چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵

سینماگران چه انتظاری از رئیس سازمان سینمایی دارند؟

از تأکید بر انتصاب مدیران انقلابی، ولایتمدار و متعهد تا درخواست برای مقابله جدی با باندهای مافیایی/ به فکر تأمین معیشت سینماگران باشید

موثقی-فضلی-نجفی-ناجی-صباغ زاده-طلابیگی-شریفی-مصیری-فلاح پور-تهامی-احمدلو-قاسمی

سینماپرس: تعدادی از سینماگران مطرح کشور در پی معرفی محمد خزاعی به عنوان رئیس جدید سازمان سینمایی ضمن تأکید برای انتصاب مدیران انقلابی، ولایتمدار و متعهد در نهادهای سینمایی متذکر شدند: رانت خواری و زدوبندهای پشت پرده در سینمای ایران بیداد می کند و مهمترین انتظار ما از شخص آقای خزاعی این است که با اهتمام و دغدغه مندی جلوی این اتفاق را به سرعت بگیرند. این سینماگران همچنین با بیان اینکه خزاعی باید در اقدامی فوری مانع سطحی نگری در تولیدات سینمایی شود درخواست کردند تا هرچه سریع تر با کمک های نقدی و غیرنقدی فکری برای تأمین معاش روزانه سینماگران صورت گیرد.

به گزارش سینماپرس پس از انتصاب محمد خزاعی به عنوان اولین رئیس سازمان سینمایی دولت سیزدهم، نور امیدی بر دل های بسیاری از سینماگران به جان آمده از بی عدالتی و ستم و تبعیض تابید. سینماگرانی که در دولت های یازدهم و دوازدهم (موسوم به تدبیر و امید) هیچ امکانی برای دیده شدن و کار کردن نداشتند و در بیکاری و خانه نشینی مطلق به سر می بردند و شاهد جولان رانت خواران در سینما بودند!

اینک سینماگران ظلم دیده درخواست های خود را از رئیس جدید سازمان سینمایی طلب می کنند! از قطع دست مافیا در سینما گرفته تا توجه به نیروهای انقلابی، از کمک های نقدی و غیرنقدی معیشتی به سینماگران گرفته تا رفع جشنواره زدگی در سینمای ایران!

در همین رابطه ۱۲ تن از سینماگران مطرح کشور آقایان: داود موثقی، بایرام فضلی، احمد نجفی، رضا ناجی، مهدی صباغ زاده، حسین طلابیگی، امیرحسین شریفی، منوچهر مصیری، اسماعیل فلاح پور، کوروش تهامی، شاهد احمدلو و سرکار خانم: ثریا قاسمی با ما گفتگو کردند که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

از تأکید بر انتصاب مدیران انقلابی، ولایتمدار و متعهد تا درخواست برای مقابله جدی با باندهای مافیایی/ به فکر تأمین معیشت سینماگران باشید

داود موثقی کارگردان سینما در پی معرفی محمد خزاعی به عنوان رئیس جدید سازمان سینمایی گفت: متأسفانه سینما به عنوان موثرترین کالای فرهنگی جامعه در آستانه اضمحلال کامل است چرا که هیچ مدیر دلسوز و دغدغه مندی در این سال ها اداره سینمای کشور را در دست نداشته و اگر در دولت جدید سینما کما فی سابق به حال خود رها شود شاهد مرگ قریب الوقوع سینما خواهیم بود از این رو انتظار بنده این است که مدیران جدید جلوی این اتفاق تلخ و دردآور را بگیرند و اجازه ندهند سینما بیش از این دچار تخریب شود. رئیس جدید سازمان سینمایی بستر کار را برای همه سینماگران بیکار و خانه نشین فراهم کند. من با اینکه مسئولان فرهنگی بخواهند با اهدای بن کالا و کمک های نقدی به سینماگران خانه نشین و افسرده کمک کنند مخالفم زیرا که معتقدم این اتفاق حرمت آن ها را از بین می برد از این رو تأکید دارم که مدیران جدید سینمای کشور باید تولید را زنده کنند و کاری کنند که خانواده چند هزار نفری سینما مرتباً همگی سر کار باشند اگر بستر کار برای همگان فراهم شود سینماگران دیگر به هیچ کمکی نیاز ندارند و حالشان روز به روز بهتر می شود.

