سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۸

انتظارات از هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر/۷

راست گفتار: هیأت انتخاب بر اساس سفارشات و ارتباطات مبادرت به انتخاب آثار نکنند و تنها هدف شان شایسته سالاری باشد/ موتور محرکه سینمای ایران بر پایه حسادت و بخل است!

کاظم راست گفتار

سینماپرس: کاظم راست گفتار کارگردان سینما در خصوص انتظار سینماگران از نحوه عملکرد هیأت انتخاب چهلمین جشنواره فیلم فجر گفت: متأسفانه در طول اغلب سال های برگزاری جشنواره فجر شاهد اعمال سلیقه هیأت های انتخاب و داوری و بخل و حسادت آن ها بوده ایم و از سوی دیگر سفارش های بیرونی نیز تأثیر جدی بر انتخاب ها داشتند از این رو آنچه بسیار اهمیت دارد اینکه هیأت انتخاب بر اساس سفارشات و ارتباطات مبادرت به انتخاب آثار نکنند و تنها هدف شان شایسته سالاری باشد.

کارگردان فیلم های سینمایی «نقاب» و «چک» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه وضعیت کشور ما به گونه ای است که هر کس پست و سمتی دارد برای خودش یک نوع حکومت تشکیل می دهد. در واقع فردگرایی در کشور ما حرف اصلی را می زند و ما ایرانی ها اعمال تیمی را بسیار سخت می پذیریم. کار تیمی در کشور ما مشکل است و این اتفاق در سینما نیز به شدت دیده می شود.

وی ادامه داد: یک سری از همکاران و هم صنفی های ما که در شوراهای انتخاب و داوری جشنواره حضور دارند و قرار است نسبت به آثار نظر بدهند به جای توجه به کیفیت آثار، حسادت ها و خرده حساب های شخصی شان را با دیگران به یاد می آورند و سعی می کنند از این موقعیت کنونی شان برای تسویه حساب های شخصی بهره ببرند.

این سینماگر در همین راستا یادآور شد: بنده خودم شخصاً با چنین پدیده ای برخورد کردم. یکی از اعضای هیأت انتخاب جشنواره سال ها قبل باعث شد تا آینده حرفه ای من نابود شود؛ حالا داستان چه بود؟ اینکه چون دختر یکی از اعضای هیأت انتخاب مدیر هنری در فیلمی بوده و من هم دخترم را مدیر هنری فیلمم کرده بودم، دختر عضو هیأت انتخاب به پدرش سفارش کرده بوده که نگذارد فیلم من وارد بخش مسابقه شود!

راست گفتار خاطرنشان کرد: این اتفاق نشانگر آن است که حتی اگر فقط دختر ۲ فیلمساز با یکدیگر اختلاف حساب داشته باشند این موجب می شود تا سرنوشت یک فیلم به شکلی تلخ رقم بخورد و زحمات تیم تولید کننده آثار نادیده گرفته شود.

کارگردان فیلم های سینمایی «آشوب» و «عروس خوش قدم» متذکر شد: از آنجا که موتور محرکه سینمای ایران بر پایه حسادت و بخل است راه درست این است که برای انتخاب و داوری آثار در جشنواره از افراد متخصصی خارج از بخش تولید سینما استفاده شود. ما بسیاری از کارشناسان، منتقدان، صاحب نظران و اساتیدی را در سینما داریم که در بخش تولید سینما فعالیتی ندارند و بهتر است این افراد انتخاب و داوری آثار را بر عهده بگیرند. به این ترتیب هم جشنواره ای به مراتب حرفه ای تر برگزار می شود هم دیگر از بخل و حسادت و تبعیض خبری نیست.

وی افزود: راه دیگر آن است که آنقدر تعداد داوران و اعضای هیأت انتخاب زیاد شود که حسادت و کینه و بخل یک نفر نتواند زیرآب یک اثر را بزند. ما باید در سینمای ایران مانند جشنواره های تراز اول و مطرح جهان به جایی برسیم که اصل هنر مورد توجه قرار گیرد نه روابط پشت پرده و نه جایگاه افراد!

راست گفتار یادآور شد: ما بارها دیده ایم که برخی فیلمسازان با هوچی گری های رسانه ای شروع به انتقاد از جشنواره ها می کنند، خوب این اتفاقات باعث شده تا مسئولان برگزاری جشنواره ها از این سینماگران حساب ببرند و با سفارش و ارتباطات پشت پرده باعث راهیابی فیلم های این افراد به جشنواره و یا اعطای جایزه به آن ها شوند.

این سینماگر تأکید کرد: متأسفانه شایسته سالاری در سینمای ما وجود ندارد؛ هیچ وقت وجود نداشته اما این مسأله در طول سال های اخیر به مراتب بغرنج تر از گذشته شده است. بنده معتقدم مدیران فرهنگی باید سیاست گذاری های درست و اصولی داشته باشند تا دیگر شاهد چنین اتفاقات تلخی در سینما و روند برگزاری جشنواره ها نباشیم و تا چنین سیاست گذاری شکل نگیرد شاهد همین آش و همین کاسه خواهیم بود!

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.