یکشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶

لزوم بازگشت هویت به جشنواره فجر انقلاب/۱۱

برزیده: مشکلات جشنواره فجر ریشه ای است/ برای برگزاری هر رویداد فرهنگی تنها باید منافع کلی کشور و انقلاب را در نظر بگیریم

حسن برزیده در نشست خبری فیلم سینمایی«مزار شریف»

سینماپرس: حسن برزیده کارگردان سینما گفت: مشکلات جشنواره فجر ریشه ای است؛ ما باید در راستای اعتلای سینما گام برداریم و به منافع سینما و کشورمان بیندیشیم و تمام قوای مان را به کار بگیریم تا از تریبون سینما در دنیای امروز که دنیای رسانه است، به جا و درست استفاده کنیم.

کارگردان فیلم های سینمایی «دکل» و «مزار شریف» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما برای برگزاری هر رویداد فرهنگی تنها باید منافع کلی کشور و انقلاب را در نظر بگیریم. آنچه حائز اهمیت است اینکه جشنواره فیلم فجر نباید بدل به «شو» شود.

وی ادامه داد: شأن جشنواره فیلم فجر در هر شرایطی باید حفظ شود به ویژه اینکه این جشنواره در ایام الله پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می شود و از این رو باید به ابعاد فرهنگی و استراتژیک این رویداد توجه ویژه صورت گیرد.

این سینماگر سپس با بیان اینکه ما باید بخش بین المللی جشنواره فیلم فجر را دارای اعتبار و قدرت ویژه کنیم یادآور شد: متأسفانه در سال هایی که جشنواره فجر به صورت بین المللی هم برگزار می شد فیلم های خارجی چندان رونقی نداشتند و همواره مهجور می ماندند چرا که همه مردم و سینماگران توجه اصلی شان به سینمای داخل کشور بود از این رو باید تدبیری اتخاذ کرد تا ما بتوانیم حرف جدی در این بخش نیز داشته باشیم.

برزیده سپس با تأکید بر اینکه هر پدیده فرهنگی دارای محاسن و معایبی است اظهار داشت: کسانی که جشنواره های جهانی و ملی را جدا کردند در پی آن بودند که یک هویت جدید به جشنواره ها بدهند اما بهتر بود که بخش جهانی هرگز با عنوان «فجر» برگزار نمی شد و نام دیگری روی آن نهاده می شد. در واقع می بایست جشنواره فیلم فجر به همان شیوه بین المللی در ایام دهه فجر برگزار می شد و یک جشنواره دیگر با نام دیگری در ایام دیگر به صورت جهانی پایه گذاری می شد.

وی در پاسخ به این سوأل که به عقیده شما اینک که جشنواره های ملی و جهانی پس از سال ها با یکدیگر ادغام شده اند برای اعتباربخشی به بخش بین المللی چه کاری باید صورت گیرد متذکر شد: ما باید با نگاه بازتر به سینما و تولیدات نگاه کنیم تا بتوانیم سینماگران بین المللی را جذب حضور در این رویداد سینمایی کنیم. قطعاً وجود برخی ممیزی ها و تنگ نظری ها در سینمای ایران باعث می شود بسیاری از فیلمسازان به دلیل سانسورهای گسترده و... تمایلی به حضور در رویدادهای سینمایی ما نداشته باشند و این اتفاق در درازمدت به ضرر ما خواهد بود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.