از تأکید بر انتصاب مدیران انقلابی، ولایتمدار و متعهد تا درخواست برای مقابله جدی با باندهای مافیایی/ به فکر تأمین معیشت سینماگران باشید

احمد نجفی تهیه کننده و بازیگر سینما نیز در این باره اظهار داشت: آنچه ما امروز برای نجات سینمای کشور نیازمندیم تغییر و تحولات ۱۰۰ درصدی و اساسی است؛ خزاعی باید با جسارت و شجاعت مدیران تمام نهادهای سینمایی را تغییر دهد و با رویکرد ملی و انقلابی دست به تحول در سینما بزند! سینمای ایران نیاز به مدیرانی کاربلد، کارکشته، متعهد، انقلابی و دغدغه مند دارد نه مدیرانی از جنس مدیران سال های گذشته که فقط شعار دادند و هیچ قدم مثبتی برای سینما برنداشتند. یکی از مهمترین کارهایی که محمد خزاعی باید انجام دهد این است که به هیچ عنوان درگیر اسامی نشود و از میان مدیران قبلی مدیری را انتخاب نکند. او باید برای زیرمجموعه های سازمان سینمایی به ویژه بنیاد سینمایی فارابی مدیری انقلابی و کارکشته را به کار بگیرد، مدیری که دغدغه کار داشته باشد نه اینکه بخواهد برای خودش باند و گروه تشکیل دهد و تنها از عده ای خاص حمایت کند و شعار بدهد.

از تأکید بر انتصاب مدیران انقلابی، ولایتمدار و متعهد تا درخواست برای مقابله جدی با باندهای مافیایی/ به فکر تأمین معیشت سینماگران باشید

بایرام فضلی فیلمبردار و کارگردان سینما نیز در این راستا به سینماپرس گفت: متأسفانه مدت ها است سینما مرده و اهالی سینما به بدبختی و فلاکت افتاده اند از این رو بنده فکر نمی کنم کسی بتواند دردی از این سینمای بحران زده و بخت برگشته درمان کند و اوضاع سینما را بهبود بخشد. یکی از معضلات جدی سینما ورود بی رویه پول های کثیف و افراد ناشناس است. در واقع ورود بی رویه پول های کثیف سینما را آلوده کرده است و اگر مدیری دغدغه رفع بحران در سینما را دارد باید با این پدیده شوم مبارزه کند.

از تأکید بر انتصاب مدیران انقلابی، ولایتمدار و متعهد تا درخواست برای مقابله جدی با باندهای مافیایی/ به فکر تأمین معیشت سینماگران باشید

مهدی صباغ زاده تهیه کننده و کارگردان سینما نیز در پی معرفی محمد خزاعی به عنوان رئیس جدید سازمان سینمایی گفت: سازمان سینمایی با همکاری وزارت اطلاعات باید جلوی رانت خواران و پولشویی در سینما را بگیرند چرا که یکی از معضلات اساسی سینما طی سال های اخیر همین موارد رانت خواری و پولشویی بوده و این قبیل مسائل هم با شعار دادن و عمل نکردن برطرف نمی شود! رانت خواری و زدوبندهای پشت پرده در سینمای ایران بیداد می کند و مهمترین انتظار ما از شخص آقای خزاعی این است که با اهتمام و دغدغه مندی جلوی این اتفاق را به سرعت بگیرند. وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم چندی پیش اعلام کردند بسته حمایتی برای ما در نظر گرفته اند اما متأسفانه تاکنون هیچ خبری از این بسته حمایتی نشده و ما انتظار داریم که آقای خزاعی پیگیر این بسته حمایتی باشند. ضمناً می خواهم این نکته را گوشزد کنم که حرف و شعار دردی از معضلات سینما و سینماگران برطرف نمی کند و ای کاش آقایان واقعاً در عمل تدبیری برای رفع بحران های موجود داشته باشند.

از تأکید بر انتصاب مدیران انقلابی، ولایتمدار و متعهد تا درخواست برای مقابله جدی با باندهای مافیایی/ به فکر تأمین معیشت سینماگران باشید

رضا ناجی بازیگر سینما نیز در این باره گفت: متأسفانه آنچه تمام اقشار جامعه و به تبع آن سینماگران را طی سال های اخیر زمین گیر و درمانده کرده اوضاع اسفبار اقتصادی و وضعیت بد معیشتی و رفاهی است از این رو مدیریت اقتصادی سینما در شرایط بحرانی کنونی کشور واجب ترین کار است و رئیس سازمان سینمایی باید توجه به این مسأله را در اولویت کارهایش قرار دهد. امیدوارم رئیس جدید سازمان سینمایی با دغدغه مندی معضلات سینماگران را برطرف کند. امروز چشم امید تمامی سینماگران به ایشان و سیاست گذاری های شان است و از این رو ایشان بایستی با دغدغه مندی مشکلات و معضلات پیش روی سینماگران را برطرف کرده و دست به تحولات چشمگیر و اساسی در سینما بزنند.

