولان و مدیران برگزار کننده آن برمی‌گردد. هرچقدر مدیران وقت به اندیشه‌های انقلابی نزدیک باشند، جشنواره به سمت و سوی مطلوب پیش خواهد رفت. به همین دلیل با قاطعیت می‌توان گفت خروجی متلاطمی که این سال‌ها در جشنواره فیلم فجر شاهدش بوده‌ایم، محصول یک بی‌نظمی مدیریتی است.

کارگردان فیلم «غروب شد بیا» ادامه داد: رویکرد متولیان فرهنگ که با روی‌کار آمدن دولت سیزدهم مدیریت این بخش را برعهده گرفته‌اند، به اهداف فرهنگی ترسیم‌شده در گام دوم انقلاب نزدیک است. در کل، ضرورت دارد که جشنواره فیلم فجر منطبق بر اهداف فرهنگی گام دوم انقلاب طراحی شود.

او با تاکید بر اینکه سینما یک محصول خطرناک فرهنگی است، توضیح داد: فیلم‌های جشنواره فیلم فجر، ویترین محصولات بازار فرهنگی و هنری ایران است و هرچقدر چشم‌انداز روبه اهداف انقلابی برود، بیانگر تفکرات درونی یک کشور خواهد بود.

کارگردان فیلم «زیباتر از زندگی» گفت: باید توجه داشت که جشنواره چهلم حاصل تفکرات دولت و مدیران سینمایی سابق خواهد بود و این دوره معیار روشنی برای محک زدن دولت جدید نیست.

شاه‌حسینی گفت: جشنواره فیلم فجر در ابتدا، در اولین سال‌های پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران و آغاز دوران دفاع مقدس، از دل آتش و خون شکل گرفت و برای همه ما حس نوستالژیک دارد. از سویی با شکل‌گیری این رویداد مهم سینمایی، یک انقلاب نوین در دل سینمای ایران پدید آمد.

او در ادامه با اشاره به اینکه مسئله فرهنگی مهم‌ترین رکن انقلاب بوده است. بیان کرد: در باب این موضوع می‌خواهم از سخنان امام خمینی (ره) وام بگیرم که همیشه در سخنرانی‌هایشان خطاب به مردم ایران می‌گفتند: «ای مردم ایران، ما آمده‌ایم که بگوییم شما بزرگ‎ هستید». ما باید در فیلم‌هایمان بزرگی و رشادت مردمان این مرز و بوم را نشان دهیم.

این کارگردان با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری بر گام دوم انقلاب و اعتلای مسائل فرهنگی تأکید داشته‌اند، گفت: دین ما، یک حرکت فرهنگی بوده و مسائل فرهنگی ما کاملا با انقلاب اسلامی و اهدافش در یک‌سو قرار گرفته است؛ بنابراین یک جشنواره فرهنگی که از دل یک انقلاب فرهنگی ایجاد شده است، باید مورد تکریم قرار گیرد.

او در پایان درباره هیات انتخاب چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر گفت: این ترکیب از تمام طیف‌ها گلچین شده و یک تیم دغدغه‌مند است. امیدوارم که هیٲت‌انتخاب این دوره جشنواره با بافت خوبی که دارد، بتواند زمینه را برای برپایی یک دوره موفق ازجشنواره ایجاد کند. این یک واقعیت است که امسال، سرنوشت جشنواره چهلم به دست هیٲت انتخاب رقم می‌خورد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.