سه‌شنبه ۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۴

یک تهیه‌کننده سینما مطرح کرد:

سینمای ایران سال‌هاست در میان پیله‌ای محصور مانده که کسی به خاطر جوسازی‌های ساختگی جرات تغییرات در آن را ندارد

سالن سینما؛ گیشه سینما

سینماپرس: یک تهیه‌کننده سینما درباره ترکیب جدید هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی گفت: شکوفایی سینمای ایران در گرو رفع موانع اقتصادی است.

به گزارش سینماپرس، سعید الهی (تهیه‌کننده سینما) با اشاره به حضور چهره‌های ارشد اقتصادی در کنار برخی افراد فرهنگی در جمع تصمیم گیرندگان اصلی بنیاد سینمایی فارابی گفت: این اتفاق را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم با همدلی و هم افزایی دستگاه‌های اجرایی متبوعه اعضا جدید هیات امنا، بسیاری از مشکلات زیرساختی سینما مرتفع شود.

وی با اشاره به لزوم هماهنگی‌های بیشتر میان متولیان و دست‌اندرکاران حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور با مدیران سینمایی اظهار کرد: سینما به عنوان یک ابزار رسانه‌ای میان مردم و حاکمیت، برای تعالی و موفقیت خود در انتقال انواع پیام‌ها نیازمند تعاملات فرابخشی در بدنه دولت‌ها است.

این تهیه‌کننده سینما گفت: غفلت بزرگی که در طول این سال‌ها در حوزه سینمای کشور رخ داده بود انحصار تصمیم‌گیری و دوری از دخالت دادن برخی مراجع موثر مانند وزارتخانه‌ها، دستگاه‌ها و حتی بنگاه‌های اقتصادی برای آشنایی نزدیکتر با مشکلات و محدودیت‌های سینما بود که بخشی از آن در این دولت و با انتصابات اخیر جبران شد.

وی افزود: بی‌تردید اصالت عرصه فرهنگ و هنر، اندیشه ورزی و معناست و اقتصاد در اولویت دوم است؛ اما باید پذیرفت که بدون آسیب‌شناسی واقع بینانه و بهره‌گیری صحیح از مولفه‌های مالی و اقتصادی گام بزرگی برای درخشش صنعت سینما برداشته نخواهد شد.

الهی به انتصاب رئیس سازمان برنامه و بودجه؛ وزیر نفت، دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری و صنعتی و معاون ستاد اجرایی حضرت امام (ره) اشاره کرد و اذعان داشت: کافیست مدیران بنیاد فارابی برای اقناع افکار جامعه سینمایی و رفع شبهات پیش آمده نسبت به ماموریت حقوقی این افراد با حوزه سینما را در بخش‌های مختلف تبیین کنند تا اهالی شریف سینما فارغ از برخی جوسازی‌ها متوجه ظرفیت‌های موجود در این مجامع که به نفع سینماست بشوند.

وی با ذکر دو نمونه از ضرورت تامین تجهیزات روز سینما یا تامین معیشت سینماگران تا زمان تصویب قوانین لازم برای بیمه بیکاری آنان در مجلس تصریح کرد: با توجه به مشکلات عدیده در این حوزه‌ها چه کسی بهتر از شورای عالی مناطق آزاد تجاری می‌تواند با معافیت‌های مالیاتی و تسهیل‌سازی فرایند واردات، به کمک سینماگران بیاید و یا چه مرجعی بهتر از ستاد اجرایی امام می‌تواند در شرایط سخت کرونایی کمک حال اهالی شریف سینما باشد؟

این مدرس دانشگاه با تاکید بر توجه جدی به مقوله اقتصاد هنر و سینما در کشور گفت: سینما فارغ از وجه هنری و مضمونی یک صنعت است و می‌بایست بر اساس چارچوب‌های اقتصادی رشد و بقا پیدا کند اما آیا بخش خصوصی و مستقل برای ادامه حیات خود نیاز به تامین زیرساخت‌هایی همچون استودیوها، سالن‌ها، امکانات و حتی نقدینگی‌های انباشته شده فرهنگی در برخی دستگاه‌های اجرایی ندارد؟

وی در پایان با ابراز تاسف از برخی تحلیل‌های عجولانه، ناامیدانه و بی‌مطالعه نسبت به تصمیمات سازمان سینمایی دولت سیزدهم، فرصت دهی به مسئولان تازه کار را بخشی از نقد سازنده خواند و عنوان کرد: سینمای ایران سالهاست در میان پیله‌ای محصور مانده که کسی به خاطر جوسازی‌های ساختگی جرات تغییرات را در آن ندارد و همین رفتارها موجب انفعال و وادادگی‌ها بین مدیران شده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.