حسین طلابیگی طراح جلوه های ویژه سینما به سینماپرس گفت: تغییر تمامی مدیران میانی سازمان سینمایی و به کار گرفتن نیروهای جهادی و انقلابی در این نهاد امری ضروری است؛ آقای خزاعی اگر می خواهند تحول جدی و اساسی در سازمان سینمایی به وجود بیاورند باید سریعاً تمامی مدیران پیشین را که همچنان مشغول به فعالیت هستند تغییر داده و مدیرانی را به کار گیرند که هدف شان پیشبرد اهداف انقلابی در سینما باشد. مسأله معیشت و بیکاری سینماگران بزرگترین و مهمترین چالشی است که مدیران سازمان سینمایی با آن روبرو هستند. متأسفانه سینمای ایران سال های سال است دچار معضل شده و طی ۲ سال اخیر با وجود آمدن پاندمی کرونا وضعیتش وخیم تر از همیشه شده است.

از تأکید بر انتصاب مدیران انقلابی، ولایتمدار و متعهد تا درخواست برای مقابله جدی با باندهای مافیایی/ به فکر تأمین معیشت سینماگران باشید

امیرحسین شریفی تهیه کننده سینما در پی معرفی محمد خزاعی به عنوان رئیس جدید سازمان سینمایی گفت: اهالی راستین سینما با آمدن آقای خزاعی امیدوار شدند؛ توقع همه اهالی سینما از ایشان قطع کردن دست باندهای مافیایی و به کار گرفتن مدیرانی انقلابی و مقتدر است! ما طی ۸ سال دولت آقای روحانی تنها شاهد فلاکت، بدبختی، بیکاری و گرسنگی سینماگران بودیم و سینما در این سال ها به اضمحلال و نابودی کشانده شد و تنها نزدیکان مدیران وقت امکان کار و فعالیت داشتند از این رو این رویه باید در دولت جدید بالعکس شود و دست مافیا بریده شود تا حق به حق دار برسد! بالای ۸۰ درصد از سینماگران هم اکنون در تأمین یومیه زندگی شان دچار معضل و مشکلات جدی هستند که فقدان مدیریت صحیح در دولت قبل باعث و بانی این اتفاق است. آقای خزاعی به عنوان یک مدیر انقلابی باید در اولین گام شان وضعیت زندگی فلاکت بر کنونی سینماگران را رصد کنند و به این مسأله اهمیت ویژه دهند در غیر این صورت زندگی کلیه سینماگران از هم پاشیده خواهد شد.

از تأکید بر انتصاب مدیران انقلابی، ولایتمدار و متعهد تا درخواست برای مقابله جدی با باندهای مافیایی/ به فکر تأمین معیشت سینماگران باشید

منوچهر مصیری کارگردان سینما نیز متذکر شد: سال ها است فضایی سرد، بسته و خشک در سینمای ایران حاکم است و آقای خزاعی باید این فضا را لطیف و دل انگیز کنند چرا که سینما یک هنر است و کسانی که در آن کار می کنند هنرمند هستند و هنرمندان روحیه ای بسیار ظریف و شکننده و حساس دارند به نحوی که با یک لبخند خوشحال و یا با یک اخم کوچک ناراحت می شوند و این وظیفه مدیران سینمایی است که با لبخند و ادب و متانت با هنرمندان برخورد کنند تا آن ها نسبت به ادامه فعالیت شان در سینما ناامید نشوند. سینما نیازمند محتوای خوب است نه پول!؛ آنچه طی سال های اخیر باعث گریزان شدن و دوری مردم از سالن های سینما شده کیفیت پایین فیلم ها و محتوای نازل آن ها بوده در غیر این صورت ما شاهد تولید فیلم های زیادی در سینمای کشورمان هستیم که با بودجه های نجومی تولید می شوند و اگر پول پاشی می توانست سینما را نجات دهد خیلی وقت پیش باید سینما نجات پیدا می کرد.

