شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰

لزوم بازگشت هویت به جشنواره فجر انقلاب/۱۰

محسنی نسب: مدیران دولت قبل برای استفاده از رانت مبادرت به پاره پاره کردن جشنواره فجر کردند

محسن محسنی نسب

سینماپرس: محسن محسنی نسب کارگردان سینما گفت: بی تردید سینما در دولت گذشته به ویژه در زمان مدیریت ایوبی یکی از سیاه ترین و فجیع ترین ایام خود را تجربه کرد چرا که افرادی بی سواد در آن سال ها سینما را اشغال کرده بودند که تنها به منافع شخصی شان فکر می کردند، مدیران دولت قبل برای استفاده از رانت مبادرت به پاره پاره کردن جشنواره فجر کردند و پست و مناصبی به نورچشمی های شان دادند و این در حالی بود که در این ۸ سال مرگبار سینما کاملاً مرده بود و سینماگران با مشکلات شدید مالی در حال دست و پنجه نرم کردن بودند.

کارگردان فیلم های سینمایی «شیرهای جوان» و «یاس های وحشی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: من قبل از هر نکته ای باید بگویم که از حضور آقای خزاعی به عنوان یک سینماگر دارای آرمان، متعهد و انقلابی در رأس اداره امور سینمای کشور بسیار خوشحالم. ایشان سینما را از رده های پایین شروع کردند و در تمامی بخش های سینما دارای تخصص هستند و اشراف خوبی بر سینما دارند و از همین روزهای ابتدایی مدیریت شان با اقدامات انقلابی فضای امیدوارکننده ای درست کرده اند و این اتفاق نویدبخش آن است که سینما به زودی به درخشش سابق خود دست پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: طبیعی است که برخی افراد با اقدامات انقلابی ایشان در سینما مخالف باشند. امروز کسانی پریشانند که از جداسازی جشنواره منافع کلانی نصیب شان می شد چرا که آن ها با پاره پاره کردن جشنواره خورد و خوراک و پول هایی نصیب شان می شد که دیگر نمی شود.

این سینماگر تأکید کرد: طی سال هایی که هویت از جشنواره فیلم فجر که نماد انقلاب اسلامی است ربوده شده بود ما همواره شاهد بودیم که صنوف سینمایی به کرات خواستار حذف جشنواره موسوم به جهانی فجر بودند و در این باره نامه نگاری های زیادی نیز انجام دادند که به عنوان نمونه می توان به کانون کارگردانان سینمای ایران، انجمن نویسندگان و منتقدان سینمای ایران، اتحادیه تهیه کنندگان و... اشاره کرد.

محسنی نسب تصریح کرد: نکته قابل تأمل تر اینکه در تمامی سال هایی که جشنواره فجر به صورت پاره پاره برگزار می شد هیچ فیلم تراز اولی از سینمای جهان راضی به حضور در این رویداد نشد حتی سینماگرانی مانند اصغر فرهادی هم تمایلی به حضور آثارشان در این جشنواره نشان نمی دادند و به جای اینکه فیلم های شان را برای رونمایی به این جشنواره بدهند آن ها را به جشنواره های غربی ارائه می کردند.

کارگردان فیلم های سینمایی «کریستال» و «شاخ کرگدن» متذکر شد: این اتفاقات نشان از آن داشت که جشنواره جهانی نه تنها جذابیتی برای سینماگران جهانی ندارد بلکه سینماگران ایرانی هم به آن بی توجه هستند و این رویداد تنها محملی بود که هزینه زندگی عده ای افراد از بیت المال تأمین شود.

این کارگردان سینما خاطرنشان کرد: اصولاً تعداد زیاد جشنواره ها در سینما برای آن اعتبار نمی آورد و مدیران سینمایی باید هرچه سریع تر تعداد جشنواره های انبوه سینمایی در کشور را کاهش دهند.

محسنی نسب در پایان این گفتگو افزود: برگزاری جشنواره بین المللی فیلم فجر در ایام الله دهه مبارکه فجر باعث می شود سینماگران جهان در آن بازه زمانی به ایران اسلامی سفر کنند و با دستاوردهای انقلاب آشنا شوند. از سوی دیگر فیلمسازان ایرانی نیز می توانند در آن زمان به راحتی با فیلمسازان جهانی پل ارتباطی برقرار کنند که جداسازی بخش های ملی و جهانی این فرصت و شانس را از آن ها گرفته بود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.