دوشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶

لزوم بازگشت هویت به جشنواره فجر انقلاب/۱۲

کوشکی: رفتارها، هنجارها و ساختار و محتوای آثار عرضه شده در جشنواره جهانی فجر هیچ نسبتی با عنوان مقدس «فجر» نداشتند!

محمدصادق کوشکی

سینماپرس: محمدصادق کوشکی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و کارشناس فرهنگی در پی اقدام شایسته سازمان سینمایی برای ادغام بخش های ملی و جهانی جشنواره فجر و بازگشت هویت به جشنواره فجر انقلاب گفت: «فجر» عنوان یک سوره در قرآن کریم و جزئی از کتاب مقدس و آسمانی مسلمین جهان است؛ حالا که این واژه قرآنی در قالب جشنواره های سینمایی و فرهنگی استفاده می شوند باید ارزش های دینی و اخلاقی و انسانی نیز در این رویدادها وجود داشته باشند اما متأسفانه رفتارها، هنجارها و ساختار و محتوای آثار عرضه شده در جشنواره جهانی فجر هیچ نسبتی با عنوان مقدس «فجر» نداشتند!

این منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: نه تنها جشنواره جهانی فیلم فجر که متأسفانه جشنواره ملی که طی سال های اخیر و در ایام الله پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می شد نیز هیچ نشانی از دین، انقلاب و انسانیت نداشت! برای همین هم ما بارها خواهش کردیم اسم این رویداد عوض شود چرا که فیلم ها نسبتی با ایران و انقلاب اسلامی ندارد و رفتارها و هنجارها وصله ناهمگونی با واژه فجر است.

وی ادامه داد: باید ارزش های دینی و اخلاقی در سینما جاری شود؛ فرهنگ ما باید فرهنگ انقلابی باشد و هر چیزی غیر از آن نباید تولید و عرضه شود. ما وقتی عنوان می کنیم جشنواره ای با نام فجر انقلاب برگزار می کنیم آن جشنواره تماماً باید دارای محتوا و رنگ و بوی فجر باشد نه اینکه ارزش ها و ضوابط انقلابی و اسلامی هیچ گاه در آثارش وجود نداشته باشد و بالعکس شاهد آثاری سیاه، تلخ، ضد اخلاقی و ضد انسانی در این رویداد باشیم!

کوشکی سپس با تأکید بر اینکه زیرساخت های بومی و هویتی ما از اساس دچار مشکل است اظهار داشت: بزرگترین مسأله و معضل ما در ایران اسلامی این است که بسیاری از سیاست گذاران و مدیران حوزه فرهنگ و هنر بالاخص مسئولان سینمایی و بسیاری از هنرمندان مان تنها چشم به جشنواره های پر زرق و برق غربی دارند و تنها برای دیده شدن و پسندیده شدن آثارشان در این رویداد از بودجه های بیت المال این مملکت سوءاستفاده می کنند تا در دنیا آثارشان مورد تشویق قرار بگیرد.

این کارشناس فرهنگی تصریح کرد: آقایان این روشی که شما پیشه خود کرده اید نامش جهانی شدن نیست! ما زمانی می توانیم ادعای جهانی شدن سینمای مان در عرصه جهانی را داشته باشیم که در خصوص ارزش ها، آرمان ها و دستاوردهای نظام و انقلاب اسلامی مان فیلم بسازیم تا مردم آزادی خواه سراسر جهان فیلم های مان را ببینند و همانطور که ملت ایران بر ضد ظلم و ستم و استبداد دوران ستم شاهی قیام کردند آن ها نیز علیه حکومت های ظالم و مستکبرشان به پا خیزند.

این مدیر سابق دفتر هنر و ادبیات مرکز اسناد انقلاب اسلامی متذکر شد: اینکه ما فیلمی بسازیم که در جشنواره های غربی بخواهند تشویق مان کنند یا منتقدان غربی و به ویژه منتقدان فرانسوی بخواهند برایمان کف و سوت بزنند اسمش فلاکت و بدبختی و نکبت است نه دیده شدن سینمای جمهوری اسلامی ایران در سطح جهان؛ چرا که ما آثاری را ساخته ایم که به مذاق آن ها خوش آمده و قطعاً آثاری که به مذاق آن ها خوش بیاید منافع ملی و نظام را نادیده گرفته است.

کوشکی در پایان این گفتگو خاطرنشان کرد: مدیران جدید سینمایی باید توجه کنند که سینمای ایران امروزه از نظر محتوا چار فقر مطلق شده و آن ها باید تمام توان شان را به کار ببرند تا آثاری درخور شأن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تولید و عرضه شوند از این رو تمامی کسانی که دغدغه ای برای نشان دادن فرهنگ و هویت دینی و ملی ما در سینما ندارند باید از این عرصه طرد شوند تا سینما به دست نیروهای دغدغه مند و باورمند بیفتد و ما بتوانیم به معنای واقعی کلام در عرصه های جهانی خوش بدرخشیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.