اسماعیل فلاح پور کارگردان سینما نیز خاطرنشان کرد: چابک سازی و تجمیع نهادهای ناکارآمد تابعه سازمان سینمایی در ذیل این نهاد امری ضروری است البته متأسفانه ساختار کلی کشور از اساس غلط است و این مسأله تنها مربوط به سازمان سینمایی نمی شود و ما در ذیل بسیاری از سازمان ها و ارگان ها شاهد نهادهایی هستیم که به هیچ دردی نمی خورند و تنها بودجه های بیت المال را می بلعند و دستاوردی هم ندارند. بروکراسی های دروغین و کاذبی که ما در سینمای کشور شاهد هستیم یکی از عوامل مهم تضعیف سینما است. واقعاً دلیل این همه نهاد در ذیل سازمان سینمایی برای هیچ یک از سینماگران روشن نیست و این نهادها می توانند همگی در خود سازمان سینمایی تجمیع شوند. این نهادها جز اینکه آمارهای دروغین به مدیران بالادستی خود ارائه کنند هیچ ثمر و عایدی برای سینما ندارند. همچنین جشنواره های فراوان و عجیب و غریبی که با بودجه های چندین میلیاردی در سینمای ایران برگزار می شوند نیز یکی دیگر از معضلات اساسی هستند که امیدواریم آقای خزاعی با تدبیر و هوشمندی ویژه ای که دارند جلوی این بریز و بپاش ها از بودجه بیت المال را بگیرند و بودجه های آن رویدادها را صرف توسعه و ساختار سینما و همچنین رونق دادن به تولیدات نمایند.

از تأکید بر انتصاب مدیران انقلابی، ولایتمدار و متعهد تا درخواست برای مقابله جدی با باندهای مافیایی/ به فکر تأمین معیشت سینماگران باشید

ثریا قاسمی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در پی معرفی محمد خزاعی به عنوان رئیس جدید سازمان سینمایی گفت: کاملاً بدیهی و روشن است که وظیفه مدیران رسیدگی به امور معیشتی هنرمندان بیکار و خانه نشین است و آن ها باید به فریاد سینماگرانی برسند که مدت ها است به دلایل مختلف در بیکاری به سر می برند و با معضلات بسیاری در حال دست و پنجه نرم کردن هستند. هنرمندان در تمامی کشورها دارای جایگاه و اعتبار ویژه ای هستند و مسئولان کشورها به آن ها ارج می گذارند اما اسفا که ما در کشورمان شاهد چنین اتفاقی نبوده ایم هرچند که امروزه آنقدر مشکل و مسأله و معضل اساسی در کشور زیاد شده که گویا هنرمندان و مشکلات شان برای مسئولان به فراموشی سپرده شده اند.

کوروش تهامی بازیگر سینما و تلویزیون نیز اظهار داشت: امیدوارم مدیر جدید سینما در اقدامی فوری مانع سطحی نگری در تولیدات سینمایی شود چرا که معضل اصلی و اساسی امروز سینمای کشور تولید انبوه فیلم های سطحی و فاقد اندیشه است که باعث شده دیدگاه بخش گسترده ای از آحاد افراد جامعه نسبت به سینما بدبینانه شده و قشر فرهیخته از سینما دور شوند. سینمای ایران هم از نظر تکنیکی و هم از منظر محتوایی نیاز به ارتقای سطح و به روز رسانی دارد و من امیدوارم مدیران جدید سینمایی توجه ویژه ای به این ۲ مقوله بسیار مهم داشته باشند.

از تأکید بر انتصاب مدیران انقلابی، ولایتمدار و متعهد تا درخواست برای مقابله جدی با باندهای مافیایی/ به فکر تأمین معیشت سینماگران باشید

شاهد احمدلو کارگردان سینما و تلویزیون در پی معرفی محمد خزاعی به عنوان رئیس جدید سازمان سینمایی گفت: با توجه به سیاست های غلط و روش های نادرست مدیران پیشین سینمایی و پاندمی کرونا، سینما مدت ها است مرده و باید به صورت یکجا در قطعه هنرمندان دفن شود! ما فاتحه سینما را خیلی وقت است خوانده ایم و امروزه به مدیری قدرتمند، جسور، دغدغه مند و شجاع نیاز داریم تا از نو پایه های سینمایی نوین بر اساس هویت ملی را بنا بگذارد و با درس گرفتن از اشتباه پیشینیان کاری کند تا سینمای ایران دوباره بتواند مانند دهه ها قبل نه تنها در سطح کشور که در سطح جهان خوش بدرخشد. امروزه عده ای افراد کاسبکار در سینمای ایران جولان می دهند که فقط می خواهند از سینما بخورند و بروند. در واقع برخی افراد سینما را با سفره خانه اشتباه گرفته اند چرا که فقط به فکر خوردن از جیب سینما هستند! از این رو باید با جسارت، شجاعت و شهامت جلوی این افراد گرفته شود و کار در سینما به دست افراد کاردان سپرده شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.