چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۳

انتظارات از هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر/۱

هدایت: گرایش های سیاسی، اجتماعی و رانت ها نباید در انتخاب آثار جشنواره دخیل باشند/ اعتراض به نتایج انتخاب توسط فیلمسازان خرده استبداد است

حسن هدایت کارگردان

سینماپرس: حسن هدایت کارگردان سینما در خصوص انتظار سینماگران از نحوه عملکرد هیأت انتخاب چهلمین جشنواره فیلم فجر گفت: گرایش های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و رانت ها نباید در انتخاب آثار جشنواره دخیل باشند چرا که چنین پدیده هایی باعث تضعیف شدید جشنواره و ترویج بی عدالتی و بی انصافی خواهند شد.

کارگردان فیلم های سینمایی «گراند سینما» و «دلاوران کوچه دلگشا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: تمامی جشنواره های سینمایی در سراسر دنیا از یک سیاست خاص پیروی می کنند. برخی جشنواره ها حتی در نحوه برگزاری شان هم با یکدیگر متفاوت هستند به عنوان مثال در جشنواره فیلم لندن هیچ فیلمی جایزه نمی گیرد و همه فیلم ها تنها نمایش داده می شوند یا اینکه مراسم اسکار یک آکادمی است که اهالی سینما از سراسر جهان در انتخاب برترین آثار دخیل هستند.

وی ادامه داد: بسیاری از جشنواره های دیگر مانند کن، برلین، ونیز، فجر و... هیأت های انتخاب و داوری دارند. اگر بارها دیده شده که فیلمسازی بعد از اینکه فیلمش به جشنواره فجر راه پیدا نکرده و یا راه پیدا کرده و در داوری ها کاندید نشده، سر و صدا راه انداخته به دلیل بی فرهنگی او است! این پدیده ای است که ما در هیچ یک از کشورهای جهان شاهد آن نیستیم. در واقع از ماست که بر ماست! ما خودمان مشکل داریم چرا که اعتراض به نتیجه انتخاب آثار خرده استبداد است و باید آن را به حداقل برسانیم.

این سینماگر خاطرنشان کرد: به عقیده بنده جشنواره فیلم فجر برای رهایی از حواشی گوناگون نیاز به تعریف مانیفست و بازنگری اساسی در سیاست های خود دارد. به عنوان مثال می توان تمامی فیلم های متقاضی را به نمایش گذاشت و در نهایت هیأت داوران آثار را داوری کرده و نتایج را اعلام کنند.

هدایت تأکید کرد: یا می توان با توجه به اینکه این جشنواره در ایام جشن های پیروزی انقلاب برگزار می شود تنها فیلم هایی را در آن به نمایش گذاشت که در راستای حفظ انقلاب باشند چرا که هر حرکت انقلابی روی هنر، فرهنگ و مردم اثر می گذارد.

این فیلمساز متذکر شد: آنچه در جشنواره فجر متأثرکننده است نقش پررنگ سازمان ها و نهادهایی است که به عنوان سرمایه گذار فیلم های سینمایی هریک از مدیران سینمایی سهم خواهی می کنند و با حالتی طلبکارانه می خواهند فیلم های شان حتماً یا در جشنواره حضور داشته باشد و یا جوایز اصلی را دریافت کند از این رو بنده معتقدم مسئولان سینمایی و دست اندرکاران جشنواره باید اعضای هیأت های انتخاب و داوری را مجاب کنند که بدون توجه به نام افراد و ویژگی خاص فیلم ها که مثلاً چه فردی یا نهادی در تولید آن نقش داشته است فیلم ها را گزینش کنند.

کارگردان فیلم های سینمایی «چشم شیطان» و «آخرین بندر» در پایان این گفتگو افزود: به هر رو جشنواره فجر نیاز به سیاست گذاری شفاف دارد و بی تردید زمانی می تواند اعتبار اولیه خود را مجدداً به دست بیاورد که تنها فیلم های ارجمندتر را انتخاب و از آن ها تجلیل کند و به نام افراد و رانت ها و سفارش ها در نحوه انتخاب و داوری آثار توجهی نداشته باشد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.