سه‌شنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲

شأنیت و ویژگی های ضروری اعضای شورای عالی سینما/۳

سلطان محمدی: در شورای عالی سینما باید به مباحث کلان مانند بیانیه گام دوم انقلاب پرداخته شود

حسین سلطان‌محمدی

سینماپرس: حسین سلطان محمدی منتقد سینما و کارشناس فرهنگی در خصوص شأنیت و ویژگی های ضروری اعضای شورای عالی سینما گفت: اسامی بزرگ که درگیر شعار و لفاظی اند مناسب حضور در شورای عالی سینما نیستند و هرگز نباید چنین افرادی برای حضور در این شورای مهم که در رأس آن شخص رئیس جمهور حضور دارد انتخاب شوند!

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: اسامی بزرگ معمولاً به دلیل لفاظی های شان محبوب القلوب هستند اما این محبوب القلوب بودن هیچ فایده ای برای فرهنگ و هنر و سینما ندارد. بی تردید در شورای عالی سینما باید افرادی حضور داشته باشند که ضمن آگاهی نسبت به سیاست ها، دارای دانش و تجربه و پختگی باشند.

سلطان محمدی ادامه داد: اینکه عده ای افراد در این شورا دور هم جمع شوند و بخواهند حق الجلسه دریافت کنند و پست و عنوانی داشته باشند هیچ دردی از سینما درمان نمی کند. شورای عالی سینما زمانی می تواند مهم باشد که بنیان های اساسی در آن گذاشته شود و بتواند باعث رشد و اعتلای سینمای کشور شود.

این کارشناس فرهنگی سپس با تأکید بر اینکه در شورای عالی سینما باید به مباحث کلان مانند بیانیه گام دوم انقلاب پرداخته شود تصریح کرد: اینکه این شورا بخواهد درگیر واژه هایی نظیر معیشت، صنف، پروانه ساخت، پروانه نمایش، اکران و... شود فاجعه است. این شورا باید به مباحث کلان نظام همچون توجه به قانون اساسی و... در حوزه سینما توجه کند. اعضای این شورا بایستی گذر زمان و بروز بودن تحولات شتابناک جهانی را در ذهن داشته باشند و از آن در راستای محتوای آرمانی تولیدات سینمایی بهره برداری کنند.

وی متذکر شد: ما در کشور شوراهای عالی بسیاری داریم که رسماً بی فایده و ناکارآمد هستند و شورای عالی سینما نباید چنین باشد! ما اگر می خواهیم شورایی درست و مقتدر داشته باشیم باید از کسانی در این شورا بهره ببریم که ضمن داشتن دانش آکادمیک در سینما دارای تجربه عملی مرتبط با سینما نیز باشند.

این منتقد سینما خاطرنشان کرد: نکته مهم دیگر این است که اعضای این شورا قبل از تشکیل جلسات با رئیس جمهور باید با یکدیگر تبادل نظر داشته باشند تا بحث های شان پخته شود و نسخه نهایی در حضور شخص اول اجرایی کشور توضیح داده شود تا این پتانسیل را داشته باشد که بتواند در آن جلسه دستور نهایی را بگیرد.

سلطان محمدی در پایان این گفتگو افزود: این اتفاق مستلزم آن است که فردی اداره دبیرخانه شورای عالی سینما را بر عهده بگیرد که دارای دانش و بینش کافی باشد. از قبل متوجه تمامی اتفاقات باشد، درگیر حرف های رسانه ای نباشد، در فاز تبلیغات برای شورا نرود و کارگروه های تخصصی و پژوهشی را در کنار خود داشته باشد تا از این طریق بتوان اندکی به آینده سینمای کشور امیدوار شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.